mammas4killar skrev 2012-12-04 10:15:40 följande:
det är för att kylan blir råare iom havet, eller bottenviken eller vad det heter

10 minus därnere känns som 30 minus häruppe
Haha, det där har de väl motbevisat ett antal ggr har jag för mig. Vind däremot, det kyler ju som f-n.
Jag flög själv från -30 i norr förra året till -13 på arlanda och det var ju hur skönt som helst i sthlm då så att -10 skulle vara att jämföra med -30 köper jag inte ö h t.
Däremot tar det tid att vänja sig. När jag bodde i sthlm så flög jag från 0 i sthlm till -18 i norr och jag har aldrig fryst så mycket som då. Sen var det -25 hela julen och efter det kändes -18 som vårväder när temperaturen steg igen.
Jag tror det handlar om att folk lite mer söderöver är ovana och inte ser vitsen med att härda sig ute om det bara handlar om någon dag. För första kylan är ju inte angenäm någonstans och framförallt inte i ansiktet som är oskyddat.
Vet en person på ett forum likt detta som fått råd av stt BVC (i skåne) att inte ta ut bebisen alls när det var kallare än -10 för att det var farligt och hon hade jätteproblem med hur hon skulle få hem storebror. Kan säga att vi i norr rätt snabbt intygade att barnet skulle överleva och att _ingen_ här skulle komma på tanken att säga att man inte får gå utanför dörren vid -10.