Anonym (hjälp) skrev 2012-11-30 11:46:06 följande:
Förlåt att jag är otydlig.
1: barnet har boende med mig, alltid haft.
2: jag har ensam vårdnad, alltid haft
3: har aldrig gått förskola i umgängesförälderns kommun.
4: avtalet är baserat på vårt liv i nuläget, det avtalet vi hade när vi bodde i samma kommun bröt umgängesföräldern pga jobb och sen har vi format.
barnets första tid skötte umgängesföräldern alla resor, när jag flyttade med barnet hjälpte jag till och hämtade och ibland lämnade barnet, jag gav extra dagar, jag har erbjudit resekostnader, men han kräver jag ska fortsätta hämta, jag ska ta ledigt från skolan och mitt extrajobb jag fick veta idag att jag fått, för att han anser att det ska vara rättvist.
Jag har pratat med socialen men de kan inte tvinga honom, jag har pratat med en advokat och de råder mig att offra ur min tid så att han inte kan styrka på att jag inte är samarbetsvillig och tar ledigt ett par minuter.
Kul system vi har, jag ska aldrig få studera eller jobba som en normal människa.
Ok, då blev allt betydligt tydligare.
Kontakta en advokat och gör ett passande umgängesschema där det tydligt framgår hur umgänget ska se ut.
Bytesdag, vem som ska hämta och lämna och vilken tid. Efetrsom han vägrar så ser du till att få en dom på hur det ska fungera i praktiken.
Vill han inte sköta sin del av umgänget är det han som bryter mot umgängesavtalet och inte du.
Du kan ju slå knut på dig själv hur mycket som helst utan att det hjälper, har ni en dom så blir det en annan sak.