• Anonym (OROLI­G!!!!)
    Äldre 3 Dec 13:59
    2783 visningar
    1 svar
    1
    2783

    osocial och sover jämt!

    Detta gäller min dotter som inte är ett barn längre hon är 19 år och jag vet inte längre vad jag som mamma ska ta mig till! Redan från början var hon speciell, lite svårtolkad och höll sig för sig själv i skolan, jag trodde under alla år att hon blev mobbad men när hon blev äldre förstod jag att hon gillade att...umgås med sig själv? Hade dom utflykter ringde hon hem till mig då satt hon på någon sten på en udde själv medans dom andra grillade osv, när hon kom upp i högstadiet gick hon ensam på rasterna o ringde mig, dock ska ni veta att hon har extrem telefonfobi mig är så gott som den ende hon kan prata i telefon med FORTFARANDE! Hon var väldigt söt redan som barn och idag har hon fått erbjudanden om både det ena och det andra men inget händer! Hon har ingen drivkraft! Ändå så säger hon själv att det är sådant hon vill syssla med! Resa glitter o glamour, nu senast blev hon erbjuden en resa till Italien o visa stora designers kläder, men hon hade bara 5 dagar på sig att packa o fixa hon ville ha minst 2 månader på sig :/ o det kan jag förstå för hon stiger inte upp förrän framåt sena em tar lite att äta sen sitter hon på sitt rum jag ser henne aldrig! Det tog henne nästan 18 år att lära sig hälsa på folk! Hon är som ett stoneface, spelade ingen roll om det var hennes egna mormor som satt här hon bara gled förbi utan att visa en min! Sen när man sa till henne så fick man bara till svar "jag hälsade visst" o det kanske hon gjorde inne på sitt rum där ingen såg henne, för så kunde hon göra ibland när man ropade en fråga då nickade hon till svar bara det att jag inte var i närheten för att kunna se det :/ nu när hon har blivit så pass mycket äldre o många har sagt till mig att "ah låt ungen vara hon växer till sig" nu börjar hon närma sig 20 år, får henne inte till att söka ett endaste jobb, stiger fortfarande inte upp, har aldrig haft o tror aldrig hon kommer skaffa (pojkvän) hon säger själv att hon är asexuell (om jag ska vara ärlig tror jag allt vad känslor heter fattas) hon är alltså fortfarande oskuld o ingen tror på varken henne eller mig när dom får se hur hon ser ut då killar flockas eller ja flockades tills dom märker hur svår hon är. Hon gick ut skolan med knappa betyg, missade alltid bussen o när hon skulle hoppa på nästa ja då missade hon den oxå till slut struntade hon i skolan o blev av med studiestöd o hela rasket, hon påstod sig vara deprimerad, låg i sängen från morgon till kväll, precis som om hon inte kan vara uppe på ljusa dagen för det är då andra människor är vakna, hon är hellre vaken på natten, jag fick sätta stopp när hon även ville rida sin häst sena kvällar o nätter hon kunde inte ta sig ner till honon förrän det är skumt. Nu är hon så gott som aldrig hon sin häst heller utan dom som har stallet tar hand om honom för hon kan inte sälja honom. Har försökt under många år att få henne att uppsöka en psykolog men det går inte o hon blir förtvivlad över att vi tror att hon är dum i huvudet, och det ÄR hon inte bara väldigt speciell o jag känner att hon förstör sitt liv, ja hon har ju inget! Ligger och tittar på serier om nätterna där hon ser hur dom rika lever o kanske lever hon genom dom jag vet inte. Ska tillägga att hon är ingen elak människa, har aldrig några utbrott, säger aldrig elaka saker osv det finns massor jag skulle kunna ta upp men känner att brevet blir så väldans långt då jag känner att innan jag brister måste jag få hjälp!!! Hade kontakt med socialen en kort stund o dom var inte mycket till hjälp dom tyckte att jag skulle klippa navelsträngen...jo DET funkar ju har hon inte mig till hjälp har hon än mer mindre liv! Jag har sagt nej så många ggr till olika saker o lagt ut SÅ mycket pengar men inget händer allt rinner ut i sanden o jag orkar inte se en ung kvinna förstöra sitt liv med att ligga i en säng! Jag vet inte längre vad jag ska göra o hoppas på ett svar! Kan tillägga att hon har två mindre halvsyskon, hennes lillebror har diagnosen Adhd med autistiskt spectra, lillasystern började inte prata förrän hon var runt 10 år o är även hon lite reserverad men inte på samma sätt som sin storasyster o dom har i alla fall drivkraft o hjälper till här hemma. Mvh orolig mamma

  • Svar på tråden osocial och sover jämt!
  • Äldre 4 Dec 23:48
    #1

    Hej!
    Det är lätt att förstå att du blir orolig för din 19-åriga dotter. Hon verkar inte ha det lätt med sin tillvaro och det är inte heller lätt att vara mamma och se hur hon har det. Du har dessutom ytterligare två barn med svåra problem.
    Kanske har du redan kontakt med barnhabiliteringen för de yngres räkning.
    Min tanke är att du skulle vända dig till vuxenhabiliteringen för din dotters räkning och be dem om hjälp hur du ska motivera henne för en kontakt och ev utredning där hon kan få hjälp utifrån sin specifika situation. Det låter som om hon förutom den vanliga tonårsletargin reagerar med både depressiva beteenden och relationsproblematik som går ut över det vanliga.
    Hjälp henne att få hjälp. Hon behöver dig till det och du verkar ju se och förstå hennes problematik på ett väldigt fint sätt.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden osocial och sover jämt!