• Anonym (antibiotika)

Rejält dålig mage efter antibiotika??

Har varit rejält sjuk och fått äta antibiotika i 4 veckor. Vill ej avslöja vad för sjuk eftersom det blir för lätt för folk att lista ut vem jag är.

I fredags slutade kuren.

Nu behåller inte kroppen maten. Direkt efter måltid får jag magknip som håller i ca 15 min.
    Har varit lös i magen hela dagen.
    Upptäckte nyss (äckelvarning) att min lunch kom ut, bakvägen, ej nedbruten, dvs man kunde i princip urskilja det jag ätit.
    Måste tillägga att jag genomgått en GBP för ett år sedan så mina portioner är inte större än 2 dl. Under sjuktiden har jag knappt orkat 1 1/2 dl, samtidigt som jag verkligen kämpat med att få i mig vätska men inte fått i mig min dagliga liter.

Orkar inte med mer sjukvård, vill vara frisk nu. Men kroppen verkar inte ta upp det jag äter?

Någon som upplevt liknande efter längre tids antibiotikabehandling?

• Svar på tråden Rejält dålig mage efter antibiotika??
  • Anonym

Du har förmodligen fått en bakterie som växt till sig över normalfloran i magen. Händer vid antibiotika.

• Anonym (antibiotika)
    Anonym skrev 2012-12-03 21:11:45 följande:
    Du har förmodligen fått en bakterie som växt till sig över normalfloran i magen. Händer vid antibiotika.
    Vet du om det finns något man kan göra åt det? Äta någon särskild kost?
  • pigglet

Man blir ju ofta dålig i magen av antibiotika, men jag tror det är medan man äter den? Att det skulle börja efter avslutad kur, det låter konstigt tycker jag. Magsjuka?

• Anonym (antibiotika)
    lövet2 skrev 2012-12-03 21:13:43 följande:
    Proviva hjälper bäst. A-fil annars kan hjälpa också.
    Funkar det även om man är laktos-känslig?
  • Anonym (...)

Kass i magen vid användning av antibiotika är vanligt. Vid lång antibiotikakur (28 dagar är ganska lång tid då det normalt sett är 7-10 dagarskurer) så kan man drabbas av en tarmbakterie som heter Clostridium Difficile. Lömskt tarmbakterie och svår att bli av med, men det går att behandla. Så om jag vore du så skulle jag kontaktat min läkare så de kan ta ett feces-prov på dig (avföringsprov).

• Anonym (antibiotika)
    pigglet skrev 2012-12-03 21:14:47 följande:
    Man blir ju ofta dålig i magen av antibiotika, men jag tror det är medan man äter den? Att det skulle börja efter avslutad kur, det låter konstigt tycker jag. Magsjuka?
    Min exakta tanke. Har dock varit isolerad, sängliggandes, så vet inte hur magsjukan skulle smittats. Min sambo är väl den enda källan till det isf. Men han är frisk som en nörkärna.
  • Anonym (antibiotika)
    Anonym (...) skrev 2012-12-03 21:16:32 följande:
    Kass i magen vid användning av antibiotika är vanligt. Vid lång antibiotikakur (28 dagar är ganska lång tid då det normalt sett är 7-10 dagarskurer) så kan man drabbas av en tarmbakterie som heter Clostridium Difficile. Lömskt tarmbakterie och svår att bli av med, men det går att behandla. Så om jag vore du så skulle jag kontaktat min läkare så de kan ta ett feces-prov på dig (avföringsprov).
    Åh.. låter inget roligt. Men verkar som att jag måste göra det iaf. Tack för tips!
  • Anonym (...)
    pigglet skrev 2012-12-03 21:14:47 följande:

