• Anonym (tänk till!!)

Har alla som har barn svårt att förstå?!

Åter igen har vi varit på en tillställning där det var massor med människor i vår egen ålder (30-35+). De flesta har ett eller flera barn, vi har inga. Vi är gulliga mot allas barn och lyssnar intresserat på alla historier och anekdoter om hur det är att vara förälder. Vi ler medlidande när de gravida klagar över sina krämpor. Men så kommer obönhörligen frågorna: "Är inte ni suuugna?" "Har inte ni några knoddar på gång?" "Men, vill inte ni ha barn?"

Fatta någon gång att om man är 35+ och inte har barn redan, så beror det på två saker:
    1) Antingen vill man inte ha barn och vill slippa förklara varför för halvt främmande människor
    2) Eller så kan man inte få barn och vill slippa förklara varför för halvt främmande människor

Saknar man totalt empati eller förmåga att sätta sig in i barnlösas situation när man själv har barn?
    Det verkar inte bättre. Jag börjar så sakteliga förstå barnlösa som vägrar umgås med barnfamiljer.

Det jag vill med tråden är att ventilera och kanske också väcka en tanke hos alla er lyckligt lottade som har barn. Det är inte en självklarhet för alla, tyvärr!!

• Svar på tråden Har alla som har barn svårt att förstå?!
  • Grappa
    Anonym (tänk till!!) skrev 2012-12-02 17:06:37 följande:
    Fatta någon gång att om man är 35+ och inte har barn redan, så beror det på två saker:
    1) Antingen vill man inte ha barn och vill slippa förklara varför för halvt främmande människor
    2) Eller så kan man inte få barn och vill slippa förklara varför för halvt främmande människor
    Eehh, nej? Jag är 40, barnlös, jag har inget problem med att förklara för folk varför.
  • The Fugly

Nej, jag förstår mycket väl och skulle aldrig fråga någon om barnplaner.

• Nyfiken gul

jag som HAR barn säger så här:

Om ingen människa oavsett ålder o bakgrund inte har vett att öppna munnen så får man skylla sig själv om man får såna frågor från mig....

Hur ska JAG fatta om DU inte säger något?  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (tänk till!!)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-02 17:16:16 följande:

Om ingen människa oavsett ålder o bakgrund inte har vett att öppna munnen så får man skylla sig själv om man får såna frågor från mig....

Därför att de erfarenheter jag har när jag svarar varför, är inte så roliga.
    Tystnad, flackande blick, blossande kinder, nervösa skratt, medlidande på ett negativt sätt.

Och sedan sitter man ensam i ett hörn och ingen vågar prata mer med en. Kanske tror de att det smittar?

Jag säger inte att du reagerat så om jag berättat varför, men de flesta gör det, tyvärr.
  • Anonym (tänk till!!)
    Grappa skrev 2012-12-02 17:11:11 följande:
    Eehh, nej? Jag är 40, barnlös, jag har inget problem med att förklara för folk varför.
    Det gläder mig att höra. Kanske jag kan lära lite av dig.
    Hur reagerar de du berättar för? Jag har tyvärr väldigt negativa erfarenheter av andras reaktioner. Blir nästan behandlad som man var spetälsk eller något.

Vad svarar du? Kanske är det att jag svarar på ett sätt som låter bittert eller otrevligt. För tyvärr känner jag ju mig lite bitter över detta.
  • Anonym (suck)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-02 17:16:16 följande:

Så du menar man har någon redovisningsplikt genemot dig ang barnfrågan? Det är faktiskt inte dina business för 5 jävla öre.
  • Anonym

Säg bara att det är ingenting du vill prata om, det är privat. Tycker också att det är osmidigt när folk frågar sådär öppet så man inte kan värja sig, det är ju skillnad om man springer på någon på stan tex, men sitter man bland många människor riktas ju uppmärksamheten mot en och jag vill inte prata om mina problem med okända människor.

• LinneaJosie

Jag håller med om att det är tanklöst. Men såna är ju de flesta av oss, till och från - tanklösa.

• Tonårsmamman1
    Anonym (suck) skrev 2012-12-02 17:23:19 följande:
    Så du menar man har någon redovisningsplikt genemot dig ang barnfrågan? Det är faktiskt inte dina business för 5 jävla öre.
    Har man redovisningsplikt i något ämne?
  • Nyfiken gul
    Anonym (tänk till!!) skrev 2012-12-02 17:19:09 följande:
    Därför att de erfarenheter jag har när jag svarar varför, är inte så roliga.
    Tystnad, flackande blick, blossande kinder, nervösa skratt, medlidande på ett negativt sätt.

Och sedan sitter man ensam i ett hörn och ingen vågar prata mer med en. Kanske tror de att det smittar?

Jag säger inte att du reagerat så om jag berättat varför, men de flesta gör det, tyvärr.
    jag känner inte dig , men du tror inte att folks reaktioner på det du berättar till viss del kanske beror på hur DU reagerar på frågorna? 

Säger man sanningen naket och utan krusiduller så kan jag lova att reaktionen blir en annan.

jag har själv slagtis med barnlöshet och för oss var det ingen dramatik i det hela. Visst vi led av missfallen och hopplösheten att inte lyckas men livet fortsatte ändå så varför ska nån annan stå till svars för att vi inte kunde få barn?

"nä vi kan inte få barn och där är vi nu"... var vårt nakna svar på frågorna. Rakt o enkelt.  

däremot om nån som får frågan blir högröd i ansiktet av ilska och bittra tankar och faktiskt tar åt sig personligen av frågan - ja då självklart kan även jag bli lite ställd och fundersam över reaktionen... 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Har alla som har barn svårt att förstå?!