• lasavi

hvvudlöss/hårlöss

Är så trött på ständig återkommande hårlöss bland barnen trots total behandlig av barnens hår och allting omkring. Finns några föräldrar som känner igen det och kan bidra med bra tips?
    Jag har testat de flesta produkterna och luskammar ofta och blir bra men löss dyker upp igen på schemat nu för 4 gången denna skoltermin!!
    Så tröttsamt och dyrt!

Hälsar mamma till 3

• Svar på tråden hvvudlöss/hårlöss
  • AnnelieW78

Jodå, vi har haft samma problem hos oss, i våras, då kom det tillbaka precis hela tiden och jag trodde jag skulle bli galen! Det var ju inte så mycket att göra mer än att luskamma varje dag och använda alla medel som finns . Det finns en spray som ska vara förebyggande, men den kanske du har testat? Sonen, som åkte på det mest, fick till slut snagga sig för att slippa skiten, och han var jättenöjd både med frisyren och att få slippa lössen

• elefantmamman

Säg till i skolan/dagis så dom andra barnen kollas och säg till dina egna att inte låna/låna ut mössor och hårsnoddar.

• Coyote

Prata med förskola/skola, be att de informerar alla föräldrar om att kolla efter löss hos sina barn, och behandla vid behov. Om alla kollar och behandlar så kommer det inte tillbaka så lätt.

• ummabdilleh

vara loss kom tillbaka varje 2 veckor i nastan 6 manader..betalade 1000kr i manaden for lossmedel..testade alla som finns..gick helt bort med tenutex..anvand inte samma luskamm pa alla, utan varje person ska ha sin egna kam, annars smittar man fram och tillbaka

• Smurfina71

Samma luskam går bra om man sköljer den emellan. Problemet är att många föräldrar tror att löss är stora svarta prickar. Men speciellt när de är i nymfstadiet så är de gråbruna nästan genomskinliga och såsmå att luskammen inte alltid tar dem. Jag har fått dra loss demfrån. Hårstrået på min som med naglarna. En annan saksom många intevet är att äggen när de är nylagda ligger tätt intill hårbotten och kan se ut som skorv. En gulvit massa när de ligger tätt tätt. Man måste skrapa små rörelser med luskammen för att få bort dem. Då ser man tydligt på formen att det är små ovala gulvita ägg. När de sitter nån cm upp på hårstrået så är äggen döda, dvs kläckta och då har det redan spridits. Så när det kommer upp lappar på dagis om löss. Kolla efter äggen. Svårt att se om man är närsynt, långsynt eller inte har en stark lampa över håret. Många, många missar detta. Så kläcks de och man har hundratals löss som kryper runt o smittar. Linicin har vi prövat. Jättebra medel tycker vi. Det dödar lössen och hämmar utvecklingen av äggen.

• lasavi

Tack för alla super tips och smurfina....det var något nytt jag lärt mig tack!

Jag undrar om löss sprider sig via otvättade soffor eller möbler av textil? Jag stortvättar allt de varit i kontakt med så gott jag vet. I så fall skolor borde tvätta även sina. På dagis sa en lärare att de överlever i 3 månader och därför de återkommer...kan det stämma?! I s f blir jag ju inte av med dem alls! Tråkigt att alla dessa medel inte går på recept vore billigare. Ska vi vuxna utan symtom behandla oss med lössmedel i förebyggande syfte eller blir löss resistenta?

Tacksam för svar.

• TaSe

Lasavi: jag har fått lära mig att lusen bara överlever några timmar utan en värd-person. Några tre månader låter absurt!

• Butterscotch
    TaSe skrev 2012-12-05 06:06:30 följande:
    Lasavi: jag har fått lära mig att lusen bara överlever några timmar utan en värd-person. Några tre månader låter absurt!

Precis, lössen dör inom kanske 12 timmar utan en värd, men redan efter några timmar är de så svaga att de inte längre klarar av att föröka sig. Så då är de ofarliga, om än lite äckliga...
  • fortsätt paddla

Har barnen långt hår? Fläta, sätt upp, låt dom inte gå med utsläppt hår vid lusepidemi.

