• werner

När är det för kallt för att vara ute?

Hade en diskussion på jobbet (fsk) idag. Det var ca -18 grader, vindstilla. Min kollega menade att det var för kallt att låta barnen gå ut då det fanns risk för frostskador/köldskador. Jag menar att det är vindstilla och torr luft å då kan det inte vara någon fara. Jag gick ut med ett gäng barn som ville åka pulka och vi var ute i ca 45 min. Det klart att vi blev lite rödrosiga, men tanken om köldskador hade aldrig slagit mig om inte kollegan sagt det. Så, hur är det? Speciellt ni som bor mer norrut - ni måste ju vara ute i kallt väder ofta - vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden När är det för kallt för att vara ute?
  • Ankankamon

Um, jag är uppvuxen med -25 om vintern och jag har aldrig blivit tillsagd att det är för kallt för att vara ute, och har aldrig heller haft köldskador. Man håller ju sig varm genom att röra på sig. Näsan kan ju bli lite kall, men inte mer än så.

• Electra

Jag är uppvuxen i karesuando och där har vi ofta -30-40 grader men nog har vi fått ta på kläder och smörjt ansikten och vara ute och slötitta om renarna oavsett väder och kyla. Däremot har detvarit viktigt att tina långsamt

• cosinus

-25 har iaf mina barn varit ute på dagis, -30 har vi varit ute själva. Men där någonstans går gränsen för vid -25 och kallare så behöver man ha en djäkla koll på framförallt mindre barn så de inte förfryser något. Större barn klagar ju så där är det inte lika kinkigt.

Kallaste jag varit ute själv är -42 och i den kylan skulle jag nog inte ta ut min 2-åring någon längre stund.

• mammas4killar

visst som vuxen kan man ju välja att sitta inne och kura istället för att gå ut, men mina ungar går ut och leker glatt fastän det är -20 idag. Fastän inte ens vovven vill gå utSkrattande Däremot vet jag ifall dom ska åka slalom med skolan så är gränsen runt -15 detta för att det blir dubbelt så kallt när man åker. Och på skolan har dom gräns på -20 att ungarna får vara inne på rasten, men vill dom gå ut så är det fritt fram.

• Englia

Här i Sthlm brukar de säga att barn under 2 inte bör vara ute längre stunder än kallare än 10-. Kylan här biter mer än norrut, säger dom på dagis iallafall.

• mrsStatham
    Englia skrev 2012-12-03 23:09:55 följande:
    Här i Sthlm brukar de säga att barn under 2 inte bör vara ute längre stunder än kallare än 10-. Kylan här biter mer än norrut, säger dom på dagis iallafall.
    Det är ju bara bull.
    Har de förklarat varför?? 
    Bara två saker är oändliga
  • Ankankamon
    För att ni har sämre kläder eller av vilken anledning?
  • Coyote
    Äh. Det handlar oftare om att pedagogerna inte vill gå ut än att barnen skulle fara illa. Jag går gärna ut med ungarna även om det är 15 grader kallt, så länge barnen kan röra sig så kan vi i alla fall vara ute en kvart med de små. Idag var sonen inte ute alls på förskolan, det var -15 i morse, och jag måste säga att det var lite töntigt. Vad sjutton, de större barnen, alltså tvååringarna som springer klarar ju utan problem att vara ute i en halvtimme-timme i alla fall!
  • mammas4killar

det är för att kylan blir råare iom havet, eller bottenviken eller vad det heterTungan ute 10 minus därnere känns som 30 minus häruppe
  • Minion

Vi bor i Dalarna och dom var då på väg ut när vi kom till förskolan i morse. Vi har - 20-23 grader, eller så nu.

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • mammas4killar
    Minion skrev 2012-12-04 10:18:59 följande:
    Vi bor i Dalarna och dom var då på väg ut när vi kom till förskolan i morse. Vi har - 20-23 grader, eller så nu.

så är det här med, fröknarna brukar fråga ifall man som förälder har nåt emot ifall ungarna går ut, men lite luft måste dom ju få.
  • Minion
    mammas4killar skrev 2012-12-04 10:24:45 följande:

så är det här med, fröknarna brukar fråga ifall man som förälder har nåt emot ifall ungarna går ut, men lite luft måste dom ju få.
    Precis. Och skulle nåt barn frysa så har dom så klart lov att gå in :)
    Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • cosinus
    mammas4killar skrev 2012-12-04 10:15:40 följande:

det är för att kylan blir råare iom havet, eller bottenviken eller vad det heterTungan ute 10 minus därnere känns som 30 minus häruppe
    Haha, det där har de väl motbevisat ett antal ggr har jag för mig. Vind däremot, det kyler ju som f-n.

Jag flög själv från -30 i norr förra året till -13 på arlanda och det var ju hur skönt som helst i sthlm då så att -10 skulle vara att jämföra med -30 köper jag inte ö h t.

