• Anonym (Jag bara undrar?)

Varför ger folk sina barn våldsspel med 18årsgräns?

Har en 11-åring som har ps3. Nu är han helt förstörd för att han inte får ha samma spel, som mer än 70% av killarna i klassen har.

De får ha spel med 18årsgräns! Tex. BlackCops2, Farcry, GTA, mm.

Det jag undrar över är: Hur tänker alla dessa "vanliga" föräldrar? Det är i huvudsakligen föräldrar som jag tycker är bra familjer med annars sunda gränser för sina barn. Men vet de inte vad de köper till sina barn?
    I dessa spel kan man misshandla människor för nöjes skull, slå ihjäl någon med baseballrack,tända eld på dem, spotta, gå in på bordeller och ha sex med horor, ja, listan kan göras lång. Kvinnosynen i dessa spel är fruktansvärd kränkande, människosynen likaså. Är det inte olagligt förresten att köpa spel med 18årsgräns till sina barn? Sedan så undrar man varför barn blir respektlösa mot varandra?

I mina ögon är det jämförbart med att gå till videoafären och hyra dvd med 18årsgräns (porrfilmer då), låta barnen röka (oxå 18årsgräns) eller dricka sprit (ja, 18årsgräns det med).

Ni med tips om spel som är lite våldsamma, men ändå lämpliga för en 11-åring får gärna komma med tips. Men jag tummar inte på åldersgränsen.

• Svar på tråden Varför ger folk sina barn våldsspel med 18årsgräns?
  • Simon 681

Om man son förälder sitter med och förklarar, talar om etik och människovärde och kan få barnen att förstå att spel är en sak, men verkligheten en annan kan man i vissa fall se filmer eller spela spel tilsammans med barnen som är avsedda för en högre ålder. Den bedömningen får man göra som förälder.

Lämnar man sin 11-åring att spela GTA själv har man enligt min åsikt brustit i sitt föräldraskap. 

• Dulishious

Tycker TV-nyheterna många gånger är värre än tv-spel och filmer med 15+ års åldersgräns...
    Men åh andra sidan er 11-åring inte får se på nyheterna heller.

Brukar din son generellt ha något problem med att skilja på fantasi och verklighet?
    Eller är det liksom att "Men sånt gör man ju bara på tv-spel"

• Anonym

Skulle hellre ge mitt barn ett krigsspel än GTA.

• Dracarys
    Queenie70 skrev 2012-12-03 12:37:27 följande:
    Våldsspel där man kan tända eld på människor, gå till horor etc. är väl fullt jämförbara om inte med sprit och rökning men med porr i alla fall? Faktiskt så skulle jag nog hellre visa min unge porr helt ärligt.
    Barn förstår våld mycket tidigare än de förstår sig på vuxen sexualitet. Enkelt våld (jag slår på saker så går de sönder) lär man sig redan under sina första år i livet. Emedan även barn kan ha en sexualitet så kommer det intresset först framåt puberteten.

Våld förstår och utöver vi mycket mycket tidigare än sex, så enkelt är det - på gott och ont. Därför går det inte att jämföra. En 11-åring har haft en relation till lek-våld i nästan 10 år, men har ännu inte börjat upptäcka sin sexualitet.

Jag spelade våldsspel som barn. Jag läste också böcker med våld i (Bröderna Lejonhjärta innehåller ganska brutalt våld), såg filmer med våld i (minns Indiana Jones med särskild värme) osv. Jag uppfattade aldrig någonting sjukt i detta. Bröderna Lejonhjärta innehåller krig och självmord, i Ronja Röverdotter slår röverhövdingarna varandra blodiga. Ovan har folk redan nämnt serietidningar. För att inte tala om Tom och Jerry som slaktar varandra i varje avsnitt!

Tänk tillbaka på din egen barndom - visst lekte du någon gång riddare med träsvärd och fäktades med en kompis? Barn leker krig. Det är ingenting konstigt med det.

Jag tror att vuxna som inte spelar själva läser in en massa moraliska aspekter i spelen som deltagarna helt enkelt inte läser in själva. GTA går ut på att stjäla bilar - fullkomligt omoraliskt. Men jätteroligt att göra i spelet! Alla vet om att man inte gör så i verkligheten.

