Motivering till läkare varför han skall skriva ut Metformin...
Hej allihopa.
Jag har PCOS och har en övervikt på mellan 10-15 kilo.
Jag har i periodvis tränat, ätit bra mat (aldrig kolhydratfattigt dock) men det händer absolut inget på mått eller vikt.
Jag har hållt mig stadigt runt 65 kilo och varken gått upp eller ner men när jag slutade röka i feberuari har vågen gått åt ett håll.. det vill säga uppåt.
Jag är bara 153 och väger 72 kilo. Jag tror min matchvikt ligger någonstans mellan 58-60 kilo (inte vägt under 60 sen högstadiet!) då jag har rätt så kraftig benstomme och är rätt muskulös under fettet ;)
Hur som, min motivation är på -0 och jag börjar må riktigt dåligt över vikten. Jag vill verkligen gå ner i vikt och bli hälsosam och få igång mens, ägglossning och ha bra hormonvärden.
Jag har problem med behåring och acne och mår inte alls bra på p-piller.
Jag har för ca en vecka sedan börjat äta LCHF - dels för jag hört att det kan funka på oss PCO are och dels för att jag vill visa min läkare att jag inte vill ha någon "quick fix" för vikten utan att jag verkligen vill detta.
På onsdag har jag en läkartid till gynläkare och jag skulle nu vilja få hjälp med lite mer motiveringar till varför han skall skriva ut detta till mig.. Gärna rent medicinskt hur det fungerar osv.
Jag har försökt googla och kolla forumet men jag kände ändå att jag ville skapa en egen tråd.
Hoppas någon orkar ta sig tid att svara! :)