• Anonym

Fråga om körkort ang räkna ut bromssträcka

Jag håller på att ta körkort, nu har vi kommit in på det hät med att räkna ut bromssträckan ja ni fattar, o allt det där med reaktion etc.... Vad jag försökt förklara är att jag lider av dyskalkyli, jag kan inte ens räkna ut 40+32 i huvudet och andra "lätta tal". Måste man kunna det när man ska ta detta körkort? Om man får sån fråga på teorin, kan man inte räkna bort den? Mår så dåligt just nu att jag inte vill ha nåt körkort... Räcker det inte med att jag förstår att ju fortare ja kör desto segare lär jag reagera o bromssträckan blir längre, räcker det inte?

• Svar på tråden Fråga om körkort ang räkna ut bromssträcka
  • Anonym

Jag hade inga räkneuppgifter i mitt teoriprov, men det är 15 år sen, har ingen aning om hur frågorna är utformade idag.

Men du måste ju inte ha 100% rätt på frågorna, så om det kommer ett räknetal så får du väl hoppa över det.

• Frontline

En kompis till mig kunde vid uppskrivning få hjälp av en person när han skulle göra sina prov, han hade visserligen dyslexi vet inte riktigt om det är snarlikt dyskalkyli.
    Vet inte hur den hjälpen såg ut om personen läste högt för han och han skulle svara muntligt.
    Men kolla om inte den möjligheten finns att få för dig med...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Frågorna är standardiserade, lär dig de exempel som finns så behöver du inte räkna alls. Du får ju dessutom ha några fel på provet, och kommer en sån fråga kan du alltid hoppa över den.

• Emelie 1987

Spara sådana frågor tills du har svarat på de andra.

En man, två barn, tre älsklingar
  • Whitetrash86

Jag fick en sådan lättare fråga. Minst inte om jag fick rätt eller inte. Men som tidigare skrev så behöver man inte ha 100% men samtidigt kan man bli kuggad om man har väldigt många fel inom en kategori, då även om man har tillräckligt med poäng.

Denna kanske hjälper lite?

korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

• Anonym
    Emelie 1987 skrev 2012-11-30 13:02:35 följande:
    Spara sådana frågor tills du har svarat på de andra.
    Whitetrash86 skrev 2012-11-30 13:02:42 följande:
    Jag fick en sådan lättare fråga. Minst inte om jag fick rätt eller inte. Men som tidigare skrev så behöver man inte ha 100% men samtidigt kan man bli kuggad om man har väldigt många fel inom en kategori, då även om man har tillräckligt med poäng.

Denna kanske hjälper lite?

korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stop p/

Men ingen verkar förstå.. Det är HELT omöjligt för mig att ta in i huvudet, för jag förstår inte det. Jag har en mild funktionsnedsättning med, att jag har svårt att lära mig. Jag undra hur detta skall gå vägen..
  • McIris

Jag har ingen bevisad dyskalkeli men är heeeelt värdelös på att räkna ut saker. Jag klarade teoriprovet o räknade inte ett dugg, jag gissade bara på dom frågorna.

Jag tror det var typ en eller två såna. Så gör du provet och strunta i dom frågorna!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-30 13:04:00 följande:

Men ingen verkar förstå.. Det är HELT omöjligt för mig att ta in i huvudet, för jag förstår inte det. Jag har en mild funktionsnedsättning med, att jag har svårt att lära mig. Jag undra hur detta skall gå vägen..
    Du kan ju bara hoppa över en sån fråga.

Om du har svårt att lära dig resten av teorin är det en annan sak, då kanske du inte ska ha körkort alls. 
  • Whitetrash86

Jag har själv ADD och svårt att lära. Men allt går om man bara vill! 
    Jag trodde också att det var omöjligt att lära och det in många många år.. men när jag väl började ta körkortet och fattade att jag inte hade något annat val än att tvinga mig själv till att förstå, då jävla fick jag in det i huvudet med. 
  • McIris

Som sagt, jag klarade ABSOLUT inte dessa frågor o särskilt inte under stress. Strunta i dom, de utgör en bråkdel av hela provet.
  • Morcheeba

Men samtidigt tillåts man ju att ha ganska många fel på teoriprovet. 52 rätt av 65. Även om du får två-tre frågor med matte (jag fick en om jag minns rätt) så kommer det inte påverka ditt resultat om du är väl förberedd på allt det andra. Plugga duktigt på allt annat och släpp mattefrågorna helt, chansa bara när provet väl kommer. Lycka till :)
  • Anonym

Men du, jag tyckerdu ska lugna ner dig lite. Du behöver ha 52 rätt av 65 så du kan alltså missa 13 frågor och ändå bli godkänd.

Du får se till att plugga riktigt ordentligt så att du kan hoppa över eventuella räknetal.

Svar på tråden Fråga om körkort ang räkna ut bromssträcka