Spel är fantasi. De ska visa oss saker som vi aldrig annars kan uppleva, låta oss delta i fantastiska äventyr och upptäcka oss själva - men framförallt ska vi ha roligt.

Låt barnen prova. De kommer inte att ta någon skada av det.
  • Tant Prysselius

GTA (de andra har jag inte så stor koll på) är sjukt spel! Min 4 åring fick spela det hos sin kompis som var 6 år. Vi var tokigt arga här hemma efter det och vårt barn har inte fått gå hem till kompisen fler gånger. Kompisens föräldrar skryter om vilken pli och ordning dem har, att det ska vara så ordentligt... Sen sätter de ungen framför tvn där han får roa sig med att stjäla bilar, skjuta poliser och slå in skallen på folk. Jag som vuxen skulle inte ens vilja spela det spelet. Ändå är jag datanörd och har spelat Unreal Tournament, Duke Nukem osv. Men de spelen går inte att jämföra med GTA. Mina barn kommer inte få spela sån skit förrän de flyttat hemifrån.

• Simon 681
    Anonym skrev 2012-12-03 14:04:58 följande:
    Skulle hellre ge mitt barn ett krigsspel än GTA.

Jag har funderat på det när jag spelar exempelvis Civilization 5. Man erövrar en stad som ligger lite dåligt till och trycker på "raze", stadens befolkning minskar med 1 varje runda tills den är borta. 1 i en stads befolkning kanske betyder 10000 invånare. Vad jag egentligen gör ar alltså att beordra mina soldater under en flera års lång terror mörda en civilbefolkning på kanske 100000.

Jämfört med det är det ju rätt milt att slå ihjäl 100 civilister med basebollträ, men våld på individnivå är nog ändå värre, mer avtrubbande. 
  • Tant Prysselius

Tycker det är en signifikant skillnad när man dödar någon "anonym" t ex i ett gammalt spel med dålig grafik eller där de du dödar inte ser ut som vanliga människor, än om man dödar någon som ser ut som en vanlig mamma på stan, poliser osv. Så vissa krigsspel eller fps skulle jag inte ha problem med om mina barn spelade, men just GTA tycker är jag är vidrigt. Mina barn spelar t ex Lego Star Wars på wii och där är det 90% av spelet våld.

• Anonym (Maria)

Jag sitter just i valet och kvalet om vilka spela jag ska köpa till mina söner. De är 11,5 och 13 år och spelar ganska mycket. 11-åringen spelar mest Minecraft och 13-åringen spelar mest Skyrim just nu. De är vana spelare båda två (eller vad man ska kalla det) och har precis varit på Dreamhack där det spelades från morgon till natt, div olika spel från olika genrens.

Nu är det snart jul och då står dessa spel på önskelistan för min 13-åring: "Far Cry 3", "Dishonored", "Assassins Creed 3". Alla har 18-årsgräns och är så kallade fps-spel (First-person shooter). Vilket eller vilka spel av dessa hade ni köpt till en 13-åring? Alla? Inget? 
    Jag spelar en del själv också, men det finns ingen möjlighet att sitta med hela tiden när killarna spelar. Jag och 13-åringen spelar en del Skyrim tillsammans, men mest sitter de själva och "lanar" med kompisarna i headsetet på skype.

Jag är lite kluven till vissa spel, men försöker sätta mig in i vad de gör vid sina datorer. GTA har de aldrig spelat. Jag är mer "rädd" för vad som kan hända när de surfar på nätet än vad som kan hända när de spelar. Båda två har råkat ut för otäcka personer på nätet. Surfregler känns mer viktigt än att de inte skulle få spela krigsspel.

• Dracarys
    Tant Prysselius skrev 2012-12-03 14:13:14 följande:
    GTA (de andra har jag inte så stor koll på) är sjukt spel! Min 4 åring fick spela det hos sin kompis som var 6 år. Vi var tokigt arga här hemma efter det och vårt barn har inte fått gå hem till kompisen fler gånger. Kompisens föräldrar skryter om vilken pli och ordning dem har, att det ska vara så ordentligt... Sen sätter de ungen framför tvn där han får roa sig med att stjäla bilar, skjuta poliser och slå in skallen på folk. Jag som vuxen skulle inte ens vilja spela det spelet. Ändå är jag datanörd och har spelat Unreal Tournament, Duke Nukem osv. Men de spelen går inte att jämföra med GTA. Mina barn kommer inte få spela sån skit förrän de flyttat hemifrån.
    GTA är roligt. Som vuxen klarar jag av att samtal med barn om vad de upplever i spelvärlden och vad det är som händer. Jag har diskuterat MYCKET spelande med barn. =) Tro mig, barnen jag träffade i skolan tyckte verkligen att det var jätteroligt att få en fröken (!) som förstod sig på tv-spel.

