• Blåsippan84

Någon med barn som har make som veckopendlar?

Vi har idag fått reda på att min make fått ett attraktivt jobb i Sthlm. Maken har pluggat i 3 år och vi har varit lite oroliga om han skulle få jobb efter skolan då de flesta vill ha med arbetslivserfarenheten inom det nya yrket samt att det inte finns så mkt jobb i detta där vi bor. Och idag fick han veta att han fått jobb i Sthlm och vi bor med vår treåring i Linköping nu. Jag har fått ett mkt bra jobb här och har även en del övrig familj här. Då maken pluggat nu i tre år och jag pluggade innan dess i tre år så har vi inte så mkt sparat och står inte i någon bostadskö i Sthlm och jag vill verkligen inte flytta till betongdjungeln. Undrar nu om det finns några där ute som har en respektive som veckopendlar. Hur funkar det och hur fungerar er vardag?

• Svar på tråden Någon med barn som har make som veckopendlar?
  • Elsis

Hej! Min man veckopendlar och har gjort det sedan innan vi fick barn. Nu är jag fortfarande hemma med barnen, så jag har ju ingen stress med dagislämning, jobb etc. Mellan Linköping och Stockholm är det ju inte aå långt, utan din man kan relativt snabbt ta sig hem vid behov, vilket i alla fall för mig varit viktigt, när man har ansvaret för barnen ensam. Kommer ni båda att jobba heltid? Hur fungerar det om bara du hämtar och lämnar på dagis? Om du har familj i närheten kan du kanske få avlastning ibland? Vi försöker veckohandla på helgerna, men det är ju mycket man ska hinna med då. Det är nog den största nackdelen tycker jag, att så mycket ska klämmas in på helgen, men så är det ju iofs ändå är man jobbar. Min man saknar dock ibland att inte ha möjlighet att fixa med saker här hemma, huset och tomten, på vardagarna. Nu är han hemma på fredagarna, och det gör att han får lika mycket tid med barnen som om han istället kommit hem varje kväll men jobbat fredagar, tycker vi:)

• Närvi2Blir3

Min sambo ligger borta i veckorna och jobbar och vi har en snart 2 åring. Det funkar ganska bra, enda nackdelen är för mig som jobbar som nattvikarie, jag har lite svårt att ta jobb mitt i veckorna.. Annars går det bra, klart sonen saknar sin pappa men han blir jätteglad när han kommer hem på helgen =)
    Visst är det tufft när lillen är sjuk och så men jag är så van nu efter så lång tid.
    Lycka till!  

• Elsis

Glömde att säga att vi har två barn, en treåring och en 17månaders:)

• Blåsippan84

Tack kära ni. Känns skönt att höra att det går. De som fått veta om tjänsten frågar om vi ska flytta men till en början är det 6 mån provanställning. Å det är ju inget att flytta till. Sen jobbar jag som ssk och har fått ett mottagningsjobb här. Dessa växer inte på träd och jag trivs så med det samt att min mor bor i stan. Så jag vill att det ska funka å distans ett tag tills han får något häromkring.

• Närvi2Blir3

Jag tror att det kommer funka bra, du kan behöva lite stöd och hjälp av din mamma lite beroende på dina arbetstider. Det viktigaste är att man inte glömmer bort varandra, det kan vara ganska lätt när man helt plötsligt lever på olika ställen. Men jag håller helt med dig, det är mycket bättre att bo kvar och han pendlar och senare försöker hitta ett jobb närmre hemmet =) Lycka till och ha det så bra =)

• LillisMamma

Vi bor i Sthlm å min man jobbar i Oslo. Har en 5,5 åring. Han är hemma varannan helg, tyvärr har de dock råkat bli Just den helgen jag jobbar, (jag jobbar också varannan helg) :( Men förhoppningsvis så börjar jag plugga i januari så jag är ledig när mannen är hemma.

• Blåsippan84

hur länge har era män pendlat? Men man har fått jobb på en privatskola. Han har pluggat till bygginjengör och nu fått jobb som bygglärare. Första 6 mån är provanställning men om de trivs m honom vill de ge honom pedagogik utbildning på halvfart. Sen antar vi att han blir bunden till jobbet ett par år efter utbildningen är klar, när företaget betalt

Och som sagt jag vill ej flytta. Men vi drömmer om hus och syskon. Kan man skaffa syskon när man är ensamstående i v? Samtidigt så kommer maken få ledigt vid lov och vi hoppas han kan plugga på distans och då vara hemma.

Mannen har pluggat ingenjör utb på annan ort men då kommit iaf hem vid 18 tiden i v. Men sen har han jobbat extra i stort sett varje lör.

• Närvi2Blir3

Min sambo har jobbat borta i 1år ungefär nu..
    Det är klart att ni kan skaffa syskon,  det skulle vi göra nu men det gick inte som planerat men bättre lycka nästa gång =)
    Det är en omställning att få syskon och det är det ju oavsett om man är 2 hela tiden eller inte.. 
    Ni kommer att fixa det här det är jag helt övertygad om =)

• Blåsippan84

På ett sett är ju fördel att man är hemma å inte behöver pussla med alla vardagsbestyren själv. Men sen pricka in ägglossning på helgen kanske inte är det lättaste;).

Svar på tråden Någon med barn som har make som veckopendlar?