• tilde72

Vägrar tvätta håret - finns något slags plastringsskydd

3- åringen är livrädd för hårtvätt. Jag kommer ihåg från att jag var liten att det fanns en rund platsring som skyddade vatten och schampo från att komma i ögonen. Försöker leta efter en sådan men hittar ingenstans.
    Någon här som vet och kan ge tips till mig 

• Svar på tråden Vägrar tvätta håret - finns något slags plastringsskydd
  • Mithra

Det finns på babyproffsen har jag sett. Som en ring man trär över huvudet för att skydda ögonen när man tvättar hår Glad

• jbo

Köpte på Maxi, ser ut som en skärm som man sätter runt huvudet.

• cajsasmamma

Tror att jag vet vad du söker, och en sån såg jag på Åhlens för några år sen .

Facebook är verkligheten, facebook är världen, allt annat är fritidssysslor
  • Flickan och kråkan

Vet att vi hade en sådan när jag var liten, men att det gärna rann mellan ändå lite grand så gillade den inte. Jag har två pojkar som INTE vill ha vatten i ögonen. Hårtvätt fungerar fint om de får en vanlig handhandduk att hålla för ansiktet och sedan att de lutar huvudet bakåt (har en snart 5-åring och en 3,5-åring). Inget vatten i ansiktet .

• cosinus

Vi har provat sån där ring men den höll inte tätt. Enklate med dottern som nu är 2 och som är livrädd för vatten är att hon ligger på rygg. Jag brukar sätta mig i duschen och så lägge henne på mina ben (så hon slipper ligga på golvet) och så tvättar jag håret på henne försiktigt och då kommer verkligen inget i ögonen. Sen skriker hon som en gris ändå men hon blir iaf inte helt hysterisk och får panik som det blir om vattnet kommer i ansiktet.

Det roliga i kråksången är att på utomhusbad och badhus fixar hon att stå mitt i duschstrålen och ha vattnet skvalande över huvudet men hårtvätt eller bara blöta håret hemma är tydligen förenat med livsfara.

• Hera78

Jag har sett reklam för en "kanna" som är som halvmåne-formad för att lägga mot pannan och hälla vatten när barnet lutar huvudet bakåt för att det inte ska rinna i ögonen

Vet dock inte hur den funkar eller ens var jag sett reklamen, det kan ha varit i Vi föräldrar-tidningen.

• Trazzel

Vi har både duschring och den där kannan du skrev om Hera78! Kan säga att det är en kamp om livet att tvätta tvååringens hår och duschringen fungerade inte för fem öre. Rinner igenom. Kannan som är halvmåneformad med gummi där pannan ska vara är KANON! Det enda som fungerar. Hon är hysterisk ändå, men förstår efter ett par sköljningar att inget vatten kommer i ansiktet.

Så kannan rekommenderar jag. Vi köpte våran på Ullared!

• tilde72

Det låter riktigt bra med denna kanna som Hera 78 och Trazzel rekommenderar. Jag måste leta efter en sådan och testa. Och kanske blir det lite lugnare i alla fall får jag hoppas.

• kmh

Vi tränade med att tvätta håret långt bak i nacken och hällde vattnet med en kopp/kanna i plast. Såg till att dottern tittade upp i taket och att det inte kom i ansiktet om vi lovade att hon inte skulle få vatten i ögonen. Efter ett tag blev det bättre och idag när hon snart är 5 vill hon helst dyka i badkaret. Använd minimalt med schampo så att det inte finns så mycket att skölja.

• ajss67

Låt barnet sitta i badkaret och luta huvudet bakåt. Håll en liten handduk för ansiktet så att inte vatten eller schampo rinner ner. Häll vatten med en liten vattenkanna eller liknande. Funkar utmärkt för oss. Han en 4,5-åring som när han var yngre skrek och skrek bara jag nämnde hårtvätt. När vi gör så här går det hur bra som helst.

• sophiie

Vi körde med kanna, vi köpte vår på
    Barnens hus.
    Men den funkar mindre bra, fått dottern att böja huvudet bakåt.
    Hon har börjat förstå att gör hon det så kommer inget vatten i ögonen.
    Men ge kannan en chans kanske funkar klockrent för er!

Lycka till !!

• strojes

Vi har också använt kannan med en mjuk kant vid hårtvätt när ungarna var mindre. Den funkar utmärkt.
    När de blev större har vi kört med att näsan ska vara upp mot taket ända tills vi säger till att det är färdigt. De hade en tendens att böja ner huvudet direkt när de kände att vattnet slutade rinna över huvudet.... Efter lite träning så funkade det bra och vi behövde inte använda kannan längre.

Svar på tråden Vägrar tvätta håret - finns något slags plastringsskydd