Jag tycker att ditt inlägg stinker lite moraltant. Det är ingenting sjukt med att spela ett gangster-spel. Inte sjukare än att titta på en gangsterfilm eller en western.
  • Dracarys
    Anonym (Maria) skrev 2012-12-03 14:22:54 följande:
    Jag sitter just i valet och kvalet om vilka spela jag ska köpa till mina söner. De är 11,5 och 13 år och spelar ganska mycket. 11-åringen spelar mest Minecraft och 13-åringen spelar mest Skyrim just nu. De är vana spelare båda två (eller vad man ska kalla det) och har precis varit på Dreamhack där det spelades från morgon till natt, div olika spel från olika genrens.

Nu är det snart jul och då står dessa spel på önskelistan för min 13-åring: "Far Cry 3", "Dishonored", "Assassins Creed 3". Alla har 18-årsgräns och är så kallade fps-spel (First-person shooter). Vilket eller vilka spel av dessa hade ni köpt till en 13-åring? Alla? Inget? 
    Jag spelar en del själv också, men det finns ingen möjlighet att sitta med hela tiden när killarna spelar. Jag och 13-åringen spelar en del Skyrim tillsammans, men mest sitter de själva och "lanar" med kompisarna i headsetet på skype.

Jag är lite kluven till vissa spel, men försöker sätta mig in i vad de gör vid sina datorer. GTA har de aldrig spelat. Jag är mer "rädd" för vad som kan hända när de surfar på nätet än vad som kan hända när de spelar. Båda två har råkat ut för otäcka personer på nätet. Surfregler känns mer viktigt än att de inte skulle få spela krigsspel.
    Dishonored kan du hoppa över... det suger. Verkligen det tråkigaste skitspel jag haft oturen att bli lurad att köpa. Dassiga miljöer, enformiga uppdrag, ointressant story. Man gör heller ingenting annat än att antingen smyga runt eller backstabba folk. På ett tråkigt sätt dessutom. Usch.

Assassins Creed och Far Cry är mycket mycket bättre spel. Bättre historier, bättre grafik, mer intressanta miljöer, mer varierade spelupplevelser, mer värde för pengarna. Särskilt Assassins Creed tycker jag är lämpligt för den åldern - eftersom man kan syssla med så många olika saker. Hästkapplöpningar, springtävlingar där man hoppar över taken, samla artefakter, klättra och klänga....

AC innehåller så jäkla mycket upptäckarglädje. =)
  • Anonym (Maria)
    Dracarys skrev 2012-12-03 14:26:38 följande:
    Dishonored kan du hoppa över... det suger. Verkligen det tråkigaste skitspel jag haft oturen att bli lurad att köpa. Dassiga miljöer, enformiga uppdrag, ointressant story. Man gör heller ingenting annat än att antingen smyga runt eller backstabba folk. På ett tråkigt sätt dessutom. Usch.

Assassins Creed och Far Cry är mycket mycket bättre spel. Bättre historier, bättre grafik, mer intressanta miljöer, mer varierade spelupplevelser, mer värde för pengarna. Särskilt Assassins Creed tycker jag är lämpligt för den åldern - eftersom man kan syssla med så många olika saker. Hästkapplöpningar, springtävlingar där man hoppar över taken, samla artefakter, klättra och klänga....

AC innehåller så jäkla mycket upptäckarglädje. =)
    Tack för ditt svar! Då struntar jag i Dishonored och köper de två andra spelen till 13-åringen.
    11-åringen ska få lego Sagan om ringen och ett spel till, men vet inte vilket. Har du något bra förslag? Antingen till PC/Mac, Ps3 eller Wii.
  • Dracarys
    Anonym (Maria) skrev 2012-12-03 14:38:28 följande:
    Tack för ditt svar! Då struntar jag i Dishonored och köper de två andra spelen till 13-åringen.
    11-åringen ska få lego Sagan om ringen och ett spel till, men vet inte vilket. Har du något bra förslag? Antingen till PC/Mac, Ps3 eller Wii.
    Har du funderat på något i stil med ett Sonic-spel? ^^ Jättekul att kunna springtävla mot kompisar.

