• Anonym

Varför så hemskt välja kön på barn?

Verkar vara mycket diskussioner om barns kön. Varför är det egentligen så fel att önska sig att det tredje barnet blir av ett annat kön om man redan har två av samma?

Det är ju tillåtet att utomlands välja kön på barnet genom IVF och att man sen väljer ut ett embryo av det önskade könet och sätter in. Är det så fel?

I Sverige är det inte tillåtet, men däremot kan man göra abort långt efter det att man kan ta reda på könet på barnet. Så här är det tillåtet att i princip välja kön, men på ett mycket jobbigare sätt än att välja ut rätt spermie. Mamman måste vara gravid i ca 12 veckor först och sen abortera ett foster som kanske har börjat känna saker. En cellklump bestående av ett ägg och en spermie känner ju inget.

Det är många många som är ledsna för att de saknar en dotter eller son. En lyxönskan, visst, men många skaffar onödigt många barn, t.ex. 4 pojkar i rad för att de vill ha en flicka när de kanske skulle ha nöjt sig med tre om flickan kommit på tredje försöket?

Det är inte en helt lätt etisk fråga. Men redan idag aborterar många bort foster med Downs syndrom trots att de flesta med Downs verkar leva ett rätt bra liv och är underbara ungar. Jag tycker inte att det är så stor skillnad på att välja kön på barnet som att välja ett helt friskt barn när barn med Downs i princip kan leva ett vanligt liv de också.

Det borde inte vara någon skillnad på att ha en dotter eller en son men oavsett hur könsneutralt man försöker uppfostra barnen och kalla dem för "hen" så KOMMER flickor och pojkar att vara olika.

Ska man behöva skaffa jättemånga barn, åka till skumma kliniker utomlands eller t.o.m. ta livet av sig som Anna Byrne på Irland som bara önskade en dotter men fick fyra söner?

Och snälla, jag VET att det finns många som inte kan få barn alls och jag tycker att barnlösa självklart ska gå före i eventuell IVF-kö. Plus att det är dåligt att man får olika många IVF-försök i olika landsting och att homosexuella inte får hjälp att få barn. Men dessa är helt andra debatter än att välja kön på barnet.

Här gäller det oss lyxputtar som har TVÅ barn men av samma sort som skulle vilja ha möjligheten att välja ett barn av det andra könet bara för att få uppleva det.                     

• Svar på tråden Varför så hemskt välja kön på barn?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-28 21:56:03 följande:
    Verkar vara mycket diskussioner om barns kön. Varför är det egentligen så fel att önska sig att det tredje barnet blir av ett annat kön om man redan har två av samma?

Det är ju tillåtet att utomlands välja kön på barnet genom IVF och att man sen väljer ut ett embryo av det önskade könet och sätter in. Är det så fel?

I Sverige är det inte tillåtet, men däremot kan man göra abort långt efter det att man kan ta reda på könet på barnet. Så här är det tillåtet att i princip välja kön, men på ett mycket jobbigare sätt än att välja ut rätt spermie. Mamman måste vara gravid i ca 12 veckor först och sen abortera ett foster som kanske har börjat känna saker. En cellklump bestående av ett ägg och en spermie känner ju inget.

Det är många många som är ledsna för att de saknar en dotter eller son. En lyxönskan, visst, men många skaffar onödigt många barn, t.ex. 4 pojkar i rad för att de vill ha en flicka när de kanske skulle ha nöjt sig med tre om flickan kommit på tredje försöket?

Det är inte en helt lätt etisk fråga. Men redan idag aborterar många bort foster med Downs syndrom trots att de flesta med Downs verkar leva ett rätt bra liv och är underbara ungar. Jag tycker inte att det är så stor skillnad på att välja kön på barnet som att välja ett helt friskt barn när barn med Downs i princip kan leva ett vanligt liv de också.

Det borde inte vara någon skillnad på att ha en dotter eller en son men oavsett hur könsneutralt man försöker uppfostra barnen och kalla dem för "hen" så KOMMER flickor och pojkar att vara olika.

Ska man behöva skaffa jättemånga barn, åka till skumma kliniker utomlands eller t.o.m. ta livet av sig som Anna Byrne på Irland som bara önskade en dotter men fick fyra söner?

Och snälla, jag VET att det finns många som inte kan få barn alls och jag tycker att barnlösa självklart ska gå före i eventuell IVF-kö. Plus att det är dåligt att man får olika många IVF-försök i olika landsting och att homosexuella inte får hjälp att få barn. Men dessa är helt andra debatter än att välja kön på barnet.

Här gäller det oss lyxputtar som har TVÅ barn men av samma sort som skulle vilja ha möjligheten att välja ett barn av det andra könet bara för att få uppleva det.                     
    Jag tror det man reagerar starkt emot är att man väljer bort flickor att man till och med dödar flickebarn pga deras kön. Det är alltså av rent ekonomiska skäl som detta görs i berörda länder. Sen att man väljer bort embryo, det är en annan fråga. Där tror jag att man är rädd för hur långt man kommer att gå. DVS när tar det stopp? Hur mycket ska man skräddarsy en människa? Tycker inte att det går att jämföra downs syndrom i sammanhanget, då flickor blir helt självständiga individer i vuxen ålder. Nu kan inte jag mycket om sjukdomen, men har för mig att det ställer mycket krav på föräldrarna.
  • Anonym

Ja, det är fel. Det behövs lika många flickor som pojkar i vuxen ålder. Det föds lite fler pojkar men det dör också lite fler pojkar så det jämnar ut sig.

