• Pipam

Motivering till läkare varför han skall skriva ut Metformin...

Hej allihopa.

Jag har PCOS och har en övervikt på mellan 10-15 kilo.
    Jag har i periodvis tränat, ätit bra mat (aldrig kolhydratfattigt dock) men det händer absolut inget på mått eller vikt.
    Jag har hållt mig stadigt runt 65 kilo och varken gått upp eller ner men när jag slutade röka i feberuari har vågen gått åt ett håll.. det vill säga uppåt.

Jag är bara 153 och väger 72 kilo. Jag tror min matchvikt ligger någonstans mellan 58-60 kilo (inte vägt under 60 sen högstadiet!) då jag har rätt så kraftig benstomme och är rätt muskulös under fettet ;)

Hur som, min motivation är på -0 och jag börjar må riktigt dåligt över vikten. Jag vill verkligen gå ner i vikt och bli hälsosam och få igång mens, ägglossning och ha bra hormonvärden.

Jag har problem med behåring och acne och mår inte alls bra på p-piller.

Jag har för ca en vecka sedan börjat äta LCHF - dels för jag hört att det kan funka på oss PCO are och dels för att jag vill visa min läkare att jag inte vill ha någon "quick fix" för vikten utan att jag verkligen vill detta.

På onsdag har jag en läkartid till gynläkare och jag skulle nu vilja få hjälp med lite mer motiveringar till varför han skall skriva ut detta till mig.. Gärna rent medicinskt hur det fungerar osv.
    Jag har försökt googla och kolla forumet men jag kände ändå att jag ville skapa en egen tråd.

Hoppas någon orkar ta sig tid att svara! :)

• Svar på tråden Motivering till läkare varför han skall skriva ut Metformin...
  • Philippa

På vilket sätt ska metformin kunna hjälpa dig? Medicinen sänker ju bara blodsockret?

• Spartacus

ska en gyneokolog skriva ut metformin till dig? är det vanligt vid PCOS eller vad?

• Spartacus

har nu läst mig till via google men det verkar ju som relativt vanligt att kvinnor med PCO får metformin, det enklaste är väl att bara fråga rakt ut?

grattis till rökslutet!   

• Pipam
    Philippa skrev 2012-12-03 20:47:20 följande:
    På vilket sätt ska metformin kunna hjälpa dig? Medicinen sänker ju bara blodsockret?
    Nja, Har man PCO så går man ofta ner i vikt av Metformin eftersom det balanserar insulinet och minskar suget efter socker och kolhydrater har jag förstått det som.
  • Pipam
    Spartacus skrev 2012-12-03 20:57:35 följande:
    har nu läst mig till via google men det verkar ju som relativt vanligt att kvinnor med PCO får metformin, det enklaste är väl att bara fråga rakt ut?

grattis till rökslutet!   
    Smart drag att googla ;) Jag är urkass på att förklara, ni andra får således också googla!

Tack till grattiset, dock har jag kännt mig så less på detta med vikten att jag nästan gunderat i de banorna att börja röka igen... Och det vill jag ju verkligen inte egentligen ;)

Sen är det också det att jag egentligen inte vill gå på P-piller för vi vill ju ha barn.... Men jag måste nästan för annars blir jag hårig som en halv karl och får fruktansvärd acne.

Då kan ju metformin vara en hjälp för att gå ner i vikt och bli av med PCOn helt tänker jag.
  • Pipam

liten uppdatering!

Var hos läkaren nu på eftermiddagen och har med mig ett paket metformin hem. Vi diskuterade länge och väl om PCO och det egentligen känns med allting. Hon var inte alls negativ till metformin utan höll med mig i mitt resonemang.

Så ikväll börjar jag med min första tablett.

Jag har börjat blogga om det här med PCO och specifikt mitt försök nu att gå ner i vikt. Dock håller jag den privat än så länge men om någon är intresserad av att läsa så lägg ett meddelande.

Jag kommer fortsätta med P-piller ett bra tag till för behandling av övriga symptom som acne, behåring osv... Sen någon gång i slutet på nästa år kanske det blir försök till bebisverkstad igen :)

• Emzzannn

Hej!!

Jag har käkat metformin sedan juni månad. Dem skriver ut denna medicin till överviktiga patienter, och detta är för sötsuget försvinner, och vissa blir sjukt illamående o slutar äta.. I mitt fall märkte jag bara att hungern va inte lika stark längre och sötsuget va borta.

Denna medicin är i hopp att man går ner i vikt (vilket gör De lättare att bli gravid) och man minskar riskfaktor vid graviditet. Det finns ingen vetenskaplig bevisning att metformin funkar mot pco, men de hjälper mot övervikt i vissa fall... Därför läkare ger detta :)

Svar på tråden Motivering till läkare varför han skall skriva ut Metformin...