Varför ger folk sina barn våldsspel med 18årsgräns?
Har en 11-åring som har ps3. Nu är han helt förstörd för att han inte får ha samma spel, som mer än 70% av killarna i klassen har.
De får ha spel med 18årsgräns! Tex. BlackCops2, Farcry, GTA, mm.
Det jag undrar över är: Hur tänker alla dessa "vanliga" föräldrar? Det är i huvudsakligen föräldrar som jag tycker är bra familjer med annars sunda gränser för sina barn. Men vet de inte vad de köper till sina barn?
I dessa spel kan man misshandla människor för nöjes skull, slå ihjäl någon med baseballrack,tända eld på dem, spotta, gå in på bordeller och ha sex med horor, ja, listan kan göras lång. Kvinnosynen i dessa spel är fruktansvärd kränkande, människosynen likaså. Är det inte olagligt förresten att köpa spel med 18årsgräns till sina barn? Sedan så undrar man varför barn blir respektlösa mot varandra?
I mina ögon är det jämförbart med att gå till videoafären och hyra dvd med 18årsgräns (porrfilmer då), låta barnen röka (oxå 18årsgräns) eller dricka sprit (ja, 18årsgräns det med).
Ni med tips om spel som är lite våldsamma, men ändå lämpliga för en 11-åring får gärna komma med tips. Men jag tummar inte på åldersgränsen.