• Anonym (nybesökare)

Vad kan man förvänta sig av pingstkyrkan?

Jag ska till pingstkyrkan på söndag, vad kan jag förvänta mig där? Hur är deras tro osv? Nån som kan det här lite bättre än jag?

• Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av pingstkyrkan?
  • lövet2

Mycket musik och glada sånger. Mycket rop och viftande på armarna, och med lite otur börjar folk att tala i tungor.

• Lindsey Egot the only one

Lövet2

Ja det där var kort och bra beskrivning men det måste inte vara så.
    En gudstjänst brukar vara indelad i
    1 sång och musik och lite allmänt prat om kyrkan
    2 predikan
    3 sång och musik (lovsång) och prat om mission eller annat som rör kyrkan, vad som händer framöver osv.

Det är mycket sång och musik iaf och inget sakralt som det är i svenska kyrkan.
    Det är mer gemytligt i frikyrkorna och inte så stelt.

• lövet2
    LindaEfraim skrev 2012-11-29 22:45:39 följande:
    Lövet2

Ja det där var kort och bra beskrivning men det måste inte vara så.
    En gudstjänst brukar vara indelad i
    1 sång och musik och lite allmänt prat om kyrkan
    2 predikan
    3 sång och musik (lovsång) och prat om mission eller annat som rör kyrkan, vad som händer framöver osv.

Det är mycket sång och musik iaf och inget sakralt som det är i svenska kyrkan.
    Det är mer gemytligt i frikyrkorna och inte så stelt.
    Jo, jag har nog aldrig orkat sitta med en hel gudstjänst, så jag kan ha missat något i min beskrivning. När Den Helige Ande faller över någon och tungorna rullar, då avviker jag.

Det gör ju inte det alltid men ja de ber på ett helt annat sätt än vad de gör i stela svenska kyrkan.

• Anonym

Min egen erfarenhet är att pingstförsamlingar mer än andra församlingar skiljer sig åt sinsemellan eftersom pingströrelsen inte är ett samfund som flera andra frikyrkor.

Anonym

Jo det är sant!
    Går man till svenska kyrkan så ser det likadant ut under gudstjänsterna i alla kyrkorna. Man vet vad man får liksom.
    Det kan variera väldigt från Pingstkyrkan till Pingstkyrkan och i vissa känner man sig vilsen i andra som hemma!

• Muffins i magen

LindaEfraim: nu är du ute och cyklar. Du har kanske inte besökt så många kyrkor inom sv. kyrkan? Man har många olika slags gudstjänster/mässor som kan skilja sig markant från varandra, även om vissa punkter alltid finns med på ett eller annat sätt. Kan varmt tipsa om technomässan, googla på det, för att uppleva en väldigt annorlunda gudstjänst inom sv. kyrkan. Eller en sinnesro-gudstjänst, eller taize-mässa. Det behöver inte vara stelt eller särskilt sakralt heller.

• Muffins i magen

TS: liksom ovanstående inlägg är det i pingstkyrkor ofta mycket musik, sång och predikan och bön. Men alla församlingar skiljer sig åt. Något jag har varit med om i många men inte alla, är att nya besökare hälsas särskilt välkomna, pastorn frågar ofta om det finns någon ny, och så får man en broschyr med info om församlingen. Det brukar vara go och glad stämning. Som ny kan man ibland känna en press att skänka pengar vid givandet eller göra som andra gör vid bön och lovsång, men tänk inte så utan gör det som känns bra och rätt för dig. Gud älskar inte någon mindre för att man inte ger massa pengar i korgen, men ibland kan det faktiskt låta så när pastorn pratar om att "Gud älskar glada givare". Känn ingen press, ta till dig det du tycker är bra helt enkelt!

Muffins i magen

Jag har iaf varit på många utmed västkusten som är känt för sitt kvinnoprästmotstånd, mot homosexuella äktenskap osv. Jag kommer nu inte på va de kallas. Det börjar på S eller C. Deras gudstjänster är stela!

• Jackson

Pingstkyrkan är en ren och skär sekt! Hjärntvättade människor som fördömer människor som inte delar deras tro. 
    Det är ingen skillnad på dem och jehovas.  

Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av pingstkyrkan?