Varför så hemskt välja kön på barn?
Verkar vara mycket diskussioner om barns kön. Varför är det egentligen så fel att önska sig att det tredje barnet blir av ett annat kön om man redan har två av samma?
Det är ju tillåtet att utomlands välja kön på barnet genom IVF och att man sen väljer ut ett embryo av det önskade könet och sätter in. Är det så fel?
I Sverige är det inte tillåtet, men däremot kan man göra abort långt efter det att man kan ta reda på könet på barnet. Så här är det tillåtet att i princip välja kön, men på ett mycket jobbigare sätt än att välja ut rätt spermie. Mamman måste vara gravid i ca 12 veckor först och sen abortera ett foster som kanske har börjat känna saker. En cellklump bestående av ett ägg och en spermie känner ju inget.
Det är många många som är ledsna för att de saknar en dotter eller son. En lyxönskan, visst, men många skaffar onödigt många barn, t.ex. 4 pojkar i rad för att de vill ha en flicka när de kanske skulle ha nöjt sig med tre om flickan kommit på tredje försöket?
Det är inte en helt lätt etisk fråga. Men redan idag aborterar många bort foster med Downs syndrom trots att de flesta med Downs verkar leva ett rätt bra liv och är underbara ungar. Jag tycker inte att det är så stor skillnad på att välja kön på barnet som att välja ett helt friskt barn när barn med Downs i princip kan leva ett vanligt liv de också.
Det borde inte vara någon skillnad på att ha en dotter eller en son men oavsett hur könsneutralt man försöker uppfostra barnen och kalla dem för "hen" så KOMMER flickor och pojkar att vara olika.
Ska man behöva skaffa jättemånga barn, åka till skumma kliniker utomlands eller t.o.m. ta livet av sig som Anna Byrne på Irland som bara önskade en dotter men fick fyra söner?
Och snälla, jag VET att det finns många som inte kan få barn alls och jag tycker att barnlösa självklart ska gå före i eventuell IVF-kö. Plus att det är dåligt att man får olika många IVF-försök i olika landsting och att homosexuella inte får hjälp att få barn. Men dessa är helt andra debatter än att välja kön på barnet.
Här gäller det oss lyxputtar som har TVÅ barn men av samma sort som skulle vilja ha möjligheten att välja ett barn av det andra könet bara för att få uppleva det.