• ThereseK

Öppna mellan kök och vardagsrum, lr inte?! Behöver MASSA råd o tips nu!

Jag o gubben står i starttagen att göra om vårt kök. Detta är nåt vi velat göra i två år nu typ och nu har vi äntligen tagit steget, har Dick ett problem. Från början har vi vart överens om stil, luckor och allt så det är art men nu har vi fastnat vid om vi ska banka ner väggen mellan kök och vardagsrum.. Vi väger för och nackdelar men kommer inte fram till något.. Fördelarna är ju att vi alltid kan vara tillsammans, vi kan hjälpas åt med matlagning, vi ska ha köksö och då har à ju visionen hur hela familjen står i kladdar ihop en kaka i all frid o fröjd tillsammans. Tänker dock på ljudnivån, min radio som krockar me barnas teveprogram, hur röran i vardagsrummet kommer göra att man inte kan sitta i lugn o ro utan att se röran, och Jaa.. Vi vrider och vänder på detta med köket men behöver liksom lite input utifrån nu..vi bor i radhus så ytorna är inte jättestora här hemma, är lite orolig att det ska kännas för litet här hemma med vardagsrum och kök i ett, samtidigt som man vill ha så stort kök som möjligt.. Vad gör man, vad ska man tänka på?

• Svar på tråden Öppna mellan kök och vardagsrum, lr inte?! Behöver MASSA råd o tips nu!
  • Smultronpajen88

Vårt vardagsrum o kök sitter ihop, och är öppet!
    Bästa jag haft!!! Helnöjd! Lättstädat, trevligt med att vara nära varandra.. Barnen har stor uta att leka på.

Jag är nöjd med öppet, så jG säger, kör på
    Öppet :)

• FlitigaLis

Säger motsatsen från ovan. Skulle absolut inte vilja ha öppet.

Vill kunna baka, laga mat, plugga, pyssla i köket utan att ha bilspelsljud i öronen. Har man olika intressen är det stor risk att man stör varandra.

• linnéa001

Hos mig sitter det ihop med en en stor öppning och en halv vägg. Det är fint tycker jag.

• izzibizz

Vi har ett gammalt hus från 1920 talet. Hade banken ute för ett par veckor sedan och fick av besiktningsmannen mycket beröm för att vi just hade behållit rumsindelningen och inte slagit ner väggar vid köket.

• ThereseK

Men blire inte rörigt? När barna dragit omkring sina leksaker från rummet intill o in i vardagsrummet nu så tycker jag det är såå skönt när jag slipper se röran för en stund, är inte säker man kan koppla bort det hela sen.. Hur funkar det när man sitter me kompisar i tjoar i köket, stör man inte varann då? Nu kan ju barna gå in i vardagsrummet o få vara lite ifred och vi vuxna i köket och vara lite ifred, de har ju inte kommit till åldern då de vill vara på rummet själva ännu riktigt, bara ibland. Samtidigt som jag vill ha den där gemenskapen man kan ha genom att s ihop rummen. Att hela tiden kunna prata med barnen och känns som de skulle kunna bli lättare inbjudna till köket genom att vi är närmare, även om de också söker sig in till köket nu. Samtidigt är det rätt skönt att skramla och domdera som man vill i köket, det är liksom "mitt krypin", är det för mycket stök kan jag be alla gå ut..å morr, man kan ju bli snurrig för mindre ju.. Men ur försäljningssynpunkt då, då är det alltså plus att behålla rummen som de är?

• Mummy

Vi hade samma funderingar för ett halvår sen. Valde att inte öppna mellan och ångrar oss inte en endaste sekund! Det är så skönt att kunna stänga en dörr och göra läxan med ett barn, medan en annan spelar TV-spel med det andra barnet. Eller att kunna stänga dörren när man är jävulskt trött på alla andra i familjen och bara kan slänga igen dörren och laga den jävla maten i fred utan att höra de andra

• Powderpuff

Vi har helt öppet om man bortser från att diskbänken sticker ut mitt i rummet som en avdelare på kanske 1,20 i höjd. Då vi har hyresrätt är det inte så lätt att vara kräsen om man behöver större men kommer göra allt för att få öppet igen. Mycket trevligare!! Min dotter hade suttit med sina leksaker i köket om vi hade haft två olika rum eftersom hon gärna vill leka i närheten av oss. Så nu kan hon leka och vi fixa under tiden. 

