• Newlywed

Axkid Kidzofix

Hej!

Vet inte om jag har lagt den här tråden under rätt kategori, men kör ändå ;)

Min son är nu 5 månader gammal. Han är en ganska stor kille så det börjar bli dags för oss att köpa bilbarnstol nu. Min man och jag har tittat på lite olika modeller men har fastnat för Axkid Kidzofix. Är det någon som har någon uppfattning av den stolen? Är den bra? Rymlig? Smidig att fälla? En prisvärd stol? Något annat ni vill berätta om den stolen? Eller rekommenderar ni någon annan istället? 

Är tacksam för alla svar då andra föräldrars upplevelser av stolen känns som en väldigt viktig faktor :)

Hälsningar Newlywed 

• Svar på tråden Axkid Kidzofix
  • Frontline

Vi har den som heter kidzone i stort sett samma stol fast utan isofixfäste.

Tycker den verkar lite liten annars är vår flicka på 2 år för stor, tycker oftast det är bekymmer med bältet på den det häktar sig och man måste dra allt i ett svep när man drar åt bältet för så fort man missar lite och nackstödet börjar åka ner så kan man inte dra åt bältet mer.
    Igår hängde sig bältet helt och hållet när vi var iväg och jag stod där i -10 och försökte få i ordning på det men det gick inte så flickan fick sitta i grabbens stol hem och han fick en bälteskudde istället då jag inte ville stå ute i kylan för länge så jag tog ut stolen ur bilen och har tagit in den och ska kolla på den imorgon...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Newlywed

Huh, det låter ju inte bra :( Händer det ofta att bältet krånglar så?

Vad förvånad jag blir att den är liten, har nämligen hört att den ska vara rymlig. Är den trång eller är det dåligt för plats för hennes ben?

Någon mer som har en uppfattning om stolen? 

• Frontline

Det var första gången bältet krånglat.
    Ringde in till Axkids huvudkontor idag och sa vad som hade hänt och dom hade varit för det några gånger innan.
    Bältet hade häktat tag i en krok på baksidan till den man justerar nackstödet med så det var bara till att häkta av den så gick det igen.
    Men jag fick ju plocka bort stolen ur bilen för att kunna göra det och på nyare modeller ska det vara åtgärdat.

Vet inte om det är för att jag tycker bältena är för breda så då känns det som att den är lite trång när man sätter ner barnet i stolen, men när dom väl sitter där så är det en bra stol...

Hittade denna tråden www.familjeliv.se/Forum-3-101/m60205714-1.html

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Newlywed

Okej, men då  kan man ju hoppas att det problemet inte finns på de nyare stolarna. Tack för ditt svar och för tipset om den andra länken!

Kram Newlywed 

• tinis77

Har kidzone till min fyraåring. Tycker inte att den är liten, han kommer få plats i den länge. Han är ca 106 cm.
    Inga problem att dra bältet i den heller, drar i flärpen först, sen drar jag i remmarna över bröstet uppåt, då går det att dra lite mer i flärpen. Trycker även upp nackstödet lite när jag dragit åt bältet, sonen tycker att det trycker på axlarna annars.

• maddier

Hej,
    Vi köpte en Axkid Kidzone eftersom de har det flexibla nackstödet så slipper man ställa om längden på bältet vid varje resa. Jag har SUPERPROBLEM med min Kidzone och har precis efter jag läst ditt inlägg "Frontline" skickat ett ilsket mail till Axkid huvudkontor. Problemet med bältet som inte går att spänna har vi också haft hela tiden. Vi tog bort metallklykan som det hela tiden krokade i på baksidan.
    Vad värre är att vi inte kan dra ned nackstödet på stolen. Själva nackstödet fastnar i nånting eller stöter i emot något så det är tvärt omöjligt att dra ned nackstödet och står man på en parkering ej hemma så får barnet åka hem i stolen med nackstödet i översta läget som absolut inte kan vara krockgodkänt. Det här är säkert också en barnsjukdom på de här stolarna som är från början av 2012 för de dök väl inte upp på marknaden förrän hösten 2011. 
    Vi är så besvikna att jag helst vill byta till en "vanlig" barnstol utan de här finesserna där det inte KAN hända men vem vill köpa en begagnad stol med såna här problem. Det känns så mycket som pengarna i sjön för en dyr stol. 
    Jag hoppas på en problemlösning från Axkid eller att vi kan få en ny stol på nån garanti t ex. 

Svar på tråden Axkid Kidzofix