• TVpiraten

Hur får man "toppiga" muffins?

Hej!

När jag bakar med barnen ser muffinsen alltid väldigt fina, saftiga och toppiga ut i ugnen, men när jag tar ut dem så sjunker de ner och till slut är de helt platta.

Hur ska man göra för att de ska behålla toppigheten? De man köper i affären ser alltid perfekta ut men mina hemmagjorda blir helt platta.

Har testat att vispa smeten skitlänge, har även lagt i mer bakpulver men inget hjälper.

• Svar på tråden Hur får man "toppiga" muffins?
  • Aniiee

Du vispar för mycket..... och har de i ugnen för lite.....och öppna inte luckan innan du tar ut de...... låt de stå minst 10 min innan du öppnar luckan och tittar efter......

Just my 2 cent... 

Yaoi is the opiate of the fan-girls....
  • Dr Mupp

När du haft i mjölet så ska du inte vispa, bara blanda. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Aniiee
    Dr Mupp skrev 2012-12-01 01:26:49 följande:
    När du haft i mjölet så ska du inte vispa, bara blanda. 
    Just så, var det jag menade med "vispar för mycket"... ibland tänker jag mer än jag skriver.....
    Yaoi is the opiate of the fan-girls....
  • ruthen

Mina muffins blir toppiga och jag vispar inte alls, bara rör. Först rör jag i mjöl och alla torra grejor, och socker, sen kläcker jag bara i ett ägg (på 4,5dl mjöl vilket är lite) sen på slutet smält smör/olja och mjölk.
    Jag har i mina i ugnen i 20 min. De är lika toppiga när jag tar ut dem som efter en stund.

• gbgumman

Jag vispar ägg och socker MYCKET
    RÖR bara ner mjölet
    och har recep med tre ägg.

Brukar bli bra.

• TVpiraten

Har alltid vispat socker och ägg väldigt länge. Men felet måste ju vara att jag gjort detsamma med mjölet sen också. Måste testa snart!

Svar på tråden Hur får man "toppiga" muffins?