vi är 25 och 28 år och har fått godkännt att bli familjehem. tips tack!
vi har nu fått veta att vi är kvalificerade att bli familjehem ! vi är jätte glada framför allt jag som själv bott i familjehem under en tid i mina vilda tånårs år. jag är 24 just nu men kommer inte vara klar med utbildningen och få placeringar förens jag fyllt 25 år så vi är unga men tror oss ha goda kvaliteer och erfarenhet för att kunna vara goda förebilder och ge värme och kärlek till ett barn som placeras hos oss. jag känner handläggaren som äger detta företag (dom sammarbetar med komuner i sverige) då han en gång hanlaggt mitt ärende en gång i tiden så vi vet vart vi har varandra och han vet vad jag gått igenom. han tror vi kommer kunna göra mest nytta med en tonåring 12-14 år som behöver en stabil tillvaro och starka individer att se upp till och få vägledning av.
ni som e familjehem idag och har tonåringar placerade ! dela med er av tips och råd och gärna berättelser om hur det är och kan vara, positivt och negativt..det är viktigt för oss att få ta del av olika fall och få olika vinklar på hur det är att vara familjehem. !
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-04 12:01
Ett litet tillägg !
vet ni som är familjehem något forum som e speciellt till för familjehem ? jag känner att detta forum va lite fel väg att gå, nu blir det mest massa spekulationer och förutfattade meningar i minsta ord som jag skriver . jag vet att det kommer finnas många åsikter bra som dåliga när man blir familjehem, det hör till ! människor älskar att spekulera och prata ;D det är en del av våran natur och alla har ju rätt till en åsikt, även jag som ska bli familjehem har många sånna, inget fel eller konstigt i det ;) fullt normalt . Men jag tror man gör bäst i att inte ta åt sig för mycket av folks negativa tankar om ens val för mycket utan försöka focusera på det som är viktigt å det är vår familj och det barn som om nått år kommer placeras hos oss :D Det kommer vara jätte tufft mellan varven och jag tror att det e bra att grunda med mycket positivitet och god stöttning inför en sån stor och viktig uppgift. lägger man ner sin tid på att försvara sig och försöka hävda sig mot människors åsikter och tråkiga tankar om en är det att kasta bort tid å energi i ett svart hål! den gör ingen nytta där och peronerna i fråga kommer troligtvis inte ändra uppfattning om dig endå utan bara suga åt sig av din värdefulla tid å energi och kanske bli ännu mer negativ mot dig..så med dom orden sagda förstår ni säkert att vi ska vara glada å positiva här, även om ni vill berätta om situationer som vart tvärrt om!
min tanke med denna tråd var att få lite råd tagna från era erfarenheter och några sådanna har jag fått ! STORT TACK till er ! det var väldigt givande och väckte en å annan tanke hos oss . vi tar med oss era goda råd och berättelser och förhoppningsvis kan vi använda dom i nytta !
vi får hoppas att tråden jag startade återhämtar sig lite så jag kan få ta del av mer erfarenheter !