• MammaRebecca

Är min son tidig?

Min son är 2 månader & 2 dagar idag. När han var någon vecka började han lyfta huvudet när han låg på mage. Nu är han 95% stadig i huvudet. Benen också.
    Har länge sett att han försökt vända sig från mage till rygg när han ligger på golvet och idag lyckades han! Sambon la ner honom på mage och vi kollade på varandra och sa något och vips lega han på rygg. Vi vände honom och vips, samma sak igen.

Han lyfter inte bara huvudet längre utan trycker upp hela överkroppen när han ligger på mage.
    Och när man har honom på rygg på benen (om man sitter i soffan t ex och har fötterna på kanten så han halv sitter mot benen) så trycker han upp sig med benen.

Han sparkar även iväg sig om han ligger på golvet, på mage eller rygg spelar ingen roll.

Alla säger att han är tidig. Sambon kommer inte riktigt ihåg med sina tidigare barn och jag har inget att jämnföra med.

Är detta tidigt?

Har hört att många säger att de inte ska sitta när de är så små. Men ibland nöjer han sig inte med något annat än att få halv sitta i babysittern eller på benen. Kan detta vara farligt på något sätt?

Ni som har tidiga barn. Var de tidiga med att krypa/gå också? Eller har de bara varit tidiga i början?

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
  • Svar på tråden Är min son tidig?
  • Eleonor01

Min son va likadan. Tidig eller ej det vet jag inte. Har aldrig brytt mig att fråga folk däremot så hade vi sittvagn från att han var tre månader men då på lägsta hacket. Vill han sitta så vill han ju. Min pojke har fått bestämma själv. Om han har blivit trött så visade han det. Kul m aktiva barn iaf :)

• Salt Groda

Min son var mycket tidig med att vända sig, rulla, sitta osv. Väldigt stadig och stark. Sen kröp han strax innan 8 mån och tog första steg vid 11, så det är ju normalt så att säga.
    Dottern var också mycket tidig med rullning och hon kröp vid 5 mån och tog första steg vid 8 mån. Nu är hon 10 mån och kan klättra och nästan springer fram. Kan även klättra ner från sängen med fötterna först tex så man märker att hon förstår var man kan ramla osv.

• MammaRebecca

Kul!

Jag har inte frågat folk i omgivningen men de reagerar ofta med att säga "Men gör han reeeedan sådär?" osv. Därför har funderingen dykt upp. Hade ingen sagt något hade jag nog aldrig reflekterat över det.

Jo, alls säger ju att de inte ska börja gå för tidigt. Att de inte har förståndet. Men va roligt för er att hon redan springer omkring! :)

Barn är så himla olika på alla sätt och vis. Vissa går ju inte fören de är närmare 1,5år.

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
  • Vinterankan
    Salt Groda skrev 2012-12-03 03:49:27 följande:
    Min son var mycket tidig med att vända sig, rulla, sitta osv. Väldigt stadig och stark. Sen kröp han strax innan 8 mån och tog första steg vid 11, så det är ju normalt så att säga.
    Dottern var också mycket tidig med rullning och hon kröp vid 5 mån och tog första steg vid 8 mån. Nu är hon 10 mån och kan klättra och nästan springer fram. Kan även klättra ner från sängen med fötterna först tex så man märker att hon förstår var man kan ramla osv.
    Ja det är tidigt. Min dotter var så som Salt groda beskriver sin dotter och hon var väldigt tidig. Sonen verkar vara likadan. Är 6 månader nu och har kunnat krypa i 2 månader, kan gå längs med möbler och stå i ca en halv minut utan stöd. Och det har varit väldigt mycket kommentarer om att han är tidig. Känns ite konstigt när jag kommer till bvc (har inte varit där så mycket med andra) och de rutinmässigt frågar om han har lärt sig rulla åt båda håll samtidigt som han just då håller på att gå längs med en bokhylla precis bredvid.
  • Aimee68
    Vinterankan skrev 2012-12-03 07:46:08 följande:
    Ja det är tidigt. Min dotter var så som Salt groda beskriver sin dotter och hon var väldigt tidig. Sonen verkar vara likadan. Är 6 månader nu och har kunnat krypa i 2 månader, kan gå längs med möbler och stå i ca en halv minut utan stöd. Och det har varit väldigt mycket kommentarer om att han är tidig. Känns ite konstigt när jag kommer till bvc (har inte varit där så mycket med andra) och de rutinmässigt frågar om han har lärt sig rulla åt båda håll samtidigt som han just då håller på att gå längs med en bokhylla precis bredvid.

