• Anonym

Hur fan kan så många ALDRIG ha pengar!?

Jag förstår inte riktigt. Det verkar som GALET många här på FL hamnar i kris när det gäller pengar.. och det tragiska är att dom flesta har barn. Alltså tänker folk inte alls, planerar, spara?

Nu förstår jag ju också att saker och ting kan komma lite olämpligt, om man har svårt att få barn så är ju inte abort det första man springer och gör men... om man vill bli gravid, borde man inte spara under den tiden?
    Och alldeles för många gånger ser jag "men sparpengar går åt" MEN har folk ingen koll?
    Eller det vanligaste... "han drog, jag står ensam kvar utan pengar" MEN kan man verkligen som vuxen människa bli så pass kär och korkad att man inte tänker på sig själv när man bli tsm med någon, att man inte tänker längre än näsan räcker?  

Jag möttes av en arbetskollega idag som redan hade slut på pengar - det är den 28 för fan! 
    Jag förstår verkligen inte.. var tar era pengar vägen liksom? Nu vet jag ju att vissa lär bli förbannade innan dom ens kommit till hälften av texten, är ju trots allt FL men jag undrar helt ärligt vad tusan ni gör med era pengar när ni hela tiden hamnar i den sitsen att ni måste söka hjälp från soc... 

Behövs inte många hjärnceller för att förstå att man mättar magen efter vad som finns på bordet. 
    Säger inte att man bör ha några miljoner kvar men ett par tusen sista veckan innan lön borde väl vara rimligt?               

• Svar på tråden Hur fan kan så många ALDRIG ha pengar!?
  • Dracarys
    Anonym (kris) skrev 2012-11-30 10:39:44 följande:
    Men de finns ju de som inte är arbetslösa men som ändå inte har några prenumerationer eller kreditkort, som inte köper kvällstidningar eller äter ute. Hur skulle du föreslå att de ska planera?

Om man har jobb, men inte spenderar någonting på krediter och prenumerationer och dessutom äter matlåda så har man ju redan utrymme för ett hyggligt sparande. Då planerar man ju redan. Då gör man redan det man behöver göra för att vara trygg.
  • Anonym (kris)
    Dracarys skrev 2012-11-30 11:16:46 följande:
    Om man har jobb, men inte spenderar någonting på krediter och prenumerationer och dessutom äter matlåda så har man ju redan utrymme för ett hyggligt sparande. Då planerar man ju redan. Då gör man redan det man behöver göra för att vara trygg.
    Så du menar att man automatiskt har pengar över om man inte lägger dem på prenumerationer eller att äta ute? Det har aldrig slagit dig att inkomster och utgifter kan gå +-0 även om man har jobb men inte lägger pengar på onödiga saker?
  • Dracarys
    Anonym (kris) skrev 2012-11-30 11:19:31 följande:
    Så du menar att man automatiskt har pengar över om man inte lägger dem på prenumerationer eller att äta ute? Det har aldrig slagit dig att inkomster och utgifter kan gå +-0 även om man har jobb men inte lägger pengar på onödiga saker?
    Jovisst kan det vara så om man har mycket låg lön.... men om man då har så oerhört låg lön trots att man jobbar heltid så finns det säkerligen andra saker man kan se över, som t.ex. boende. Många bor dyrare än vad de behöver.

Det hela grundar ju i att man måste rätta mun efter plånboken i tid - och inte när katastrofen står för dörren.

Om man inte har utrymme för ett sparande trots att man jobbar heltid och inte har en enda onödig utgift... ja... då undrar jag hur du får ihop det scenariot?
  • Anonym (kris)
    Dracarys skrev 2012-11-30 11:24:33 följande:
    Jovisst kan det vara så om man har mycket låg lön.... men om man då har så oerhört låg lön trots att man jobbar heltid så finns det säkerligen andra saker man kan se över, som t.ex. boende. Många bor dyrare än vad de behöver.

Det hela grundar ju i att man måste rätta mun efter plånboken i tid - och inte när katastrofen står för dörren.

