• Prins Williams Mamma

Min son visar intresse för toaletten men så fort han sätter sig så blir han rädd

Vi har ingen potta än då vi inte var beredda på att våran 19 månader gamla son skulle visa tendens till att vilja kissa på pottan. Men nu är toaletten sååå spännande tycker han. Men när vi sätter honom där så börjar han stortjuta av rädsla kanske är lite konstigt att sitta där kanske. Men vi ska ut och köpa en sits till honom. Kanske hjälper han brukar ta av sig blöjan när han är kissnödig. Det var så det började med att vi funderade på om han inte ville testa potta/toaletten.

Jag har ju fått höra när min mans ena barn var liten att pojkar är mycket senare än tjejer stämmer kanske då han inte började gå utan blöja förrän efter 4 års ålder. Men har också hört vissa av mina väninnors pojkar som bestämt sig för att kasta blöjan redan vid 2 års ålder. Kanske är individuellt. Har ni tips eller råd på vad och hur vi kan göra eller andra åsikter så välkommen att dela med er.

• Svar på tråden Min son visar intresse för toaletten men så fort han sätter sig så blir han rädd
  • Flickan och kråkan

Min yngsta pojke blev blöjfri dagtid när han var två. Båda var rätt skraja för toaletten inledningsvis så vi började inte där. Med yngsta plockade vi helt enkelt blöjan. Många olyckor första veckan men sedan lärde han sig att "släppa på", så då fungerade att kissa när vi regelbundet (en gång i timmen) gick och kissade med honom - på potta eller ute i det fria. Sedan tog det ett par veckor till innan han började säga till själv. Men påminna fick vi göra länge. Äldsta gick aldrig att potträna. Han vägrade att överhuvudtaget närma sig en potta eller toalett....tills han en dag själv när han var 2 år + 9 månader talade om att han ville kissa på pottan och sedan ingen blöja mer. Barn är olika .

• Dr Mupp

Hur kan an inte vara berädd på att en 19 månaders vill testa potta/toa? Det vanliga är ju att de är så stora eller till och med yngre när man börjar potta dem.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Prins Williams Mamma
    Dr Mupp skrev 2012-11-30 20:24:41 följande:
    Hur kan an inte vara berädd på att en 19 månaders vill testa potta/toa? Det vanliga är ju att de är så stora eller till och med yngre när man börjar potta dem.
    Ja du allting är ju individuellt eller? Då jag bara har bonusbarn att jämföra med där det var senare än min son på att visa intresse för toaletten så därför var jag inte beredd på det.
  • Flickan och kråkan

Alla pottränar inte innan 1,5. Vi har inte gjort det....eller tja vi testade lite entusiastiskt med äldsta från det att han var 1 år men han var totalt anti. Pottan gick fint att leka med men som ställe där det var tänkt att kissa och bajsa...."No way" . yngsta hade vi inte gjort några försök med innan vi plockade blöjan när han var 2 år. Något jätteintresse hade han väl inte direkt visat.....varit med på alla våra toalettbesök hade han så klart varit av sociala skäl och vi hade pratat om det så klart men inga aktiva försök.

• Meal

Min son gillar potta bäst. Han har inga problem med toaletten längre, men hade en period när han var yngre. Köp en hög pall (de har en fin och hög på IKEA) och toasits så tror jag toaletten vill upplevas som mindre skrämmande. Min kille är 19 mån korrigerat och torr både dag och natt. Så det där är väldigt individuellt och upp till varje enskilda familj när det passar tror jag

Svar på tråden Min son visar intresse för toaletten men så fort han sätter sig så blir han rädd