I kina, där man i många år fått "välja kön" genom att sätta ut flickorna i skogen och abortera bort flickfoster, finns det nu 117 pojkar på 100 flickor. De kommer ha ett flickunderksott på 40 miljoner år 2020. Hur kul tror du det blir för de män som aldrig får bilda familj?

Vad det blir för kön på barnet är en större fråga än föräldrarnas vilja att ha det ena eller det andra. Det handlar om artens överlevnad.

• Anonym ("Ett barn"!)

"Tack gode Gud! Du gav mig ett barn!"Hjärta Om jag hade fått ett barn, hade ingen behövt ställa sig frågan vilket kön det ev. Skulle ha.Hjärta

• SupersurasunkSara

Jag tycker det är ok i de fall föräldrarna redan har det ena eller det andra könet. Helst då kanske fler än en pojke eller flicka.

Eller i de fall då de finns en obotlig, plågsam sjukdom i familjen som endast ärvs av det ena eller andra könet.

Däremot ska detta inte finansieras av staten, utan man får göra IVF privat isf.

Tycker också att könsbestämning inte ska göras annat än i undantagsfall innan tiden för abort gått ut. För att abortera pga fel kön är vedervärdigt tycker jag.         

• Anonym

Nej, det är klart att man ska vara tacksam för att man KAN få barn överhuvudtaget. Och för att man är frisk och för att man har föräldrar i livet och att vi bor i Sverige och en massa annat. Men nu var det inte det jag ville debattera om.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-28 22:15:06 följande:
    Nej, det är klart att man ska vara tacksam för att man KAN få barn överhuvudtaget. Och för att man är frisk och för att man har föräldrar i livet och att vi bor i Sverige och en massa annat. Men nu var det inte det jag ville debattera om.
    Jag tycker att du har fått mycket kloka svar. Vad är det som inte passar?
  • Fennyxx

Vill man verkgligen genomgå IVF för att välja kön på sitt barn? Någonstans undrar jag om man inte letar på fel ställe efter det som fattas en i så fall. vet jag att alla har rätt att ha alla känslor på det här forumet, men jag tycker ändå att det är klart underligt och inte så lite kräset.

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-28 22:11:51 följande:
    Jag tycker det är ok i de fall föräldrarna redan har det ena eller det andra könet. Helst då kanske fler än en pojke eller flicka.

Eller i de fall då de finns en obotlig, plågsam sjukdom i familjen som endast ärvs av det ena eller andra könet.

Däremot ska detta inte finansieras av staten, utan man får göra IVF privat isf.

Tycker också att könsbestämning inte ska göras annat än i undantagsfall innan tiden för abort gått ut. För att abortera pga fel kön är vedervärdigt tycker jag.         

Absolut. Tycker inte heller att staten ska finansiera men däremot att det ska vara tillåtet om man har en så stark önskan. Så att man kan göra det privat.

IVF ska gå till barnlösa, det finns inte tillräckligt med resurser för detta idag. Har tidigare haft mycket svårt att få barn, så jag ÄR tacksam för att jag överhuvudtaget kunde få barn och friska sådana. Vet även att det är svårt att överhuvudtaget bli utredd för barnlöshet som lite yngre och att man bara får ett begränsat antal IVF-försök.

Men någonstans ligger en bortskämd lyxönskan kvar om ett barn av det andra könet. Jag skulle vilja kunna uppfylla den.      
  • Anonym
    Fennyxx skrev 2012-11-28 22:16:59 följande:
    Vill man verkgligen genomgå IVF för att välja kön på sitt barn? Någonstans undrar jag om man inte letar på fel ställe efter det som fattas en i så fall. vet jag att alla har rätt att ha alla känslor på det här forumet, men jag tycker ändå att det är klart underligt och inte så lite kräset.
    Och jag tänker också att detta förekommer väl inte i sverige. I alla fall inte så att sjukvården har nån form av statistik över det, eller har jag missat något?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-28 22:16:48 följande:
    Jag tycker att du har fått mycket kloka svar. Vad är det som inte passar?
    Skulle ha varit svar på detta inlägg:
    Idag 22:10
    "Tack gode Gud! Du gav mig ett barn!"Hjärta Om jag hade fått ett barn, hade ingen behövt ställa sig frågan vilket kön det ev. Skulle ha.Hjärta

eftersom jag skrev i trådstarten att debatt om barnlöshet är en helt annan debatt. Självklart ska man gå före alla andra som KAN få barn om man inte ens kan få något barn av något kön!!!

Barn av en viss sort är en lyxönskan men jag tycker att man skulle kunna få laglig möjlighet att uppfylla den istället för att folk gör abort p.g.a. fel kön. För JA, det händer faktiskt. I Sverige. Idag.

Svar på tråden Varför så hemskt välja kön på barn?