• Anonym

Kan man bli familjehem om man redan har ett barn på familjehem?

Jag vill att jag och min sambo ska bli ett familjehem vi har pratat från å till om det å har bestämt oss att vi ska bli de vi vill så gärna hjälpa barn som har det svårt. 

Men nu e det så att jag har redan ett barn i ett familjehem fast de hände inte i den kommunen som jag bor i nu utan i en annan.

Men kan vi bli ett familjehem ändå? någon som vet?

• Svar på tråden Kan man bli familjehem om man redan har ett barn på familjehem?
  • Eleonor01

Eh va? Om ert egna barn e i ett familjehem måste ju något hänt. Skulle aldrig vilja ha mitt barn hos någon som inte klara av sitt eget barn. Eller varför är det placerat där?????

• Anonym (Ha, ha!)

Men helt seriöst, skojar du? Varför inte ta hand om ditt eget barn i stället?

• Anonym

ni fixar inte ert egna barn men kan ta hand om ett annat bern i stort behov av stöd?

• Anonym

Nej, ni kommer inte att få bli familjehem om ni har ett barn placerat. Anledningen till att det barnet är placerat är ju att ni inte kan tillgodose det barnets behov....

Jobba istället på att få hem ert eget barn! 

• CookieKaka

Nej ni kan inte bli familjehem till ett barn om ni har ett eget barn som är placerat.
    Jag har länge varit familjehem och för att bli godkänd så är det noggranna kontroller och krav ni ska kunna uppfylla och dessa upprepas med regelbundna möten med socialförvaltningen. Man har nära kontakt med sin handläggare som familjehem och det ställs stora krav på er som familj för att ni ska anses lämpade att ta emot barn i behov av stöd. 

Ett grundläggande krav är att ni inte har några egna problem i familjen av den karaktär du beskriver med ett eget barn i placering, börja med att försöka få ordning på er situation så att erat barn kan komma hem.

Lycka till
    Mimmi 

• Anonym

Nej, det kan ni så klart inte. Ni kan ju inte ta hand om ert eget barn.

• Anonym

Barnet e bara mitt å mitt ex gjorde så de hamnade där vill ju ha tillbaka de men de svårt. 
    och jag å min sambo har försökt att få egna barn men de går inte jag misstänker att jag inte kan få fler barn för jag fick ett missfall en gång. 
    Jag och min sambo vill gärna bli en familj.
    Sen jobbar jag på ett dagis visst e det liv av barn varje dag där men vill gärna ha de hemma med ju.

• LinneaJosie
    Anonym skrev 2012-11-29 18:50:38 följande:
    Barnet e bara mitt å mitt ex gjorde så de hamnade där vill ju ha tillbaka de men de svårt.  och jag å min sambo har försökt att få egna barn men de går inte jag misstänker att jag inte kan få fler barn för jag fick ett missfall en gång.  Jag och min sambo vill gärna bli en familj. Sen jobbar jag på ett dagis visst e det liv av barn varje dag där men vill gärna ha de hemma med ju.

Då vill ni dessutom bli familjehem av fel anledning. De blir inte era barn, de är bara till låns.
  • Anonym
    LinneaJosie skrev 2012-11-29 18:51:57 följande:

Då vill ni dessutom bli familjehem av fel anledning. De blir inte era barn, de är bara till låns.
    Precis. Ni ska jobba för att barnen en dag ska bo ihop med sina föräldrar.

Svar på tråden Kan man bli familjehem om man redan har ett barn på familjehem?