Inlägg från: fabbemam |Visa alla inlägg
  • fabbemam

Hur ska vi göra med språken? [Alla kan svara]

Jag rekomenderar TECKEN KOMMUNIKATION! Kolla in Hattenforlag.se de har massor av bra material.

Om han hittils talvägrat så kanske han gör det även med er men om han då kan förmedla sig med hand-arm rörelser istället så kan ni ändå kommunicera, när han väl börjar tala så kommer han att lägga undan tecknnena skälv. På teckna.se så finn både info om tecken och de mest användbara orden som bild, ord och tecken att skriva ut. Vi använde tecken ibörjan och nu efter 1½ år så tar han fortfarande till det ibland för att vi ska förstå skillnaden när han säger glassbil o lastbil som han just nu uttalar lika dant men tecknar glass när han säger glassbil!

Som förskollärare har jag läst mycket forskning om språk o språkbyten men i de flesta fall så handlar det ju om att man har kvar sitt modersmål hemma och lär sig ett nytt språk också. När vi får våra barn så handlar det ju om att helt byta språk och också få ett nytt modersmål. Det jag ändå känner att MÅNGA är överrens om är att man ska prata sitt eget modersmål med barnen i första hand för att det är i det språket våra innersta känslor sitter och språk o känsloliv måste få hänga samman för att barn bäst ska förstå.

Svar på tråden Hur ska vi göra med språken? [Alla kan svara]