• Smultronpajen88

Vi har ett allrum som man kan vara i om man ska göra annat (spela/leka/se film mm) o när vi i framtiden ska läsa läxor görs det i köket.
    Man får lära sig att ta hänsyn till varandra!

Och om de är leksaker överallt, vi hjälps åt att städa när det är färdiglekt!
    Ska man istället rita/dega så städar vi bort leksakerna först! :)

• Alexi

Vi har inga dörrar mellan kök och vardagsrum och hall så på så sätt är det öppen planlösning men väggarna i övrigt är kvar och köket ligger i vinkel från vardagsrummet och det här gillar jag mycket för att man slipper se köket från vardagsrummet, behöver inte störas över ljud, disk och lampor därifrån så särskilt mycket. Men det är ändå så pass öppet att man ju fullt hör vad barnen gör i vardagsrummet när man är i köket.

• Ms H

Jag har en vanlig dörrpost, men ingen dörr att stänga, till mitt kök. Mellan kök och vardagsrum finns en hall. Det är rött ofta jag stör mig på att köksfläkten är på eller diskmaskinen är igång när jag sitter och ser på tv. Att köra diskmaskinen när man har gäster är uteslutet. Önskar mig en dörr :(

• Jojohanna

Vi har en dörröppning utan dörr, jag skulle gärna ha en dörr, skönt att kunna stänga om matos, ljud, etc. Det är också skönt att tvärtom, slippa se köksröran när man sitter i vardagsrummet, när man t.ex har gäster och det står en massa disk osv i köket.

• sextiotalist

Vi hade halvöppet när vi hade hus, dvs köket hade inga dörrar och två utgångar, det var perfekt. Personligen så tilltalar inte den öppna planlösningen mig, men har inga behov av att ha en dörr till köket. 
    När jag är hemma hos folk med öppen planlösning, då kryper det i mig, tycker inte alls att det är så kul att som gäst ta del av hela köksbestyren  

• Deiia

Om ni satsar på öppet så lägg mycket pengar på tysta köksmaskiner! Och en effektiv köksfläkt. 

Vi har haft både hus och lägenhet med öppet men har nu i vårt nybyggda hus separat kök/vardagsrum. Dock har vi ingen dörr så lite halvöppet kan man kalla det. Jag ser både för och nackdelar med båda lösningarna så jag förstår att det är svårt att välja.
    Det ÄR mysigt med dom stora kontaktytorna, speciellt om man har mindre barn. Man har bra överblick. Men det är inte lika kul med matos i hela huset..Det är inte heller kul att från soffan se all disk. 

Precis som du säger så kan huset upplevas mycket större om ni slår ner en vägg. Men som någon annan påpekade så ska det stämma in med husets ålder.  Vi kom slutligen fram till att inte välja öppet kök/vardagsrum vägg i vägg. Men vi har byggt ett hus i gammal stil Om det är ett funkishus så hade vi kanske gjort annorlunda. 

• Morcheeba

Skulle välja öppet, utan tvekan.

Dels, så älskar jag tillställningar av olika slag - fester, middagar, kalas. Som värdinna är det extremt tråkigt att tillbringa tid i köket och förbereda saker själv medan gästerna underhåller sig själva. Alternativt att några får trängas i köket och några i vardagsrummet. Med öppen planlösning får alla plats, man kan umgås och laga mat samtidigt. Har man öppet mellan kök och vardagsrum är det också lättare att få plats vid lite större middagar, kalas etc. 

Det negativa är att det blir mer lyhört, vill någon titta på tv och någon sitta vid köksbordet och prata så stör man lätt varandra. Har man dock andra ytor så som allrum, inredd källare eller liknande så behöver det inte alls vara ett problem. 

Svar på tråden Öppna mellan kök och vardagsrum, lr inte?! Behöver MASSA råd o tips nu!