Om man inte har utrymme för ett sparande trots att man jobbar heltid och inte har en enda onödig utgift... ja... då undrar jag hur du får ihop det scenariot?
    Givetvis är ju det bästa att rätta mun efter matsäcken. Men jag har till exempel några vänner som hade det helt okej ställt, de hade utrymme för att köpa hus och gjorde det. När de flyttade till hus fick de mindre pengar över varje månad och valde därför att dra ner på onödiga utgifter som restaurangbesök osv för att kunna fortsätta spara lite varje månad.
    Plötsligt blev mannen uppsagd från sitt arbete, men hade turen och fick ett nytt ganska snart. Någon månad fick de leva på sina sparpengar. Tyvärr var det en sämre lön på det nya jobbet vilket innebär att de inte längre har möjlighet att spara som de gjorde tidigare.
    Nu är jag inte helt insatt i deras ekonomi, men jag kan inte se att de har massa saker de kan göra för att spara några tusen varje månad igen. Har man ett ganska nyköpt hus så är det oftast inte särskilt ekonomiskt att sälja det igen och flytta till något annat.
  • Anonym (...)
    Anonym (Anna) skrev 2012-11-30 10:33:11 följande:
    Ja, jag förstår heller inte varför folk inte verkar planera sin ekonomi alls.

Själv inser jag att det finns risk att jag snart blir arbetslös så jag har i förebyggande syfte sagt upp prenumerationer, ett av mina kreditkort, slutat köpa kvällstidning, slutat äta ute och tar med matlåda till jobbet, etc... 

Varje krona jag sparar nu kan jag använda senare om jag blir arbetslös. Jag har räknat ut att jag behöver 3000 mer i månaden än a-kassan om jag vill kunna ha bil (vilket jag absolut vill då jag bor minst sagt udda till men på ett ställe jag trivs). Om jag sparar 3000 i månaden nu så räcker varje månad MED arbete till en månad UTAN arbete. Svårare är det inte.  
    Man får försöka vara så förutseende man kan. Men hur skulle man ha kunnat förutse följande:
    Man inser att man har dragit på sig för stora kostnader, och säger upp internet och telefon abonnemang. Trots detta fortsätter fakturor att komma och man ringer och säger att man sagt upp abonnemangen tidigare. Då säger personen på företaget att det inte har registrerats någon uppsägning, så man får säga upp det igen. Men det fortsätter bli fel och fakturor kommer, dessa fakturor kan man inte betala och de går först vidare till inkasso och sedan till Kronofogden.
    När man väl har kommit på fötter igen, så blir det fel på lönen. Under fem månaders tid får man inte sin lön. Facket blandas in, det blir rättegång o.s.v. Detta tar ganska så lång tid och när allt väl ordnar upp sig och man får sin lön retroaktivt har man hamnat långt efter med alla räkningar och man har blivit vräkt. Alla pengar man får i lön går till att betala alla räkningar man har hamnat efter med. 
    Man flyttar då till sin pojkvän, eftersom man har noll chans att få en lägenhet då man blivit vräkt. Man jobbar häcken av sig för att kunna betala alla räkningar man hamnat efter med. Pojkvännen blir sedan av sitt soc - bidrag då de anser att man skall försörja honom. Kronofogden gör utmätning på lönen och man får klara sig på 5 000 i månaden. Man bor i stans billigaste lägenhet och har inga onödiga utgifter, men det blir svårt att spara pengar. Sedan blir man varslad med varsellön i ett halvår. Man söker jobb febrilt, men hittar inget. Sedan kommer A - kassan på 4 500 kronor i månade... Osv osv...
  • sextiotalist
    Vi drog in allting, lade huset till försäljning när vi märkte att det inte gick längre (innan det blev kris). Sedan tog det två år innan vi lyckades sälja huset, så ledsen, vi hade inga pengar att lägga undan.

Vi fick ta från bufferten, så när huset väl blev sålt, med flera hundratusen i förlust, så var bufferten slut, vi panka och på råga av allt arbetslösa. 
    Det har tagit oss flera år innan vi fick näsan ovanför vattenbrynet igen.