Sticker in med att Clostridium Difficile kan uppstå under antibiotikakuren, men håller i sig efter avslutad kur också om man inte får behandling för bakterien.
  • Anonym (...)
    Anonym (antibiotika) skrev 2012-12-03 21:18:09 följande:
    Åh.. låter inget roligt. Men verkar som att jag måste göra det iaf. Tack för tips!
    ja gör det. Det är ett enkelt test, samt att clostridium kan ha en speciell lukt och är lätt att känna igen för sjukvårdspersonal. Ibland måste man gå på (den mindre trevliga) lukten då detta är en "hoppande" bakterie - dvs. den kan synas på ett fecesprov, men inte på fecesprovet man tar direkt efter. Så med andra ord kan den missas vid en enstaka provtagning och då gör man bäst i att testa sig en andra gång för säkerhets skull.
  • Anonym (antibiotika)
    Anonym (...) skrev 2012-12-03 21:21:04 följande:
    ja gör det. Det är ett enkelt test, samt att clostridium kan ha en speciell lukt och är lätt att känna igen för sjukvårdspersonal. Ibland måste man gå på (den mindre trevliga) lukten då detta är en "hoppande" bakterie - dvs. den kan synas på ett fecesprov, men inte på fecesprovet man tar direkt efter. Så med andra ord kan den missas vid en enstaka provtagning och då gör man bäst i att testa sig en andra gång för säkerhets skull.
    Tack snälla för goda råd! Vill ju bli frisk, kan vara en bra sak att få i sig näring då  
  • lövet2
    Anonym (antibiotika) skrev 2012-12-03 21:15:18 följande:
    Funkar det även om man är laktos-känslig?
    Då väljer du Proviva. Drick ett par klunkar varannan timme, så mår du antagligen bättre rätt snart.

Jag trodde alla läkare nuförtiden talade om att man bör ta Proviva eller A-fil parallellt med antibiotika ...?
  • Anonym (...)
    GladAnonym (antibiotika) skrev 2012-12-03 21:23:39 följande:
    Tack snälla för goda råd! Vill ju bli frisk, kan vara en bra sak att få i sig näring då  
    Absolut, det finns hjälp att få, men är svårt att finna orsaken ibland Flört Dock låter det som att lång antibiotikakur i ditt fall är boven. För övrigt, om man har kronglig mage, så är LCHF-kost inte helt fel, eller helt enkelt bara skära ner lite på kolhydrater om man vet med sig att man äter mycket av den varan  Glad Hoippas du blir hjälpt snart!
  • Anonym (...)
    lövet2 skrev 2012-12-03 21:26:22 följande:
    Då väljer du Proviva. Drick ett par klunkar varannan timme, så mår du antagligen bättre rätt snart.

Jag trodde alla läkare nuförtiden talade om att man bör ta Proviva eller A-fil parallellt med antibiotika ...?

Yoghurt är ALLTID bra att grunda med varje morgon då det lägger sig som en "bomullsbädd" i magen och skyddar mot mycket som kommer ner dit Skrattande Så det har du rätt i att alla läkare (och sjuksköterskor) borde undervisa sina patienter i vid förtäring av (vissa) läkemedel!
  • IsDimma

Jag har nu under årets tionde antibiotikakur blivit nästan så dålig i magen som du. Det brukar för det mesta gå bra, jag verkar ha järnmage men inte denna gång. Å andra sidan är jag inne på min tredje vecka av antibiotika nu, fick bredspektra 14 dagar som inte funkade och äter nu 14 dagars ny kur mer specialinriktat. Jag har ätit antibiotika 120 dagar i år så att jag blir dålig i magen 1.5 vecka av denna tid får jag väl leva med
    Det brukar ta ett tag för magen att återhämta sig, antibiotika tar ju tyvärr inte bara kål på dom dåliga bakterierna.
    Me jag käkar någon tablett med massa bra magbakterier som jag fått tips av på Apoteket, värt att tänka på isf är att äta den tabletten med mat och inte samma tid som antibiotikan för då motverkar den medicinen lite fick jag höra av senaste doktorn jag träffade

• Anonym (antibiotika)

Åh så mycket bra tips! Här ska det kureras! Tack ska ni ha {#emotions_dlg.flower}

• Coyote

Köp Sempers magdroppar på apoteket och ta fem om dagen, det är bra bakterier som magen behöver.

Svar på tråden Rejält dålig mage efter antibiotika??