• Anonym (genvägen?)

Självbehandling, gonal f och pregnyl?

Hej! Min sambo har både gonal f och pregnyl i sprutform för behandling av lågt spermieantal.. är lite sugen på att ta ett par doser av honom då vi fortfarande inte blir utredda på typ 8 månader.. Hur ska jag dosera dessa, när ska de tas? Jag är fullt frisk och vet att man inte ska ta andras mediciner, men ni förstår säkert att efter 2 års försök vill vi optimera chanserna om vi kan.. Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Självbehandling, gonal f och pregnyl?
  • Anonym (Du)

du skall inte laborera med medcin som inte är utskrivet till dig

• Anonym (genvägen?)

Nej, jag vet ju det, som sagt.. men det här är ju inte direkt narkotikaklassat, och något som de allra flesta (eller alla?) i barnlöshetsutredningar får utskrivet... jag är fullt frisk och tror inte att det är någon fara..

• Anonym (Du)
    Anonym (genvägen?) skrev 2012-11-30 12:21:12 följande:
    Nej, jag vet ju det, som sagt.. men det här är ju inte direkt narkotikaklassat, och något som de allra flesta (eller alla?) i barnlöshetsutredningar får utskrivet... jag är fullt frisk och tror inte att det är någon fara..

Varför frågar du då?
  • Anonym (genvägen?)

Har du ens läst trådstarten?

• Myling

Vad ska du göra sen när du sitter där med 20 äggblåsor sen då? Sexa på och få åttlingar??

• Anonym (Du)
    Jennie med ie skrev 2012-11-30 13:43:08 följande:
    Hur de doseras och när/hur de ska tas är just _individuellt_....
  • fläta

Det avråder jag bestämt från att göra. Du kan få överstimuleringssyndrom som i värsta fall kan ta livet av dig. Det är omdömeslöst på gränsen till totalt rubbat att göra något sådant. 

• Anonym (genvägen?)

Ja, åttlingar hade varit perfekt! Bara en graviditet, 8 barn, och så säljer vi vårat liv till TLC, och lever lyckliga i alla våra dagar!

• Anonym (genvägen?)

Visste verkligen inte att det kunde vara farligt, det var givetvis min okunskap som drev mig till att ställa frågan här från början.. Så det är en riktigt dålig ide alltså?

• fläta
    Anonym (genvägen?) skrev 2012-11-30 13:55:32 följande:
    Visste verkligen inte att det kunde vara farligt, det var givetvis min okunskap som drev mig till att ställa frågan här från början.. Så det är en riktigt dålig ide alltså?
    Det är en EXTREMT dålig idé! 

• Pastell
    Ja det är en extremt dålig och korkad idé!
  • Jennie med ie
    Extremt dålig ide. Behandling med dessa läkemedel ska övervakas noga och dosering och tidpunkt för gonal f (som ska "frigöra" ett lagom moget ägg/äggblåsa från äggstocken) anpassas individuellt utifrån vilken effekt behandlingen får.

Att självbehandla med tabletter som Pergotime är hyfsat vanligt och så att säga illa nog, men dessa injektioner ger mycket mycket större sannolikhet för överstimulering o s v.

Svar på tråden Självbehandling, gonal f och pregnyl?