Nej, vi har ingen buffert att tala om, men vi har amorterat av massor nu, så vi är på rätt väg.    
  • Anonym
    Anonym (Suck) skrev 2012-11-29 16:30:47 följande:
    Våra pengar är slut när dom kommer. Vi betalar räkningarna och sen är dom borta. Vi går nog back med 500:- varje månad.. Bilen gick sönder och det fick vi laga på kredit. Nu är det såhär.. Vi bor där vi bor, kan inte få en lägenhet billigare, vi letar men det är bostadsbrist. Jag var den som fick vara hemma med sonen som nu är ett men inte har någon dagisplats än. Mannens jobb sa att om han går på föräldraledighet så kan dom inte garantera att det finns jobb till honom när han kommer tillbaka, (han är fast) dom har varit uppe i rätten osv ca 20 ggr pga av hot mm. Här kan man inte bara byta jobb eller byta upp sig om lönen inte passar. Och nu till bilen, den behöver han för att ta sig till jobbet, buss går de ca fem ggr om dagen och den slutar gå långt innan han kan ta sig hem från jobbet. Jag skiter i att äta lunch och middag ibland för att spara in då vi inte kan köpa så mycket mat. Allt går till sonen först och främst. Jag gråter varje dag och oroar mig hur fasiken vi kan skära ner ytterliggare eller öka inkomsten på nåt sätt. Min man är heldeppig över det. Jag vet inte när jag får jobb sen efter ledigheten.. Tycker folk som säger "ska ni med på bio eller nåt" och sen när man svarar att man inte har råd, får ett "men lönen kom ju precis hur kan ni inte ha råd?" borde tänka till lite. Det är otroligt sårande när man kämpar genom varje dag.

Vad har ni för inkomster och hur stor är familjen?
  • Anonym (funktionshindrad)

Jag vill att trådstartaren svarar på en fråga........

Vilka ser du ner på som har det ont om pengar.   

Är det ungdomar som  lägger sina pengar på krogar, modekläder, smink, skor och restaurang mat.....

Äldre ensamma som varit arbetslösa länge och har en dålig ersättning pga av detta som lever ett liv utan några nöjen över huvudtaget. 

Par som har många barn, men ändå prioriterar att köpa lyxvaror som senaste mobiler, platt tv, x-box, ...ja allt inom senaste teknik.

Sjuka som har svårt att få jobb för att det inte klarar av att arbeta heltid eller över huvudtaget. Sjukersättningen är låg och räcker knappt till att betala hyra, el och andra räkningar.

Definiera dig hur du ser på oss fattiga som aldrig har pengar att spara så det finns tusen lappar att ta i från när det blir sämre tider. Svara ärligt vilka ser du ner på. Eller sitter vi alla i samma båt och är pest för dig som har det bra ställt.              

• Anonym
    Precis!
  • Dracarys
    Anonym (kris) skrev 2012-11-30 11:32:13 följande:
    Givetvis är ju det bästa att rätta mun efter matsäcken. Men jag har till exempel några vänner som hade det helt okej ställt, de hade utrymme för att köpa hus och gjorde det. När de flyttade till hus fick de mindre pengar över varje månad och valde därför att dra ner på onödiga utgifter som restaurangbesök osv för att kunna fortsätta spara lite varje månad.
    Plötsligt blev mannen uppsagd från sitt arbete, men hade turen och fick ett nytt ganska snart. Någon månad fick de leva på sina sparpengar. Tyvärr var det en sämre lön på det nya jobbet vilket innebär att de inte längre har möjlighet att spara som de gjorde tidigare.
    Nu är jag inte helt insatt i deras ekonomi, men jag kan inte se att de har massa saker de kan göra för att spara några tusen varje månad igen. Har man ett ganska nyköpt hus så är det oftast inte särskilt ekonomiskt att sälja det igen och flytta till något annat.
    Självfallet kan sådant hända - och händer varje dag. Man kan inte gardera sig mot allt. Det jag menar är att man bör lägga upp ett sparande i tid så att man klarar några månaders ekonomiska problem. De flesta som råkar illa ut kommer ju på fötter igen inom veckor eller månader - och om man planerar för detta så kan man ha kvar det som är viktigast under tiden. Det är just sådana svackor som du beskriver som jag tycker att man borde planera för att gardera sig emot.

Det som stör mig, det är främst människor som inte sparar någonting alls, trots att de har utrymme för att spara. De som köper först och betalar sedan, eller bränner upp pengar samtidigt som de inte ens har 500 spänn på kontot till nästa månad. De har ju absolut inget skydd mot att någonting ska hända.

När man ser att det är oroligheter på gång, då måste man dra i handbromsen DIREKT. En del som blir uppsagda väntar liksom tills det är slut på kontot innan de börjar spara. Andra börjar leva snålt direkt när det går dåligt för företaget.
Svar på tråden Hur fan kan så många ALDRIG ha pengar!?