Sedan finns det ju flera roliga move-spel också! Det ger ju lite motion dessutom. =)
  • Anonym (Jag bara undrar?)
    Dulishious skrev 2012-12-03 14:04:52 följande:
    Tycker TV-nyheterna många gånger är värre än tv-spel och filmer med 15+ års åldersgräns...
    Men åh andra sidan er 11-åring inte får se på nyheterna heller.

Brukar din son generellt ha något problem med att skilja på fantasi och verklighet?
    Eller är det liksom att "Men sånt gör man ju bara på tv-spel"
    Nu var inte frågan om hurvida folk låter sina barn spela tv-spel med åldersgräns, utan VÅLDSAMMA tv-spel med åldersgräns. Barn är ju inte vuxna, det finns ju en orsak till åldersgränsen. Det är spel med brutalt våld som jag ifrågasätter.

Mina barn får spela Harrypotter, sagan om ringen, transformers och äventyrsspel, även bilspel med 15 års åldersgräns, om det har en åldersgräns pga språket.
    FÅR lov att spela spel där man har vapen, men fattar inte det här sjuka brutala. Visst är det en fantasivärld, men nej, vill inte ge mina barn lektyr eller media med innehåll av att det är tufft med kränkande kvinno- och människosyn. Då kan man lika ge dem en ask snus eller själv gå runt och säga rasistiska kommentarer, för barnen  "kan nog skilja på vad som är rätt och fel ändå!?"
  • Simon 681
    Anonym (Jag bara undrar?) skrev 2012-12-03 15:41:11 följande:
    Nu var inte frågan om hurvida folk låter sina barn spela tv-spel med åldersgräns, utan VÅLDSAMMA tv-spel med åldersgräns. Barn är ju inte vuxna, det finns ju en orsak till åldersgränsen. Det är spel med brutalt våld som jag ifrågasätter.

Mina barn får spela Harrypotter, sagan om ringen, transformers och äventyrsspel, även bilspel med 15 års åldersgräns, om det har en åldersgräns pga språket.
    FÅR lov att spela spel där man har vapen, men fattar inte det här sjuka brutala. Visst är det en fantasivärld, men nej, vill inte ge mina barn lektyr eller media med innehåll av att det är tufft med kränkande kvinno- och människosyn. Då kan man lika ge dem en ask snus eller själv gå runt och säga rasistiska kommentarer, för barnen  "kan nog skilja på vad som är rätt och fel ändå!?"

Lite kul att du notera kvinnosyn och människosyn. Jag skulle vilja säga att dessa spel (GTA, bland andra) Har framförallt en fruktansvärd manssyn. Män i vioespel är ofta stereotypt muskulösa, empatistörda våldsverkare.
  • Mrfluffy

Jag tycket GTA 5 är en bra förebild för min 5-åriga son... Han är voldtar då och då men han är alltid en duktig pojk

• godisslukaren20
    Tant Prysselius skrev 2012-12-03 14:13:14 följande:

Och det är sjukt att föräldrar låter sina barn spela trista skitspel som kalle kunskap, bolibompa, barbie, byggare bob, bilar och andra jävla pisspel som ni torterar barn med. Om det är någon som är ett kass och patetisk förelder så är det du eftersom du både saknar tolerans för folk som tycker olika.

Det råder ingen tvekan att du är en typisk tantjävel som lever på landet och tror att du gör dina barn till änglar genom att förbjuda de spela spel de gillar utan någon jävla kunskap om spel och vetenskap. Det förklarar varför du har my eller hur fan man stavar hennes namn som profilbild och på din äckliga attityd.

Människor som dig får mig bara att spy och skämmas över att vi tillåter människor som dig att ha barn.

Mer arrogant och vidrigare människa får man fan gräva efter.
Svar på tråden Varför ger folk sina barn våldsspel med 18årsgräns?