Fontana skrev 2012-12-01 13:02:22 följande:
Aj, aj, aj. 40 % angora ser jag nu. Låter väldigt mysigt men om jag kommer ihåg rätt så måste angora handtvättas för att inte falla ihop platt. Och textilfärg behöver minst 60 grader, gärna mer.
Ull, vilket angora är, tål höga temperaturer upp till 100 grader. Det som de inte tål är allt joxande i torktumlaren, eller att man gnuggar det och det tål inte höga temperaturskillnader, dvs att gå från 20 till 100 på en gång.
Jag har färgat mycket ull och annat i mina dar. Hur tror du man växtfärgning går till om man inte får värma upp dem till 90 grader?
Syntetfärgat kläder har jag också gjort för hand då jag haft ulltröjor som jag har färgat över med annan färg.
När jag färgar ull så använder jag Färgkrafts färger. Om du söker på "färgkraft" så hittar du det. Dessa kan du beställa från nätet men de finns också i vissa butiker. De är inte direkt billiga om man bara ska färga en grej, men i långa loppet är det ett billigt nöje.
Förutom färg behöver du salt och ättika. Jag använder också baylan för att kunna färga med lägre temperatur.
En stor bra gryta, i rostfritt stål, är också bra. Sen behöver du nåt att röra med för det är lätt hänt att det inte blir jämt färgat annars. En våg är bra också så du kan mäta upp färgstoftet lite mer exakt.