• hhönan

För lite kläder under overallen?

Hur mycket kläder ska man ha under overallen? Min son (3år) har bara vanliga byxor, jeans eller liknande. En tunn tröja + en fleece. Har aldrig långkalsongen eller underställ på honom.
    Bor i småland, i en stad där det blåser ganska mycket. Hittills har det inte varit kallt men nu idag är det -6.
    Vad skulle ni rekommendera att ha på honom under overallen?

• Svar på tråden För lite kläder under overallen?
  • Miss Cee

När barnen är så stora att de rör sig och leker så har jag bara
    ett lager (den vanliga tröjan och byxorna) under overallen ner till -10,
    därefter sätter jag på ett lager till under overallen ner till -15
    och börjar det ligga nedåt -20 så blir det ett tredje lager.

Förutsatt att overallen är vettig kvalité såklart.

Det räcker utmärkt. Har man ett barn som sitter stilla i sandlådan eller är mycket fruset av sig så får man väl lägga på lite mer kanske.

Ordet
  • Indianica

-6 och blåst är ju vedervärdigt, det blåser rakt in i kläderna och känns som -20. Jag skulle inte låta barnen gå ut utan långkalsonger, vi kör med ull det är värmereglerande och släpper ut värme om det blir för varmt.

• Slagathor

Min14 månaders hade ylleunderställ plus tjockstickade tights och en yllekofta under overallen. En tunn mössa under en tjock luddig en, ett par reimavantar och viking gore tex kängor. Detta när hon satt helt stilla och sov i pulkan i en timma. Det enda på henne som inte var kroppsvarmt när vi kom in var händerna som var lite kyliga och jag undrar nu vad som kan hålla dem varma, om inte dessa superdupervantar gör det.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Flickan och kråkan

Mina har tidigare haft vanliga mjukisar i bomull under + fleecetröja, men till förskolan idag då tempen krupit under -5 så plockade vi fram ull. Ullbyxor under termobyxor, två lager ull upptill. Ingen sa att de frös i alla fall - 3,5 respektive snart 5 år. Äldsta är en "frysnisse".

• Harmagedon

Vi meckar runt med olika underställ enligt lager på lager principen under skallkläderna ner till minus 5 eller att det är rejält med snö. Mellan -5 o -10 är det enklast. Vanliga kläder o overall brukar hålla varmt. Under minus 10 börjar meckandet med ullställ om.

• Harmagedon

Glömde: vanliga kläder för min son är tunnt ullunderställ m t-shirt över. Kan också vara mysbyxor men inte jeans eller riktiga byxor. Så kan man inte ha enligt honom. Det är ytterplagg enligt honom o bärs alltså under den mkt korta period då det är tillräckligt varmt o torrt att bara leka i jeans ute. Jag förstår honom. Brukar själv inte dra på jeans under skalbyxorna.

• Finis

Vi hade -12 idag. När vi var ute och åkte pulka hade hon ylleunderställ och fleeceställ under overallen. Det tänker jag sätta på imorgon också. Ull är alltid bättre än bomull då bomull kyler och ull reglerar. I värsta fall får hon ha understället inne på dagis men jag hoppas att dom kan byta när dom går in.

• LillisMamma

Jag skulle ALLDRiG ALLDRIG ALLDRIG ta på mitt barn jeans under ytterkläder!! Bara mjuka kläder är det som gäller! Jeans leder bort värmen å barnet blir kallt! Samma som "klibbstrumpor"/ halksockor, leder också bort värmen.
    Men annars lät det bra. :) typ mjukis byxor å långärmad t-shirt.

• maddeemma

Det beror väl på vad barnet har för overall. Vi hade - 20 igår och mina barn hade vanliga kläder ( mjukisbyxor och långärmad tröja) under sina overaller ( isbjörn of Sweden) de frös inte.

• BookLady
    Slagathor skrev 2012-12-03 21:26:56 följande:
    Min14 månaders hade ylleunderställ plus tjockstickade tights och en yllekofta under overallen. En tunn mössa under en tjock luddig en, ett par reimavantar och viking gore tex kängor. Detta när hon satt helt stilla och sov i pulkan i en timma. Det enda på henne som inte var kroppsvarmt när vi kom in var händerna som var lite kyliga och jag undrar nu vad som kan hålla dem varma, om inte dessa superdupervantar gör det.
    Kan tipsa om Hestra Wool Terry mitten, det enda som håller min frusna dotters händer riktigt varma ner till -20 och säkert mer. TJOCKT gosigt ullfoder och jättebra utsida.
Svar på tråden För lite kläder under overallen?