• Jellybeanbaby

Använder du/ni sängöverkast på din/er säng?

Som rubriken lyder.

JAG MÅSTE FÅ VETA!

Som jag skrev i ursprungliga örngott/lakantråden:

Efter den tråden börjar jag verkligen undra över människor.
    MÅSTE livet vara som en inredningstidning?
    Jag menar, jag är supernöjd med mitt möblemang, jag har stoppat och klätt om mina köksstolssitsar och min sänggavel har jag gjort helt själv. Jag är noga med att sängöverkastet och gardinerna och kuddarna och sänggaveln matchar i sovrummet. Hur lakanen ser ut inunder ger jag blanka fan i (så länge de är hela, rena o av bomull).

Och nej jag färgkoordinerar inte mina handdukar i badrummet, däremot har jag sett till att bara köpa in handdukar som går i "natur" färgskala så det passar med det gråa golvkaklet och den natursjösten-satta bården.
    Måste kroppstvålens flaskdesign också passa eller? Flört

Är vi som inte matchar örngott slarvigare än er som matchar dem eller?
    Eller är det bara så att vi sätter på överkasten oftare, och bryr oss inte om ifall örngotten är från två olika set?
    Jag vill gärna tro det men jag kan ha fel. Skrattande

Så därför denna omröstning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du/ni sängöverkast på din/er säng?
  • Lufsan

Använder överkast men för mig är det ändå viktigt att påslakan och örngott matchar. Inte livsviktigt men jag stör mig på att om allt är blandat. Det är en smaksak. 

För mig känns det lite som att ha glas och tallrikar huller om buller i skåpen eller inte vika kläderna när man tvättat utan bara slänga in dom i lådorna för att de inte syns.  

En dag i sänder.
  • lövet2

Nej. Vi äger ett par överkast, men eftersom vi sällan bäddar sängen förrän vi ska sova i den, så använder vi inget överkast.

• SilverEmma

Vi har ett överkast men använder det inte. Nu passar det heller inte in färgmässigt i sovrummet så det ligger inte ens framme med en förhoppning om att vi en dag ska orka använda det. Tänkte köpa ett nytt men tror inte att det kommer att användas så ofta heller. Alla sovrum ligger på ovanvåningen så där har ingen annan att göra, så det känns inte så viktigt att bädda ordentligt.

• Ramborg

Båda! Använder sängöverkast när vi orkar bädda för att vårt är så himla snyggt. I veckorna blir det mest att man rättar till kuddar och täcken. Dessutom är det bättremed tanke på kvalster att inte bädda.

42.
  • Litenåfin

Jag matchar allt! Sängkläder och överkast matchar med övriga rummet. Alltid likadana handdukar i badrummet. Tvålpump som matchar inredningen i badrummet. Skulle aldrig ha en sån pump som tvålen är i på typ Ica. Stryker både våra och barnens kläder. Hatar oordning i garderober och skåp. Jag är petig och jag gillart ;)

• Litenåfin

Som svar på din fråga, jag trivs bäst när hemmet ser ut som en inredningstidning :)

• Viktoria123

Jag trivs också bäst om det är städat och inredningstidnings-aktigt. Men den enda jag vet som använder överkast är min farmor. Man kan ha fina sängkläder istället.

• Schna

Tja. Om jag hade ett överkast skulle jag använda det, högst sannolikt. (Har iofs inte ens en säng just nu.. )

Matchar det mesta om jag känner för det, låter bli när jag inte känner för det. Det bara är.  

It takes a fool to remain sane
  • Jellybeanbaby
    Viktoria123 skrev 2012-12-01 15:41:20 följande:
    Jag trivs också bäst om det är städat och inredningstidnings-aktigt. Men den enda jag vet som använder överkast är min farmor. Man kan ha fina sängkläder istället.
    Antar att du aldrig reser bort... Jag var bortrest en vecka en gång och hade glömt sätta på sängöverkastet.
    Fy vad dammigt det var när jag kom hem. Men så bor jag i Sthlm också. Det räcker tyvärr med att öppna fönstret för vädring så kommer damm och avgaskorn in genom det.

Jag har alltid överkast på sängen när jag får besök eftersom det ser trevligare ut och mitt sovrum är ett av de första rummen man ser från hallen. Annars har jag det när jag sover borta någon natt. Och på helgen när jag städar.
    Inte varje vardag direkt.
  • tahira

Ja, vi har överkast, både på vår och på vår sons säng.

För min del handlar just överkast och fräschet, vi har inte så stort sovrum och ingen annanstans att sitta i sovrummet förutom i sängen, och jag sitter helst inte rakt i sängkläderna med kläderna jag haft på mig hela dagen, och suttit på bussar och på restauranger i.

I sängkläderna vill jag bara krypa ner om jag har nattkläder på mig

Och jag trivs bäst när jag har det fint omkring mig, även om ingen annan ser. Jag tycker om att titta på vackra bilder, se filmer med snygga människor och ha fina sängkläder - och för mig är matchningen en del av vad som gör det "fint". 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Använder du/ni sängöverkast på din/er säng?