• Thessiresia

Ledsen när vi frågar om hon behöver kissa.

Vår dotter har till stor del kissat på pottan dagtid i lite mer än en månad nu. Den sista veckan har hon dock blivit så ledsen när vi frågar trots att hon behöver kissa. Tidigare blev hon ledsen när hon inte behövde kissa och behövde hon kissa följde hon med. Nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra. Vi vill ju inte att hon ska förknippa kissandet med nåt obehagligt för hon kissar ändå fast hon sitter och snyftar.
    Nån som har några tips hur vi ska gå vidare? Vill helst inte använda blöja mer än nödvändigt när det har gått så bra så länge och låta henne vara så hon till slut kissar på golvet känns inte heller rätt.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Ledsen när vi frågar om hon behöver kissa.
  • Thessiresia

Hon är 16 månader och har kissat på pottan till och från sen hon var två månader.

• Thessiresia

Nej, det tror jag inte. Då tycker jag hon borde bli ledsen när hon kissar i blöjan eller på golvet också.

• Tom Araya

Har du provat med mycket beröm när hon säger att hon behöver kissa och gärna även när hon gjort det?

Jag tror stenhårt på att de flesta barn vill känna sig stora och duktiga men då måste man ju uppmuntra framsteg med beröm.

• Thessiresia

Vi berömmer inte så mycket. Säger "men det var väl skönt att kissa på pottan som en stor tjej" i glatt röstläge.

Har börjat fundera på om vi frågar för ofta? Idag gick hon och drog fram i trosorna och när jag frågade då om hon ville kissa så var det inga problem. Det är första gången hon "säger till" att hon behöver kissa.

Hur ofta kan man behöva fråga?

• Tom Araya
    Thessiresia skrev 2012-12-03 21:04:43 följande:
    Vi berömmer inte så mycket. Säger "men det var väl skönt att kissa på pottan som en stor tjej" i glatt röstläge.

Har börjat fundera på om vi frågar för ofta? Idag gick hon och drog fram i trosorna och när jag frågade då om hon ville kissa så var det inga problem. Det är första gången hon "säger till" att hon behöver kissa.

Hur ofta kan man behöva fråga?
    Jag tycker du kan fortsätta fråga så ofta du tycker/känner att det behövs men varför inte göra henne glad när hon säger till (både självmant och som svar på fråga) genom att säga hur duktig hon är som säger till. Det tror jag gör gott.
  • Thessiresia

Ja, vi får börja berömma mer i morgon och se om det blir mindre gråt =) Tack för tipset!

• Tom Araya
    Thessiresia skrev 2012-12-03 21:14:35 följande:
    Ja, vi får börja berömma mer i morgon och se om det blir mindre gråt =) Tack för tipset!
    Jag tycker er dotter verkligen är duktig som är så tidig med detta och jag tror ni blivit lite bortskämda med det och jag menar inget illa med det utan bara att det troligen påverkar er reaktion, utan att ni är medvetna om det.

Jag skulle nog bli själaglad (hurra innombords) och riskera att orsaka att hon kissar på sig med den kram hon hade fått...Glad
  • Thessiresia

Den tanken har slagit mig. Vill inte omedvetet pressa henne med potträningen. Idag har det varit en dag som inte funkat alls.
    Men bakslag är väl också sånt man får räkna med kan jag tro...

• miljarden

För oss var, och är det upp och ner. Men det som var en svacka för en månad sedan var en bra period för två månader sedan, så med perspektiv går det framåt. Uppmuntran har funkat för oss. Häromdagen kissade vår son, nu två år gammal på sig tre gånger på en dag och då blev jag dock irriterad till slut.Normalt kissar han på sig någon gång i veckan numera. Och så lite oftare på förskolan i och för sig. Man får nog prova sig fram med metoder och intervall etc och vara beredd att behöva ha tålamod.

• ddalia

Jag kommer ihåg skilnaden mellan 16 och 18 månader. Vid 18 månader tog vi bort blöjan helt oavsett vem passade dottern, men vid 16 var det bara jag som vågade. Det är många barn som vill göra mer själva. Hon kanske vill sätta på toaringen på toan själv? eller tar fram pottan själv om ni kan ställa den på en annan plats efter användning, bara för att det ska vara mer intressant. Att byta sätt på hur ni gör brukar funka när barnen går igenom sina faser.
    Det är också möjligt att det är som du säger, att hon kan hålla sig längre tid och vill inte gå ofta. Testa att ändra på sättet ni kommer fram till toan helt enkelt.
    För oss har det funkat, i mååånga många fall, att jag säger *Kom så tar vi X och sätter oss på toa* och X är då senaste favoritleksaken, som kan vara allt från sked, sugrör, bok, eller det som kan lyckas ta uppmärksamheten ifrån själva toabesöket.
    Det är bara att fortsätta i lugn takt, det blir bra efter resp fas gått över :)

• Thessiresia

Tack för alla tips! Det ska testas!

Vi har tagit lite lugnt med kissa på pottan nu. Hon börjar skrika bara vi frågar om hon behöver kissa. Det händer mycket i hennes liv nu då hon börjat inskolas på dagis så det känns som om vi ska ligga lite lågt...

Svar på tråden Ledsen när vi frågar om hon behöver kissa.