• Anonym (blivande mamma)

Ersättning som arbetslös gravid?

Hejsan!
    Jag har kikat igenom några äldre trådar om liknande ämne, men inte funnit något svar på det som jag skulle vilja hitta svar på.
    Jag är gravid, och arbetslös. Min sambo jobbar och har en okej lön. Nu är det inte så att jag tänkte skaffa barn som arbetslös, utan jag började studera i höstas, innan jag fick reda på att jag är gravid. Jag fick inga pengar från csn då jag var tvungen att läsa in ett fåtal poäng, så det hade dröjt lite med pengarna.

Jag har tidigare arbetat, men jag kan inte börja där igen pga vissa omständigheter. Jag fick tyvärr hoppa av skolan då jag mådde fruktansvärt dåligt i början av graviditeten, och gjorde att jag missade en massa trots att jag försökte komma ikapp hemifrån. Men det gick inte, och jag missade även obligatoriska lektioner då jag låg hemma med huvudet i toaletten.

Jag är berättigad till a-kassaersättning, men jag undrar om de ska veta om att jag är gravid? Vilka krav man får på sig osv som gravid? Det syns rejält, och ingen kommer vilja anställa en gravid kvinna, då det är dyrare såklart.

Jag vill ju inte bara gå hemma och jag vill ju såklart också ha en liten inkomst, då det skulle förbättra en hel del. Vi har en stor buffert, så det är absolut inte ens i närheten av ekonomiska problem, men jag vill ju ändå såklart ha ersättning jag också. Är det a-kassan som jag ska vända mig till, eller är försäkringskassan ett bättre alternativ? Men borde jag inte få ut mer pengar från a-kassan då de grundar min ersättning på tidigare lön?
    Jag har aldrig haft med a-kassan att göra tidigare, så det är ett stort mysterium för mig, det är dessutom vårat första barn.

Jag hoppas att någon vet lite mer om vart jag bör vända mig osv.

• Svar på tråden Ersättning som arbetslös gravid?
  • Hannah76

Akassa får du ju så länge du söker arbete på heltid. Visst kan man få arbete som gravid. För att få akassa måste du vara inskriven på ams och ineha hafte en endaste dag med glapp emmaln studier och arbetssökeri. Vilken akassa tillhör du? Från fk får du pengar om du söker gravidpeng (fast då antar jag att du måste ha ett arbete, om du blir sjukskriven eller om du tar ut fp innan förlossningen.

• Anonym

Så länge du söker jobb och är inskriven på AF så har du rätt till a-kassa (om du varit inskriven och uppfyller villkoren) Så det är dit du ska vända dig. FK kommer inte ge dig pengar om du har rätt till A-kassa.

Ring dem redan idag och prata med dem. Och grattis till graviditeten, det kommer lösa sig, ni har ju i alla fall en inkomst i familjen.

Åh, tack för snabba svar.
    Jag tillhör handels. Jag pratade med dem tidigare idag av annan anledning, men jag kan ringa tillbaka imorgon :)
    Jag vill ju ha en sysselsättning, man blir ju galen av att gå hemma, en anställning på 50-75% är målet, om någon som sagt vill anställa en tjockis som mig ;)

Tack igen! :)

• Hannah76
    Anonym (blivande mamma) skrev 2012-11-28 15:09:22 följande:
    Åh, tack för snabba svar.
    Jag tillhör handels. Jag pratade med dem tidigare idag av annan anledning, men jag kan ringa tillbaka imorgon :)
    Jag vill ju ha en sysselsättning, man blir ju galen av att gå hemma, en anställning på 50-75% är målet, om någon som sagt vill anställa en tjockis som mig ;)

Tack igen! :)

Du anmälde dig hos arbetsförmedlingen dagen efter du slutade plugga?
    Vilken vecka är du i?
    När slutade du din anställning? Hur avslutades den? Hur länge hade du arbetat? 

Hannah76 skrev 2012-11-28 15:12:42 följande:

Du anmälde dig hos arbetsförmedlingen dagen efter du slutade plugga?
    Vilken vecka är du i?
    När slutade du din anställning? Hur avslutades den? Hur länge hade du arbetat? 

Jag har faktiskt inte ännu skrivits ut från skolan, men jag ska ta mig till af i veckan. Jag är i vecka 14 bara, så jag är arbetsför ett bra tag till.
    Jag avslutade den i höstas, uppsägning pga flytt och ett rent praktarsle till chef, jag hade arbetat där i 1 år och 1 månad, innan det hade jag haft arbetsträning i ett år på ett annat ställe, men det är ju inte inkomstbaserat så det spelar ingen roll för a-kassan.
  • Hannah76
    Anonym (blivande mamma) skrev 2012-11-28 15:30:50 följande:
    Jag har faktiskt inte ännu skrivits ut från skolan, men jag ska ta mig till af i veckan. Jag är i vecka 14 bara, så jag är arbetsför ett bra tag till.
    Jag avslutade den i höstas, uppsägning pga flytt och ett rent praktarsle till chef, jag hade arbetat där i 1 år och 1 månad, innan det hade jag haft arbetsträning i ett år på ett annat ställe, men det är ju inte inkomstbaserat så det spelar ingen roll för a-kassan.
    Undra hur det blir med karnes när du sa upp dig själv? Du stämplade inte då när du sa upp dig?
     Hur länge var du med i akassan? 
    Hannah76 skrev 2012-11-28 15:33:21 följande:
    Undra hur det blir med karnes när du sa upp dig själv? Du stämplade inte då när du sa upp dig?
     Hur länge var du med i akassan? 
    Det är 3 månader sedan, det är den karensen de brukar ha när man säger upp sig själv. Nej jag stämplade inte, jag flyttade och började i skolan direkt. A-kassan har jag varit med i sedan i våras
  • Hannah76
    Anonym (blivande mamma) skrev 2012-11-28 15:37:50 följande:
    Det är 3 månader sedan, det är den karensen de brukar ha när man säger upp sig själv. Nej jag stämplade inte, jag flyttade och började i skolan direkt. A-kassan har jag varit med i sedan i våras
    Hur många månader har du varit med?
    Hannah76 skrev 2012-11-28 15:44:54 följande:
    Hur många månader har du varit med?
    Oj, 6-7 månader
  • Hannah76
    Anonym (blivande mamma) skrev 2012-11-28 15:57:22 följande:
    Oj, 6-7 månader

Har du inte varit med för kort tid då för att få stämpla?
    Hannah76 skrev 2012-11-28 15:59:36 följande:

Har du inte varit med för kort tid då för att få stämpla?
    Jag har ingen aning, min fd arbetsförmedlare sa att man behövde vara med 3 månader för att få ut ersättning, jag vet faktiskt ingenting om a-kassan :/
  • Hannah76
    Anonym (blivande mamma) skrev 2012-11-28 16:00:52 följande:
    Jag har ingen aning, min fd arbetsförmedlare sa att man behövde vara med 3 månader för att få ut ersättning, jag vet faktiskt ingenting om a-kassan :/
    Nej det stämmer inte.
    Hur mycket arbetade du? 
    Hannah76 skrev 2012-11-28 16:06:52 följande:
    Nej det stämmer inte.
    Hur mycket arbetade du? 
    100%
Svar på tråden Ersättning som arbetslös gravid?