• MoaElis

Någon som brukar färga kläder?

Jag köpte en tröja på tradera men den hade inte alls den färgen som den hade på bilden, den var mer orange... Vill ha tröjan vinröd, som på bilden:www.tradera.com/stickad-troja-auktion_342723_169324056
    Jag undrar nu om man kan färga en sån tröja? Om man nu kan det, finns det något ställe på nätet man kan köpa färg? 

• Svar på tråden Någon som brukar färga kläder?
  • MoaElis
    MoaElis skrev 2012-12-01 12:30:06 följande:
    Jag köpte en tröja på tradera men den hade inte alls den färgen som den hade på bilden, den var mer orange... Vill ha tröjan vinröd, som på bilden:www.tradera.com/stickad-troja-auktion_342723_169324056
    Jag undrar nu om man kan färga en sån tröja? Om man nu kan det, finns det något ställe på nätet man kan köpa färg? 
    En länk:http://www.tradera.com/stickad-troja-auktion_342723_169324056
  • Fontana

Mitt ex höll på mycket med batikfärgning och liknande. Ett väldigt slabbande.

Naturmaterial är bäst att färga, akryl och liknande tar nästan inte åt sig någon färg alls. Sedan är det nog nästan omöjligt att färga ett ganska mörkt plagg till en annan mörk nyans. Framför allt om man vill kunna förutse resultatet.

Vitt bomull är bra att färga. Själv har jag bara bättrat på färgen på mina jeans när de har blivit blekta. Blått till blått så att säga.

Färg finns - eller åtminstone fanns - i färgaffärer, ibland hos större matvarubutiker också. Annars har t.ex. Panduro en del textilfärg, leta både efter textilfärg och batikfärg.

Men jag tror som sagt inte att du kommer att få något lyckat resultat.

• Fontana

Aj, aj, aj. 40 % angora ser jag nu. Låter väldigt mysigt men om jag kommer ihåg rätt så måste angora handtvättas för att inte falla ihop platt. Och textilfärg behöver minst 60 grader, gärna mer.

• MoaElis

Ajdå, vad synd.. Den var så fin, förutom färgen som var helt hemsk.. Blir att sälja vidare!

• ruthen
    Fontana skrev 2012-12-01 13:02:22 följande:
    Aj, aj, aj. 40 % angora ser jag nu. Låter väldigt mysigt men om jag kommer ihåg rätt så måste angora handtvättas för att inte falla ihop platt. Och textilfärg behöver minst 60 grader, gärna mer.
    Ull, vilket angora är, tål höga temperaturer upp till 100 grader. Det som de inte tål är allt joxande i torktumlaren, eller att man gnuggar det och det tål inte höga temperaturskillnader, dvs att gå från 20 till 100 på en gång.

Jag har färgat mycket ull och annat i mina dar. Hur tror du man växtfärgning går till om man inte får värma upp dem till 90 grader?
    Syntetfärgat kläder har jag också gjort för hand då jag haft ulltröjor som jag har färgat över med annan färg.
    När jag färgar ull så använder jag Färgkrafts färger. Om du söker på "färgkraft" så hittar du det. Dessa kan du beställa från nätet men de finns också i vissa butiker. De är inte direkt billiga om man bara ska färga en grej, men i långa loppet är det ett billigt nöje.
    Förutom färg behöver du salt och ättika. Jag använder också baylan för att kunna färga med lägre temperatur.
    En stor bra gryta, i rostfritt stål, är också bra. Sen behöver du nåt att röra med för det är lätt hänt att det inte blir jämt färgat annars. En våg är bra också så du kan mäta upp färgstoftet lite mer exakt. 
  • MoaElis
    ruthen skrev 2012-12-01 13:18:32 följande:
    Ull, vilket angora är, tål höga temperaturer upp till 100 grader. Det som de inte tål är allt joxande i torktumlaren, eller att man gnuggar det och det tål inte höga temperaturskillnader, dvs att gå från 20 till 100 på en gång.

Jag har färgat mycket ull och annat i mina dar. Hur tror du man växtfärgning går till om man inte får värma upp dem till 90 grader?
    Syntetfärgat kläder har jag också gjort för hand då jag haft ulltröjor som jag har färgat över med annan färg.
    När jag färgar ull så använder jag Färgkrafts färger. Om du söker på "färgkraft" så hittar du det. Dessa kan du beställa från nätet men de finns också i vissa butiker. De är inte direkt billiga om man bara ska färga en grej, men i långa loppet är det ett billigt nöje.
    Förutom färg behöver du salt och ättika. Jag använder också baylan för att kunna färga med lägre temperatur.
    En stor bra gryta, i rostfritt stål, är också bra. Sen behöver du nåt att röra med för det är lätt hänt att det inte blir jämt färgat annars. En våg är bra också så du kan mäta upp färgstoftet lite mer exakt. 
    Okeeej, så man kan inte färga i diskmaskinen?
  • niagara

Vet inte om något plagg går att tvätta i diskmaskinen.. Tvättmaskinen brukar vara mer lyckad ;)

• Fröken Blå
    MoaElis skrev 2012-12-01 13:22:31 följande:
    Okeeej, så man kan inte färga i diskmaskinen?
    Jag tror inte det går så bra att färga i diskmaskinen, om du inte vill ha missfärgade tallrikar i fortsättningen ;)
  • MoaElis

Haha, guuuud... Menade såklart tvättmaskinen!

• Fontana

Och jag lurades lite när det gäller leverantören: Panduro har förvisso en del textilfärger, men det var Slöjd-detaljers katalog jag tittade i: www.slojd-detaljer.se. Det är mest standardfärger från Nitor och Dylon.

Färg, salt och ättika. Usch vad det sticker i näsan ända hit, många år efteråt!

• MoaElis

Hmm, verkar onekligen ganska komplicerat.. Kan man inte skicka in kläder nånstans och få det riktigt gjort(?) 

Om kläderna luktar efter, kan man ju tvätta dom..

• ruthen
    MoaElis skrev 2012-12-01 16:27:57 följande:
    Hmm, verkar onekligen ganska komplicerat.. Kan man inte skicka in kläder nånstans och få det riktigt gjort(?) 

Om kläderna luktar efter, kan man ju tvätta dom..
    Ja, det är lite komplicerat. Du slänger alltså ned tröjan i en gryta på spisen med ca 10 liter vatten, lite ättika, lite färgpulver (ca ett kryddmått) och salt som jag också köper från Färgkraft. Sen ska det stå på spisen i 30-60 min och det ska vara ganska varmt, ca 85 grader hela tiden och du måste röra då och då.
    Färga med "färgkraft" färger i maskin går ju inte. Du ska ju ha så lite färg och detta kan ju spolas ut på en gång, plus att du inte bör slänga ulltröjor i maskin, i vilket fall är det inget jag gör. 
  • elyse

Jag färgar ofta, i 40 grader, men bara bomull. Syntettrådar i plagget blir då inte färgade av den nya färgen. 

• MoaElis

Okej, ja någon så stor gryta har jag verkligen inte... Det är om jag hittar nån som kan hjälpa mig. 
    Funderar på att färga den svart istället för vinröd isåfall, känns som det skulle vara lättare? 

Svar på tråden Någon som brukar färga kläder?