• Anonym (Jobbsökaren)

CV och personligt brev, hur ska man skriva?

Hej!

Jag sitter och ska skriva mig ett CV samt personligt brev, men det går inte sådär jättebra. Att förklara sig själv är jätte svårt, jag får mig själv att låta...knepig.

- Jag är blyg till en början, vilket kan släppa efter ett tag
    - Jag tycker inte om att ta för mig.
    - Jag har ingen arbetserfarenhet, endast inom vården ett par månader.

HUR ska man förklara detta på ett bra sätt?

Alla dessa CV som finns på nätet låter så påhittade och oärliga,

Jag tänkte söka jobb inom det mesta, förutom vården, avskydde att jobba där. 

• Svar på tråden CV och personligt brev, hur ska man skriva?
  • MJaiden87

Alla har negativa sidor, det gäller att skriva om sina positiva sidor. Vad du tror kommer gynna företaget om de anställer dig? Såklart så ska du vara ärlig i ditt CV. 

Anonym (Jobbsökaren) skrev 2012-12-01 20:22:03 följande:
    - Jag är blyg till en början, vilket kan släppa efter ett tag
    - Jag tycker inte om att ta för mig.
    - Jag har ingen arbetserfarenhet, endast inom vården ett par månader.

1. Jag är också en blyg person. Men i mitt CV skrev jag inte att jag va blyg utan "Jag kan framstå som blyg ibland  men det är bara för att jag hellre observerar omgivningen och situationer och ta till mig information innan jag pratar"

2. Jag är en bra medarbetare och följer instruktioner bra. (Visar att du kanske ej är en ledare, utan en följare)

3. Skriv nått liknande "Jag har lite erfarenhet av vården och ser fram emot att jobba mer inom samma fält".

Hoppas det va till lite hjälp iaf!
  • Anonym

Hej! 
    Jag behöver också hjälp med min personliga brev.
    Jag har jobbat ganska mycket tidigare men aldrig behövt skriva personligt brev. 
    Jag håller på med att läsa lite här och där om personlig brev men lyckas inte skriva något. Är en läkarstudent  och vill gärna jobba inom äldreboende eller apotek men personlig brev, är jag inte bra på!! 
    Behöver verkligen hjälp med det.

Tacksam för svar 

• Klotjohan

Som sagt framhåll bara det som är positivt man kan inte sälja in sig själv med negativa ord. 

Har du bara lite erfarenhet från vården och tycker illa om det så kan du istället vinkla det så att du har jobbat inom vården vilket ofta innebär ansvar för andra människors hälsa och välmående. Sen är ju vårdyrken arbeten där man jobbar med människor och är social. Det värdesätts ofta i de flesta arbetssituationer med att man är bra på att bemöta folk. 

Svar på tråden CV och personligt brev, hur ska man skriva?