Men oj, herregud. Menar du att sonen kröp vid 4 månader??? Låter ju otroligt tidigt, snudd  på världsrekordFörvånad
    Ah ja lite häftigt måste jag sägaSkrattande Vad förvånade de måste vara på bvc, haha.
  • Dr Mupp

Jag tycker det låter ganska standard. 

Alla mina fyra har varit ganska lika, de har lyft huvudet i magläge på BB eller strax efter och nån vecka senare har det varit stadiga. Rullat från mage till rygg vid 2 månader och från rygg till mage nån vecka senare. 
    Kunnat förflytta sig kravlande och medvetet från ca 4 månader och krypit vid 5 månader.
    Ställt sig mot möbler vid fem månader och gått stadigt med stöd vid ca 7 månader. Gått utan stöd vid 9-12 månader. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Busbellan
    Aimee68 skrev 2012-12-03 08:53:05 följande:

Men oj, herregud. Menar du att sonen kröp vid 4 månader??? Låter ju otroligt tidigt, snudd  på världsrekordFörvånad
    Ah ja lite häftigt måste jag sägaSkrattande Vad förvånade de måste vara på bvc, haha.

Det ser väldigt konstigt när de är så tidiga faktiskt
    Ven en jag brukade vara på öf med när dottern var bebis. Hennes dotter kröp vid 4 mån och strax där efter (innan 5 mån) så reste sig bebisen mot lekbackarna. Såg helkonstigt ut med en bebis som stod upp  
    Mamma till Nora, August och Ella
  • sina

Min stora (prematurfödd) lyfte på huvudet i magläge under sin första timme, vände sig från mage till rygg tidigt, men var sen med att vända sig från rygg till mage. Hon vägrade sätta sig upp om hon låg på rygg och man drog upp henne i händerna, utan ville ställa sig direkt. Däremot gick hon inte förrän hon var 16 månader och vill som treåring helst inte gå i trappor utan att hålla någon i handen. Tidig med vissa saker, sen med andra.

• Takex

Min son är 2 månader och jag har fått lära mig att han är lite tidig. Han har varit social och nyfiken från födseln och har med det blivit jättestark i nacke och rygg. Han kan stå upprätt om man håller honom i sidorna länge och titta runt och skratta och vifta på armarna. Han kan även sitta helt själv 1-2 minuter utan hjälp eller stöd, det var lite en chock när han gjorde det.
    Så din son är nog tidig precis som min :)
    Idag var mannen iväg och köpte en Bumbo stol till honom så han kan sitta med vid middagsbordet, det kommer han att älska.

• Serendipitet

Det låter rätt "normalt" eftersom spannet "normalt" är rätt stort..,  de individuella skillnaderna i utvecklingen hos bebisar är så stora. Efter 1.5-2 år kvittar det när bebisen vände runt, kröp, stod upp eller gick.

Jag tycker det ligger för mycket fokus på "tidig" och "sen". Har man ett barn som är "sent" så är man stressad av alla andra barns färdigheter och har man ett "tidigt" barn får man nästan be om ursäkt för barnets färdigtheter. Varför är det viktigt att veta om din son är "tidig"? Var bara stolt över hans färdigheter.

Mitt barn utvecklade snabbt sina motoriska färdigheter fram till hon började gå lite vid 9 månader men sedan tog det 3 månader nästan innan hon gick huvudsakligen. Hon gillade sitt krypande.    

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
Svar på tråden Är min son tidig?