• Anonym (nybörjare)

Ersättning när man överlåter vab

Om en mor/farförälder som är pensionär vabbar istället för en förälder, vad beräknas ersättningen på? Är det 80% av pensionen? 80% av lönen för den som annars skulle tagit vab? Nått annat?

Både sambon och jag tjänar över maxgränsen för vab-ersättning. Vår vab-ersättning är alltså högre än mor/farförälderns pension.

• Svar på tråden Ersättning när man överlåter vab
  • Anonym

jag tror de inte blir någon ersättning alls då. då ingen inkomst går förlorad.
    men jag kan ha fel. 

• Anonym

då får dom ju lixom extra pengar för att vaba

• Anonym

Den som vabbar får ersättning beräknat på den ersättning de förlorar genom att inte själva arbeta. En pensionär arbetar inte och kan inte få nån ersättning.

• Coyote

De får ingen ersättning alls eftersom de inte missar någon inkomst när de vabbar.

• niky40
    Anonym (nybörjare) skrev 2012-11-29 19:16:34 följande:
    Om en mor/farförälder som är pensionär vabbar istället för en förälder, vad beräknas ersättningen på? Är det 80% av pensionen? 80% av lönen för den som annars skulle tagit vab? Nått annat?

Både sambon och jag tjänar över maxgränsen för vab-ersättning. Vår vab-ersättning är alltså högre än mor/farförälderns pension.

Vad ska de få ersättning för?
  • morminmor

Ingen ersättning som pensionär då man inte förlorar nån inkomst

• Anonym (nybörjare)

Synd. Rent sammhällsekonomiskt hade det ju varit en vinst jämfört med om sambon eller jag vabbar.

Får informera vår "ersättningsvabbare" om att hon inte får nått från försäkrningskassan (vi kommer lägga till lite istället)

• niky40
    Anonym (nybörjare) skrev 2012-11-30 07:40:02 följande:
    Synd. Rent sammhällsekonomiskt hade det ju varit en vinst jämfört med om sambon eller jag vabbar.

Får informera vår "ersättningsvabbare" om att hon inte får nått från försäkrningskassan (vi kommer lägga till lite istället)

Varför skulle det bli en vinst att någon fick dubbelt betalt?
  • niky40

Varför skulle det bli en vinst att någon fick dubbelt betalt?
  • Fosse

Ersättning för vård av sjukt barn (tillfällig föräldrapenning) ät till för att delvis ersätta utebliven inkomst.
    Varför skulle någon som inte förlorar någon inkomst få ersättning? Eller tycker du att staten ska betala en för att man tar hand om sina sjuka barn?

Vill er "ersättningsvabbare" tjäna pengar på ert sjuka barn?

• Butterscotch
    Nu har inte barnens morföräldrar vabbat någonting (än) men jag har funderat lite på det. Om det uppstår ett sådant behov får de ersättning från FK baserat på sina respektive inkomster. Till detta skulle jag ersätta dem med mellanskillnaden upp till normal inkomst. De ska ju inte behöva förlora ekonomiskt på att göra mig en tjänst, och för mig blir det en ekonomisk vinst hursomhelst eftersom jag tjänar såpass bra att den mellanskillnad jag ersätter är mindre än vad jag skulle förlorat om jag hade varit den som vabbat. 
  • Fosse
    Butterscotch skrev 2012-11-30 08:20:10 följande:
    Nu har inte barnens morföräldrar vabbat någonting (än) men jag har funderat lite på det. Om det uppstår ett sådant behov får de ersättning från FK baserat på sina respektive inkomster. Till detta skulle jag ersätta dem med mellanskillnaden upp till normal inkomst. De ska ju inte behöva förlora ekonomiskt på att göra mig en tjänst, och för mig blir det en ekonomisk vinst hursomhelst eftersom jag tjänar såpass bra att den mellanskillnad jag ersätter är mindre än vad jag skulle förlorat om jag hade varit den som vabbat. 
    Jo, men i TS fall så är personen som ska vabba pensionär och förlorar därmed inte någon inkomst på att göra TS en tjänst.

• Butterscotch
    Fosse skrev 2012-11-30 08:26:19 följande:
    Jo, men i TS fall så är personen som ska vabba pensionär och förlorar därmed inte någon inkomst på att göra TS en tjänst.

Ja, jag vet det. Jag svarade på den del av texten som handlade om att ge lite ersättning ur egen ficka. Jag tycker att det är allmänt rimligt att ersätta någon (på något vis, behöver inte vara i reda pengar) som gör mig en tjänst, och en självklarhet i de fall tjänsten innebär förlorad inkomst.
  • Gladskit
    Butterscotch skrev 2012-11-30 08:20:10 följande:

Så resonerar vi också.
  • Anonym (nybörjare)

Tanken var att personen istället för pension den dagen skulle få pension skulle hen få vabbersättning. På så sätt blir det inte dubbel ersättning. Totalt sett betalas mindre pengar ut än om sambon eller jag vabbar samtidigt som vi kan jobba och få in pengar.

• Anonym
    Anonym (nybörjare) skrev 2012-11-30 16:32:48 följande:
    Tanken var att personen istället för pension den dagen skulle få pension skulle hen få vabbersättning. På så sätt blir det inte dubbel ersättning. Totalt sett betalas mindre pengar ut än om sambon eller jag vabbar samtidigt som vi kan jobba och få in pengar.
    Du vet inte hur pension fungerar va? Det är inte så att pensionen tar slut efter ett visst antal dagar. Den tar slut när man dör.

Pensionären varken vinner eller förlorar något på att vabba åt ditt barn och ska därför inte ha någon ersättning. Men du kan givetvis betala själv eftersom du slipper gå ner i inkomst den dagen och vinner på det.
Svar på tråden Ersättning när man överlåter vab