Inlägg från: RöttÄrSött |Visa alla inlägg
  • RöttÄrSött

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Vi har haft en avdelning öppen under jul med 1-3 personal under dagarna. Det innebär att vissa barn är på en annan avdelning än normalt och/eller är utan ordinarie personal - men vad ska man göra? Ska alla avdelningar ha ordinarie personal hela dagen så innebär det 2-3 personal PER AVDELNING för 4-15 barn. Det är att bränna pengar! Sådant skulle göra att vi inte får ta in vikarier då barngruppen är full och någon blir sjuk...

Det är inte optimalt för barnen men jag tror inte någon skulle tillåta skattepengar att användas så slösaktigt! Ska vi ha en barnomsorg som utgår från barnens bästa i alla lägen skulle det kosta enorma summor... Vem vill betala det?

• RöttÄrSött

Hannis: självklart ska du kunna jobba! Men du kan inte begära att varje barn ska ha känd personal hela dagen. Det finns det inte pengar till! Är det fyra barn på förskolan från fyra avdelningar innebär det att det isåfall måste vara MINST fyra personal, troligen fler för att ha täckning hela dagen.

• RöttÄrSött

LinneaJosie: säg dock att ni har patienter för fem skötare, då kan ni knappast ha åtta skötare det passet för att patienterna känner sig tryggare med de övriga tre. Lite svårt att jämföra yrken men de är principen.

Föräldrar ska få jobba och någon någorlunda känd personal ska finnas men det går inte att ha hela dagen mellan 630-1730.

Sedan kan jag bli grymt irriterad då föräldrar skriker sig blå för att den kända personalen börja nio eller blir förvånade över att de är enda barnen 639 och sedan lägger de om schemat så barnet inte behöver börja förrän nio. Kan man inte bestämma nio från början istället? Vi öppnade i mellandagarna 630 men barnen kom nio för föräldern bett mormor lämna - då det är få barn måste schemat stämma plus att jag tycker att man sätter de tider man behöver och inte bara de som är enklast. Det är bara krav på att vi förskollärare ska anpassa oss och erbjuda barnomsorg, men jag tycker att föräldrar ska ha vett nog att planera tiderna efter hur det blir enklast för alla parter.

• RöttÄrSött

Ja då håller vi med varandra Var en diskussion här tidigare nämligen då den ordinarie började nio varav personen var upprörd över att barnet skulle vara med en ny på morgonen.

Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?