• scrapparlotta

Doppa i smält choklad...hur får man det fint?

Allt  detta julgodis nu som allt ska doppas i smält choklad, så lägger man det sen på en tallrik eller nåt annat. Sen när man ska ta bort dom där ifrån sitter allt fast i tallriken och dom blir jättefula. Hur sjutton gör man?? Såna man ser på bild och så, dom är så fina....all choklad ser fin ut....Nåt tips för att det ska bli bra?

• Svar på tråden Doppa i smält choklad...hur får man det fint?
  • icy

Du kan ju göra ett smält chokladöverdrag på ena sidan av jordgubben tex som pekar uppåt, på så sätt är det inge choklad på undersidan när den ligger på tallriken. Och så tycker jag att man ställer in den i kylen ett tag. 

• phillipha

När proffsen gör detta så har man ett gatter som är lite varm så att chokladen inte fastnar. Annars är det bra om chokladen är temperarad plus att du "slår" av så mycket choklad som möjligt innan du lägger upp den. (alltså om du har godiset på en gaffel så slår du gaffeln mot kan´ten på skålen så att överskotts chokladen rinner av)

• Queequeg

Jag kan verkligen rekomendera riktiga doppgafflar och droppgaller, men det kan kanske kännas som en onödig investering.

Annars lägg det du har doppat i choklad på ett bakplåtspapper om du tycker att det fastnar på tallriken. när du doppar så försök att få bort så mycket av den överflödiga chokladen innan du lägger den på ett fat. Använd en vanlig gaffel när du doppar så kan överflödschokladen rinna mellan när du lyfter upp det du har doppat.

Förövrigt har jag sett att Clas Ohlson har ett choklad/pralinsett som var väldigt prisvärt för 149kr, där ingick bla doppgallel och ett droppgaller, nackdelen var väl att gallret var i minsta laget

• Zargenta

Du kan testa en bit oasis du vet det där gröna skummet från blomsterhandlaren och stoppa in tandpetare i toppen av bäret och doppa sen stoppa i det gröna?

Svar på tråden Doppa i smält choklad...hur får man det fint?