Däremot tar det tid att vänja sig. När jag bodde i sthlm så flög jag från 0 i sthlm till -18 i norr och jag har aldrig fryst så mycket som då. Sen var det -25 hela julen och efter det kändes -18 som vårväder när temperaturen steg igen.

Jag tror det handlar om att folk lite mer söderöver är ovana och inte ser vitsen med att härda sig ute om det bara handlar om någon dag. För första kylan är ju inte angenäm någonstans och framförallt inte i ansiktet som är oskyddat.

Vet en person på ett forum likt detta som fått råd av stt BVC (i skåne) att inte ta ut bebisen alls när det var kallare än -10 för att det var farligt och hon hade jätteproblem med hur hon skulle få hem storebror. Kan säga att vi i norr rätt snabbt intygade att barnet skulle överleva och att _ingen_ här skulle komma på tanken att säga att man inte får gå utanför dörren vid -10.
  • mammas4killar
    cosinus skrev 2012-12-04 10:36:28 följande:
    Haha, det där har de väl motbevisat ett antal ggr har jag för mig. Vind däremot, det kyler ju som f-n.

Jag flög själv från -30 i norr förra året till -13 på arlanda och det var ju hur skönt som helst i sthlm då så att -10 skulle vara att jämföra med -30 köper jag inte ö h t.

Däremot tar det tid att vänja sig. När jag bodde i sthlm så flög jag från 0 i sthlm till -18 i norr och jag har aldrig fryst så mycket som då. Sen var det -25 hela julen och efter det kändes -18 som vårväder när temperaturen steg igen.

Jag tror det handlar om att folk lite mer söderöver är ovana och inte ser vitsen med att härda sig ute om det bara handlar om någon dag. För första kylan är ju inte angenäm någonstans och framförallt inte i ansiktet som är oskyddat.

Vet en person på ett forum likt detta som fått råd av stt BVC (i skåne) att inte ta ut bebisen alls när det var kallare än -10 för att det var farligt och hon hade jätteproblem med hur hon skulle få hem storebror. Kan säga att vi i norr rätt snabbt intygade att barnet skulle överleva och att _ingen_ här skuljag som
    le komma på tanken att säga att man inte får gå utanför dörren vid -10.
    jag som både bott i stockholm och bor i jämtland tycker att det är så och man har väl rätt till egen åsikt eller hur????
  • cosinus
    mammas4killar skrev 2012-12-04 10:40:29 följande:
    jag som både bott i stockholm och bor i jämtland tycker att det är så och man har väl rätt till egen åsikt eller hur????
    Ja självklart har du rätt till en egen åsikt. Jag uppfattade det som en "sanning" vilket jag vet motbevisats på ett antal mer eller mindre vetenskapliga sätt. Det var uppe för 2-3 vintrar sen och avfärdades från alla håll som en myt att det är kallare söderut (vid samma temperatur då så klart)

Men fortfarande upplever folk det olika och det måste man ju få göra.
  • mammas4killar
    cosinus skrev 2012-12-04 10:47:25 följande:
    Ja självklart har du rätt till en egen åsikt. Jag uppfattade det som en "sanning" vilket jag vet motbevisats på ett antal mer eller mindre vetenskapliga sätt. Det var uppe för 2-3 vintrar sen och avfärdades från alla håll som en myt att det är kallare söderut (vid samma temperatur då så klart)

Men fortfarande upplever folk det olika och det måste man ju få göra.
    tack, tycker att kylan i alla kuststäderna känns mer råkall om man säjer så, kylan häruppe känns torrare..
  • fortsätt paddla

När det var under -35 slapp vi som gick gå till skolan under lågstadietiden. Då fryser näsborrarna ihop;)
    Och dom tvingade inte ut oss på rasterna när det låg runt -30. Men dom flesta gick ut ändå. Detta var i Norrland.
    Idag jobbar jag i kök på en ur och skur fsk. Än har det inte hänt att dom inte går ut med barnen ( -25? södra Sverige ) Kylan är inte farlig bara man har kläder.

• Mother of 4

Här verkar de sätta som gräns -13 på dagis och Gud som jag har bråkat om det. Har tom erbjudit mig att låna ut varma kläder till de övriga barnen som tydligen inte har varma kläder.

Vi går ut i alla väder hemma, snöstorm som hagel.

• Kråkes mamma
    Jag bor nere i Västra Götaland och sonens dagisavdelning (barn 0-3) har som regel att inte vara ute annat än en kort stund om det är runt -10. Dock är det inte alla barn som kan gå själva och dom minsta som kan gå står mest som små michelingubbar eller sitter och hackar med en spade i den frusna sandlådan så jag antar att det är svårt för dom att få upp värmen. Dom lite större barnen som springer omkring och är aktiva tycker jag kan vara ute då dom får upp värmen bättre.
  • werner

tack för alla svar! Det där med att det tar tid å vänja sig, det tror jag med på. När jag var iaustralien en längre tid tyckte jag att det var svinkallt när det var under 15plusgrader o gick med vantar! det är sant!

Svar på tråden När är det för kallt för att vara ute?