Sambons ex kräver att han ska göra slut med mej ! (långt)
Lider med dig, med er, men förbered er mentalt på en lång och jobbig kamp! Ni kommer att behöva mycker hjälp och stöd från nära och kära. Bra att ni har en bra relation till din sons pappa, kanske kan han på sikt kunna hjälpa er i situationen.
Först har jag några frågor...
Har dom gemensam vårdnad?
Finns det något umgänge som dom har kommit överrens om nedskrivet?
Sen...
Ni börjar med att spara alla sms och mail. Se till att ni båda (om hon även kontaktar dig) har specifierad telefonräkning. Ja, det kostar lite extra men då ser man även alla inkommande samtal.
Det ska finnas en app man kan ladda ner för att enkelt starta inspelning av pågående samtal.
Även samtal när han träffar henne ska spelas in. Han, eller du, behöver INTE upplysa om att samtalet spelas in då det är lagligt att spela in samtal man själv medverkar i.
Mamman SÄGER att han inte får träffa sitt barn om han inte kommer dit och lägger sonen. Din sambo ska INTE åka dit - nekar hon umgänge med sonen så är det egenmäktigt förfarande med barn OM dom har gemensam vårdnad. Mamman har ingen rätt at neka pappan umgänge. Gör hand det så "vinner" hon ju alla dom slagen att få honom dit hon vill. Jag tolkar det som att hon vill ha tillbaka honom och inte kan acceptera att det är slut mellan dom.
På grund av att samarbetet är så svårt så tycker jag att din sambo ska hoppa över att försöka få ett samarbetssamtal och komma överrens via familjerätten - hon kommer aldrig att gå med på detta.
Vänd er till en advokat direkt. Skicka in en stämning på fastställande av umgänge,begäran om enskild vårdnad samt att bli boförälder. Enskild vårdnad kan även pappor få. Allt som ni kan dokumentera ska ni göra för att påvisa VEM som försvårar samarbetet. Om föräldrar inte kan samarbeta så talar det för att endast en förälder ska ha vårdnaden, vilket då gäller de juridiska besluten, om ett barn. Den andra föräldern har alltid umgängesrätt.
För att förklara varför jag tycker ni direkt ska stämma henne.... Tingrätten kommer högst troligt att ålägga familjerätten att försöka få er att komma överrens samt att undersöka vem som är mest lämplig som vårdnadshavare och boende förälder. Familjerätten gör då en utredning och lämnar rekommendationer till Tingsrätten. Denna utredning väger tungt i tingsrättens beslut så viktigt att ni håller er till fakta och är sakliga. NI BÅDA ska lägga era egna känslor vad gäller henne åt sidan och ENDAST se till sonens bästa. Givetvis ska ni påtala hennes irrationella beteende.
Går ni först en vända hos familjerätten och sedan till tingsrätten kommer ändå familjerätten att få börja om sina samtal med er med nya deltagare från deras sida. Ni kan spara många månader på att ta hjälp av advokat och stämma direkt. I ert fall tycker jag det finns fog för att göra det.
Och tänk på.... Det här kommer att ta lååååång tid!!!!
Jodå det kan man visst det. Enbart gemensam vårdnad innebär inte att man har umgängesrätt. Det blir sk egenmäktigt förfarande med barn först när någon bryter mot ett juridiskt bindande umgängesavtal. Om bägge vårdnadshavarna är eniga kan man komma överens om ett sådant avtal på Kommunens Familjerätt eller så får man ett genom Tingsrättsdom.