• Anonym

Sova med månadslinser?

Jag har fått månadslinser  (air optix for astigmatism) som min optiker sagt att jag kunde ha i dygnet runt. Jag skulle bara behöva ta ut dom 1 dag i veckan, sa h*n. Nu läser jag på bipacksedeln att man ska ta ut dom varje kväll, rengöra och sätta i nästa dag. Det är alltså inte "dygnet-runt"-linser jag fått. Det finns air optix night & day som är anpassat för det. Vågar jag ändå använda linserna jag fått dygnet runt som min optiker sagt åt mig att göra? Jag bad specifikt om dygnet-runt-linser och har nu varit tvungen att köpa för 6 månader på en gång så det känns surt om jag inte kan använda dom så som planerat.

• Svar på tråden Sova med månadslinser?
  • Anonym
    tobiq skrev 2012-11-30 23:30:23 följande:
    Är nyfiken på varför man vill ha linserna dygnet runt? Åker dom inte ut när man tvättar bort sminket och skaver det inte?
    Har aldrig testat såna linser själv.
    Det är praktiskt. Man slipper att klydda med att ta ur dom varje kväll och sedan sätta i dom varje morgon. Jag ser väldigt dåligt utan dom och vill gärna kunna se på TV tills jag somnar t.ex. Det kan jag göra med dygnet-runt-linser. Inte så roligt att gå upp ur sängen för att plocka ur linserna när man är jättetrött och vill somna direkt.

De åker inte ut när man tvättar bort sminket. Har man lite torrare ögon så kan det skava när man vaknat upp och ögonen inte riktigt är "vakna" än, men det fixar man isåfall med ögondroppar.
Svar på tråden Sova med månadslinser?