Inlägg från: syskonsförsök |Visa alla inlägg
  • syskonsförsök

3,5åring som inte vill bajsa på potta/toalett

Har inte själv problemet mitt barn men har nog ändå lite tips då jag läst på lite om ämnet förr. Såhär hade jag gjort:

till att börja med.. låt henne bajsa i blöjan men säg ändå att hon får göra det på toaletten. Att det är helt ok att hon bajsar i blöjan men ändå gör det där för det är där man bajsar. Säg det som den naturligaste sak i världen. Jag hade låtit henne göra såhär i några veckor. När du märker att det blir naturligt för henne att vara på toaletten och göra det i blöjan hade jag tagit det till nästa steg.

Nästa steg hade jag låtit henne sitta med blöjan på och bajsa på pottan/toaletten. Samma sak där att försök säga det utan att det blir en grej.. Mer som en sak att säga i förbifarten.  Helt ok men blöjan men nu sitter vi på pottan och gör det.

Och när jag hade märkt att det funkar så hade jag tagit nästa steg och det är att sitta på pottan och bajsa utan blöja men lägga en blöja i pottan som hon får bajsa på. Vad jag förstått så är det inte helt ovanligt att barn känner att de inte riktigt vill släppa ifrån sig bajset bara sådär.. Men med blöjan i pottan eller toaletten försvinner inte bajset så direkt.

Nästa steg är såklart utan blöjan i pottan/toaletten.

Jag har inga belägg för att detta skulle fungera men jag hade gjort såhär i olika steg. Och låt varje del ta lite tid..

Lycka till!

Svar på tråden 3,5åring som inte vill bajsa på potta/toalett