• Litenåfin

Hjälp mej välja bilstol!!

Jag har en son som är 3,5 som just nu åker bakvänt i en Acta Cosmic Comfort S. Jag tyckte den funkade bra när han var mindre men nu avskyr jag den. Han har visserligen fortfarande okej plats för benen men bältet är ju riktigt opraktiskt att spänna när han är så stor och med vinterkläder räcker det knappt.
    Lillasyster är tre månader och åker i babyskydd. Tanken var att hon ska ärva hans stol och han skulle få en bälteskudde med rygg. Men nu har jag surfat runt lite och insett att åka bakåt längre än till fyra år rekomenderas. Vi åker mycket bil och ofta längre sträckor.
    Så nu är min plan att han ska få en ny bakvänd som syrran kan ärva efter Actan. Eftersom vi kommer bli lika missnöjda med den när hon blir större.
    Vi kommer troligtvis skaffa en V70 efter jul så stolen bör passa i en sådan. Har kollat på Britax, men vilken passar mina krav?
    Mycket bälte, benplats och lätt att spänna bältet?!

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Hjälp mej välja bilstol!!
  • MeJustMe

Vi har en Maxi-Cosi mobi, i en v70, och vi är väldigt nöjda med den. Dock är den svår att sätta fast i bilen om man ska göra det själv. Men vi tar aldrig ur den ur bilen så det är inget problem.
    Den har gott om plats för benen och har bra lutningslägen.. man behöver inte spänna om hela stolen för att man ändrar läge heller. Nu är våran dotter inte så gammal så vi vet inte om den är lika bra när hon blir äldre, men just nu är den kanon :)

• EnStoltMamma

Britax two-way! Eller en axkid.. Det är dom som funkar längst bakåtvänd.. Two-way sitter dessutom perfekt i en V70.. Tar liten plats men ändå gott om benplats för barnet.. Tycker iaf jag! Jag hade inte tagit någon av de mindre modellerna då han antagligen kommer växa ur dessa inom ett halvår-år..

• Sisisisi

Mobi är en av de minsta stolarna så den skulle jag inte köpa.

Min 4,5-årig har en multitech och en twoway. Han sitter bäst i multitechen men den är snart urvuxen, han är 113 cm nu. Twowayen är mycket större och rymlig för stora barn.

Axkid och BeLogic är oxå stora.

• tandra

Vi har precis bytt stol till våran stora tjej (snart 3år), vi köpte en two way. Vi är nöjda med allt, nu har vi inte testat med vinterkläder och bältet eftersom vi alltid tar av jackan i bilen men jag tycker man kan dra ut bältet långt innan man spänner. Vi har en v70 och det finns tillräckligt med benutrymme & det som är bra med two way är att när barnen blir längre så kan dom sitta skräddare i stolen.

• Litenåfin

Har kollat på Two way och även Multi Tech så jag var alltså inte helt fel ute :)

• E Maria

Jag har en axkid kidzone. Super.. Bältet dras ut till max o regleras av vilket barn som sitter i.. Du kan alltså om du ska iväg med lillsyrran själv nån gång sätta henne i axkid utan att behöva reglera bältet...( eftersom det reglerar sig själv när man spänner... Dessutom så enligt NTF så sitter den riktigt bra i volvo... Jag har den i en peugeot o den sitter jättebra där med, men hade krav att den ska funka i v70 eftersom vi har en sådan också... Men innan du köper stol så tycker jag du ska ringa NTF o höra om den stolen sitter bra i er bil.. För en del stolar passar helt enkelt inte i alla bilar, även om stolen i sig är bra...

• Litenåfin

Har kollat runt nu och det lutar åt Kidzone eller Two way. Men varför är Two way så billig?? Kidzone ser mer ombonad ut iofs men är Kidzone säkrare? Det är ju trots allt det viktigaste.
    Om lillasyster ska ta över stolen när hon är runt året, vilken är då bäst?? Många frågor men jag får ju så bra svar!! Tack :)

• tinis77

Stolarna är lika säkra, men two-wayen passar bättre för lite större barn. Min dotter har börjat sitta i sin t-w nu, hon är snart 3.

• E Maria

Skulle också säga att de är lika säkra.. Men beror på bilen.. Ring NTF o bolla.. Räkna inte med ärliga svar i en butik.. Dom kan tjäna mer på att sälja en viss stol o dessutom är jag säker på att dom inte sitter på all kunskap..

• MeJustMe

Kidzone kan inte ändras i lutningslägen utan att man måste monterna om hela stolen. Så vill man kunna använda den funktionen så känns den stolen utesluten.
    Vi är iallafall väldigt nöjda med våran Mobi, sen om den är stor eller inte kvittar.... Det viktiga är att hon sitter bra i den nu. Och när vi jämförde många andra stolar så verkade ingen bättre än den här...  

• E Maria

Jag har ju axkid kidzone o e jättenöjd.. Det är samt att det inte går att ändra lutningsläget utan att spänna loss bältet, men detta går fort om man vill.. Jag har dock aldrig känt behov av det.. Har stolen i max lutläge, vilket absolut inte känns som att hon ligger ner eller nåt.. Hon sover gott utan att tappa huvudet framåt iaf, det känns som huvudsaken..

• Newlywed

Jag själv har kollat på en Axkid Kidzofix. Det är inte nån du kollat på? Den är väldigt rymlig för benen, har isofix till 18 kg (sen spänner man denn med bälte så fungerar den till 25 kg) och olika lutningslägen. Det är den stolen som vi kommer köpa till år grabb iaf :)

www.axkid.se/sv/produkter/kidzofix-9-25kg

Här är en länk om den stolen :)

Kram Newlywed 

Svar på tråden Hjälp mej välja bilstol!!