• rosbuketten

Akrylnaglar - dekorering...hjälp!

Hej!

Jag har lite allmänna frågor kring akrylnaglar och dekorering av dessa. Skulle uppskatta om någon som är insatt i området skulle orka hjälpa mig :)

1. Kan man använda vita tippar och måla om dem exempelvis i blått/svart, eller rekommenderar du att man direkt använder genomskinliga tippar?

2. Om man vill måla ett mönster på naglarna/tippen; gör man detta EFTER att man har lagt på akryl och filat ned överflödet/skapat formen? Hur får man färgen/mönstret att sitta? Som jag uppfattar det så använder många bara ett överlack efter att de använt stenar, pärlor, dekorationsfärg osv - istället för att lägga på ett till lager med genomskinligt akryl och slipa ned på nytt? Hur gör du??

3. Jag såg en video på youtube där hon som gjorde naglarna använde sig av en UV-lampa efter att hon målat med pensel och färg. Är detta verkligen nödvändigt vid akryl? Fungerar det utan?

Skulle vara OERHÖRT tacksam för svar!  

• Svar på tråden Akrylnaglar - dekorering...hjälp!
  • Flikkan

Om jag målar mönster med en akryl färg som man har när man målar tavlor då lägger jag ett uvlack som är som topcoat men man måste härda det i uvlampa!
    Du målar när du gjort allt färdigt filat och innan glansen!

Du väljer själv om du vill ha uvglans/topcoat!
    Men det sitter där det sitter sedan. Vanligt nagellack kan du ju ta bort om du vill ta bort den vanliga akrylfärgen som man köper till tavlor om du blir leds under dessa veckor du. Har naglarna istället för att fila bort det och dekorera om :)

Stenar skulle jag själv limmat dit efter glansen för det kan bli väldigt tjockt om du lackar på stenarna för det samlas runt stenen :)

• rosbuketten

Hej Flikkan!

Tack för svar

Så, har jag uppfattat dig rätt: om jag ska sätta dit stenar så ska jag FÖRST lacka färdigt, och sedan bara limma på med akryllim? Inget mer lack på den sedan eller så (för att förhindra den från att lossna?

Visst är topcoat samma sak som överllacket som man sätter på i slutet?

SÅ om jag vill använda färg, akrylfärg, så räcker det inte med att torka det som vanligt utan jag måste köpa en UV-lampa för att färgen ska torka?

Många frågar, ursäkta :):)

• Flikkan

Du får självklart sätta dig nagellack efte stenarna men det är inget jag rekommenderar :)

Ja topcoat är nagellack!
    Men det finns även ett gel topcoat som man behöver ha i uvlampa som man kan ha på akryl.

Dekorationsfärgen alltså akrylfärgen jag pratar om, gå på panduro!! Köp vanlig akrylfärg till tavlor i små tubar samt alla penslar jag har till dekoration och bär jag gör naglar har jag köpt där, bäst och billigast!

Akrylfärgen där ifrån kan du enkelt ta bort med lite vatten om du gör fel och när du är färdig låt det torka riktigt och sedan lägger du ett valfritt topcoat uppepå!

• rosbuketten

Tack för svar :)

Så man behöver alltså INTE uv-lampa om man köper vanlig akrylfärg?

:) 

• Flikkan

Nej det är ju vanlig färg som torkar i luften som om du skulle måla en tavla!

Gör du naglar eller?

• rosbuketten

Tack för alla dina svar! :)

Ja, jag har börjat för ett tag sedan. Jag gör hemifrån, så jag gör ju inte på andra utan på mig själv för att jag tycker att det är en rolig och kreativ hobby - men är inte tillräckligt duktig för att göra på andra :)! 

Svar på tråden Akrylnaglar - dekorering...hjälp!