• hcg

    2-åring skriker och är otröstlig på natten

    Hej,

    Har en flicka som är drygt två år och som sover väldigt dåligt. Hon vaknar och skriker hysteriskt  ibland flera gånger per natt. Vi får inte röra henne, inte hjälpa henne, får ingen riktig kontakt men hon är medveten om att vi är där och försöker vi flytta oss eller ändra på något så skriker hon "nej mamma, nej mamma" och blir ännu mer hysterisk. Hon kan skrika så att hon kräks. Detta har pågått till och från sista 6 månaderna (var problem med sömnen innan också men då var det mer att hon vaknade väldigt ofta). Vanligtvis skriker hon 15-30 min men kan vara över en timme.  

    Jag tycker inte att beteendet stämmer riktigt in på nattskräck eftersom hon är medveten om att vi är där, men inte heller på mardrömmar eftersom hon inte vill bli tröstad eller hjälpt? Skrikningarna kommer oftast innan kl 2 men inte vid regelbunda klockslag.

    Hon kan få liknande utbrott på dagen där hon kan skrika 30-60 min. Vanligtvis triggas dom av någon liten motgång eller att hon inte får som hon vill. Även på dagtid är hon helt hysterisk och otröstlig och vi får inte röra henne.

    Hon är väldigt fysiskt aktiv och äter oftast bra under dagen. På dagtid har hon inga problem med förändringar och verkar trygg och glad men nu har det gått så långt med sömnproblemen att vi börjar bli oroliga. Något förslag på vad vi kan göra för att undvika skriken och hur vi kan lugna henne?

  • Svar på tråden 2-åring skriker och är otröstlig på natten
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag undrar hur er lilla flicka sover på nätterna. Har hon egen säng? Eget rum ? Eller sover hon med er? Det kanske kan ha en viss betydelse.
    Om hon sover med er är det ofta så att barn och föräldrar ömsesidigt stör varandra under natten och att barn i den här åldern börjar kontrollera sina föräldrar. Det blir barnet som bestämmer över sömn och vakenhet.
    Om barnet sover i eget rum så växlar ju sömndjupet under olika perioder på natten och vid ett ytligare sömndjup vaknar barnet utan att egentligen vara vaket. Då gäller det att få barnet att somna om på samma ställe utan för mycket åthävor eller belöningar. Om man orkar vara konsekvent i att lägga tillbaka barnet i egen säng brukar det göra att barnet får en lugnare nattsömn på sikt. Ofta krävs det att föräldrarna stöttar varandra och tar varannan natt tills lugnet återkommit.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 2-åring skriker och är otröstlig på natten