• Anonym

Vilka rättigheter har familjehem enligt SoL!?!

Jag har ingen fakta men kände ändå att jag ville skriva att ni inte är ensamma. En vän till mig är familjehem och där har soc rent ut sagt motarbetat familjehemmet under alla år, barnen har blivit lidande och mått jättedåligt. Familjehemmet har kämpat, orkat och vägrat ge upp och nu slutade det med att soc helt enkelt tvångsförflyttar det ena barnet till ett annat familjehem som inte är lika besvärligt för soc. Vad jag märkt verkar det vara så de jobbar, sätter barnen i familjehem och när hemmet och barnen fäster sig vid varandra och hemmet börjar kämpa för barnets välmående för mycket, ja då flyttar de bara barnet till ett nytt hem, gärna i en annan kommun så de slipper besväret att hjälpa till med barnets problem.

• Anonym

Föräldrarna kan hämta hem sina barn på direkten om de vill det. Därför tycker jag NI ska samarbeta med föräldrarna och inte gnälla hos soc. En bra relation mellan er och föräldrarna gynnar barnet!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-06 20:45:24 följande:
    Föräldrarna kan hämta hem sina barn på direkten om de vill det. Därför tycker jag NI ska samarbeta med föräldrarna och inte gnälla hos soc. En bra relation mellan er och föräldrarna gynnar barnet!

Riktigt så är det inte, det beror på orsaken. Man vill helst att föräldrarna skall gå med på familjehem själva/av fri vilja och ofta gör de det, däremot kan det bli tal om LVU OM föräldrarna inte är i ett sådant skick att de anses vara lämpliga att ta hand om barnen och vill ha hem dem för tidigt så att säga.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-09 07:58:28 följande:
    Riktigt så är det inte, det beror på orsaken. Man vill helst att föräldrarna skall gå med på familjehem själva/av fri vilja och ofta gör de det, däremot kan det bli tal om LVU OM föräldrarna inte är i ett sådant skick att de anses vara lämpliga att ta hand om barnen och vill ha hem dem för tidigt så att säga.

Av "fri vilja" är det nog oftast inte!! Snarare med hot om LVU!
Svar på tråden Vilka rättigheter har familjehem enligt SoL!?!