• Anonym

Sova med månadslinser?

Jag har fått månadslinser  (air optix for astigmatism) som min optiker sagt att jag kunde ha i dygnet runt. Jag skulle bara behöva ta ut dom 1 dag i veckan, sa h*n. Nu läser jag på bipacksedeln att man ska ta ut dom varje kväll, rengöra och sätta i nästa dag. Det är alltså inte "dygnet-runt"-linser jag fått. Det finns air optix night & day som är anpassat för det. Vågar jag ändå använda linserna jag fått dygnet runt som min optiker sagt åt mig att göra? Jag bad specifikt om dygnet-runt-linser och har nu varit tvungen att köpa för 6 månader på en gång så det känns surt om jag inte kan använda dom så som planerat.

• Svar på tråden Sova med månadslinser?
  • sötare

tycker du ska gå till din optiker och fråga .. är så onödigt att få infektion i ögonen.

• Anonym (Optiker)

Nu är det några år sedan jag jobbade med just Air Optix linserna, men då fanns det bara en variant, och den är godkänd för dygnet runt bärande i 1 vecka i taget. Sen är det såklart vettigt att börja ett tag med att ha dem som dagbärande, ffa om du är ny linsbärare. För att vänja ögonen och få in hanteringen. Att du hittar "olika" namn är för att de du har korrigerar för brytningsfel också. Och det hade nog blivit lite väl långt att få in: "Air Optix Night & Day for Astigmatism" på lådan.

• Anonym (Nope)

Jag tror inte det finns någon dygnet-runt lins för astigmatiker. Ring optikern igen o kolla. Eller ring någon anna optiker, eller fråga tillverkaren. Låter konstigt.

• Anonym (Optiker)

Det finns MÅNGA olika linsleverantörer som har dygnet-runt linser för astigmatiker, så "Nope" har helt fel i denna fråga!! Air Optix är godkänd för CW (continious wear) i 1 vecka. Pure Vision är godkänd upp till 1månad (som exempel).

• tobiq

Är nyfiken på varför man vill ha linserna dygnet runt? Åker dom inte ut när man tvättar bort sminket och skaver det inte?
    Har aldrig testat såna linser själv.

• Anonym (Nope)
    Anonym (Optiker) skrev 2012-11-30 23:25:42 följande:
    Det finns MÅNGA olika linsleverantörer som har dygnet-runt linser för astigmatiker, så "Nope" har helt fel i denna fråga!! Air Optix är godkänd för CW (continious wear) i 1 vecka. Pure Vision är godkänd upp till 1månad (som exempel).

Då är min optiker ute o cyklar. Tack för infon, ska nog byta optiker om hon har så dålig koll.
  • Anonym
    tobiq skrev 2012-11-30 23:30:23 följande:
    Är nyfiken på varför man vill ha linserna dygnet runt? Åker dom inte ut när man tvättar bort sminket och skaver det inte?
    Har aldrig testat såna linser själv.
    Det är praktiskt. Man slipper att klydda med att ta ur dom varje kväll och sedan sätta i dom varje morgon. Jag ser väldigt dåligt utan dom och vill gärna kunna se på TV tills jag somnar t.ex. Det kan jag göra med dygnet-runt-linser. Inte så roligt att gå upp ur sängen för att plocka ur linserna när man är jättetrött och vill somna direkt.

De åker inte ut när man tvättar bort sminket. Har man lite torrare ögon så kan det skava när man vaknat upp och ögonen inte riktigt är "vakna" än, men det fixar man isåfall med ögondroppar.
  • Anonym (Optiker)

Då är min optiker ute o cyklar. Tack för infon, ska nog byta optiker om hon har så dålig koll.[/quote] Varsågod!! Sen beror det på vilket synfel du har oxå. Har man EXTREMT mycket astigmatism blir ju utbudet betydligt mindre.

• ModestyB

För egen del så är dygnet-runt-linser det bästa som hänt mig. Jag använt dom i ca 10 år och mina problem med ögonen har blivit så otroligt mycket färre sen jag slutade peta mig i ögonen varje dag. Det finns ett gäng olika märken, för alla synfel (som kan korrigeras med linser) men alla passar inte alla, det är klokt att testa ett par olika innan man köper för 6 mån. Nu när jag haft mina så länge så köper jag dom online och gör en gång om året en koll hos optiker. Det innebär att det kostar mig ca 80 kr/månad för ett problemfritt kontaktlinsbärande.
    Jag använder sedan 1,5 år Biofinity och jag älskar dom. Osäker på om dom finns för alla synfel, men väl värt att kolla upp.

• BELLMAN01

Hallå ja
    efter egen erfarenhet så sov FÖRHELVETE INTE MED LINSER, jag har idag inga ögon kvar pga detta misstag, detta plågar mig var dag, och jag kommer ha men för livet, jag kan ju FÖR FAN INTE SE!

VI SES

• Anonym (TS)
    BELLMAN01 skrev 2014-06-03 08:59:12 följande:
    Hallå ja
    efter egen erfarenhet så sov FÖRHELVETE INTE MED LINSER, jag har idag inga ögon kvar pga detta misstag, detta plågar mig var dag, och jag kommer ha men för livet, jag kan ju FÖR FAN INTE SE!

VI SES
    På vilket sätt fick du men för livet?

Jag har nu sovit med linserna 1 vecka i taget och det har gått bra. Det tog lite tid för ögonen att vänja sig men sen fungerade det fint.
Svar på tråden Sova med månadslinser?