• pixie mason

vad gör ni?

Ännu en natt där lillan vaknat och inte vill somna om.
    Det är sjukt tråkigt och vara vaken mitt i natten och då bebisen vägrar somna igen så får man helt enkelt vara vaken själv.
    Vad brukar ni göra när ni är uppe på natten? Man vill ju inte ha för mycket aktiviteter då bebisen borde inse att natten är till för och sova men när timmarna går brukar man bli ordentligt uttråkad av och sitta i mörker. Så tips?

• Svar på tråden vad gör ni?
  • Eleonor01

När min var liten å åt på nätterna så använde jag min iPhone till att hitta fynd på tradera. Hittade riktigt mycket på de tiderna på dygnet ingen annan var vaken :)

• lövet2

Det beror ju på babyns ålder. Om den inte lärt sig att förflytta sig än, så har jag en nattlampa tänd och låter babyn ligga på lekfilten med några leksaker. Sedan ligger jag på soffan eller på en madrass bredvid och sover.

• Nyfiken gul

stängde av ljudet på min mobil och låg o spelade meningslösa spel alternativt lånade något äldre syskons gameboy

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Palma

Har aldrig klivit upp eller gett babyn leksaker. Han har fått ligga i min säng i mörkret, tills han somnat om. Inget prat, eller så. Vyssar och klappar på honom. Är rädd att det blir en vana annars.

• Natulcien

Vi var aldrig uppe på natten...
    Bara en gång när sonen var någon månad och hade magknip och skrek så var vi uppe (turades om) och bar honom runt i ett mörkt vardagsrum...

Men annars så låg vi bara kvar i sängen...
    När sonen var mindre än 3 månader så ammade jag honom och låg bredvid tills han somnade om. När han var äldre så vaknade han inte på natten. Förutom en vecka mitt i sommaren när har var runt 8 månader. Då vaknade han plötsligt ca 1 timme mellan 03-04 varje natt under en veckas tid. Men då gjorde jag likadant; ammade och låg lugnt kvar bredvid tills han somnade om.

Varför sitter du upp i mörkret? Lägg dig ner och vila om du nu inte får sova!

• pixie mason

Nu frågade jag vad ni gjorde på natten inte vad bra era barn sover!

Tack för ni delat med er av era historier ni som också haft pigga ungar på natten. Dottern är 7 veckor och har ingen dygns rytm ännu men vi tränar så gott det går att inte ha ljust på natten eller för mörkt om dagen.

Anledningen till att ja inte sover är ju att lägger ja ner babyn så blir hon jätte arg hon vill ligga på armen och sparka och titta runt.. Ska ikväll göra en pöl i sängen och se om hon kan ligga där åtminstone

• Nyfiken gul
    pixie mason skrev 2012-12-04 18:43:41 följande:
    Nu frågade jag vad ni gjorde på natten inte vad bra era barn sover!
    Tack för ni delat med er av era historier ni som också haft pigga ungar på natten. Dottern är 7 veckor och har ingen dygns rytm ännu men vi tränar så gott det går att inte ha ljust på natten eller för mörkt om dagen.

Anledningen till att ja inte sover är ju att lägger ja ner babyn så blir hon jätte arg hon vill ligga på armen och sparka och titta runt.. Ska ikväll göra en pöl i sängen och se om hon kan ligga där åtminstone
    ett tips, kolla om du kan ha en vagga eller en liggvagn du kan lägga henne i vid vakna tillfällen och på så sätt kunna få henne att somna om. 

då har du ändå händerna fria och kan styra lite mer om att det faktiskt är natt.  Har du henne på armen och börjar fippla med mobil tex så är nog det mycket mer spännande och känna att mamma faktiskt är vaken och hon blir vaken ännu längre. 

mitt första barn var prematur och får att jag skulle få nån chans till sömn (sonen skulle äta varannan timma dygnet runt första veckorna) så hade jag vagn inomhus 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • KLAJSHUH

Min 6 mån son har oxå perioder då han är vaken på natten och varken amning, samsovning, vyssning eller smeka funkar utan han bara blir helt hysterisk, sparkas o gråter. Ibland måste vi ta ner honom så får han ligga i babygymet och greja med sakerna där. Brukar antingen sitta med mob under tiden eller se på tv. Eller så måste vi leka med honom. När han blir trött igen brukar det gå att amma honom. Är lite emot att leka på natten men vad gör man. Eller så tar vi bärselen och vankar med honom i skift. Det kan ta allt från 20 min till 2 timmar innan han somnar..

Svar på tråden vad gör ni?