• stickkontakt

Vad är en skidjacka egentligen?

Jag letar efter ett vinterställ till mig själv så jag kan vara ute och leka med barnet trots snö och kyla. Hittar en massa jackor som heter skidjacka, men vad är det egentligen? Är det bara en tunn skaljacka eller har de lite foder också? Det finns även längdset, är det för längdskidåkning eller? 

• Svar på tråden Vad är en skidjacka egentligen?
  • Vinterankan

Skidjackor är oftast lite tunnare men det finns tjockare också (men de är oftare sämre). Brukar ha speciella fack för liftkort. Ofta har de också dragkedjor på sidorna som man kan öppna upp om man blir varm, det är super.

• Studentpappa

De mer riktade skidmärkena har alla sorters skidjackor. Skal, fodrad, dun och softshell osv. Finns hur varma jackor som helst, kolla tex norska Norröna.
    Dyra är de men riktigt bra, lite overkill att bara ha för lek men ändå.
    Du kan köpa en north bend dunjacka på team sportia för under tusenlappen som är riktigt varm.

• stickkontakt

Tack. Hittade en massa jackor där det inte stod något alls om foder eller vaddering, bara att det var en vind- och vattentät skidjacka. Till slut hittade jag en som stod att den var lätt vadderad, jag tror det kommer vara varmt nog. Jag har en ofodrad skaljacka och med en varm fleece under funkar det bra ner till 0 i alla fall, så med lite foder i jackan och ett underställ borde jag klara mig genom en vinter i Stockholm.

• Studentpappa

Helt klart, jag kör Norröna skalställ i -20. Det gäller att ha bra kläder under helt enkelt.

Svar på tråden Vad är en skidjacka egentligen?