• Sommarfjäril
    lasavi skrev 2012-12-05 04:26:03 följande:
    Tack för alla super tips och smurfina....det var något nytt jag lärt mig tack!
    Jag undrar om löss sprider sig via otvättade soffor eller möbler av textil? Jag stortvättar allt de varit i kontakt med så gott jag vet. I så fall skolor borde tvätta även sina. På dagis sa en lärare att de överlever i 3 månader och därför de återkommer...kan det stämma?! I s f blir jag ju inte av med dem alls! Tråkigt att alla dessa medel inte går på recept vore billigare. Ska vi vuxna utan symtom behandla oss med lössmedel i förebyggande syfte eller blir löss resistenta?

Tacksam för svar.

Nej som andra redan svarat så överlever lössen MAX några timmar utanför huvudet. Jag har läst att en lus som lämnat hårbotten /huvudet är en skadad lus och då dör de oftast snabbt. Textiloch soffor behöver du alltså inte oroa dig för. Det verkar som om den där läraren är dåligt insatt.

Jag hade samma problem som du tidigare, så fort lapparna om löss kom upp så fick min dotter det. Kände mig helt förtvivlad och det var jobbigt att ständigt tvinga henne att bli luskammad och behandlad. Jag fick ett tips om tea tree oil som jag köpte på hälsokostaffären. Jag tvättar håret på henne som vanligt men häller 4-5 droppar av oljan i schampot, direkt i handflatan och blandar ihop med fingret. Doften är ganska genomträngande och det sägs att lössen avskyr den. Sedan jag började med detta för ca ett år sedan har hon inte fått tillbaka lössen en endaste gång, kan ju vara en slump men jag vågar absolut inte sluta med det :)

Det verkar som om en del barn har mer benägenhet att få löss än andra har jag märkt, dvs att lössen trivs bättre i vissa hårtyper men detta är min egen personliga teori. I dotterns klass är det fler som sluppit helt, men vissa har fått det gång på gång.

Ett problem är att många föräldrar idag är så stressade att de inte hinner luskamma genast då lapparna kommer upp, vilket gör att det tyvärr hinner spridas och det blir en ond cirkel. Man måste dessutom ofta behandla en gång till efter 14 dagar eftersom det kan finnas ägg (s.k. gnetter) kvar i håret som kläckts sedan den första behandlingen. På de flesta medel står det att det bara behövs en kur, men jag tycker inte alltid det stämmer!

Lycka till! Hoppas ni blir av med dem nu.
  • SIN74

Vi har haft många med löss på skolan men det har vi fått bukt på. Utan medel!! Köp en tät luskam i stål från hälsokostbutik eller ebay. I med balsam i håret. Kamma. Varje dag i tre veckor. Borta.

• Sommarfjäril
    SIN74 skrev 2012-12-05 10:07:25 följande:
    Vi har haft många med löss på skolan men det har vi fått bukt på. Utan medel!! Köp en tät luskam i stål från hälsokostbutik eller ebay. I med balsam i håret. Kamma. Varje dag i tre veckor. Borta.

Ja den är bra, Nitfree menar du?
  • SIN74

Ja det tror jag den heter.

Sommarfjäril skrev 2012-12-05 10:08:50 följande:
    Ja den är bra, Nitfree menar du?

• lasavi

Ok...vad många bra tips och det där med baraluskam och balsam låter trolleri bra och billigare men det gäller att få mina barn ha tålamod varje dag i 3 veckor:)

Skönt att veta att löss dör efter 12 timmar så det är då onödigt med all tvätt omkring. Jobbigt att de hinner sprida sig bara. Jag tar till mig allt ni skrev eftersom jag gör nu allt av desperation. Tusen tack!

• lasavi
    fortsätt paddla skrev 2012-12-05 06:59:40 följande:
    Har barnen långt hår? Fläta, sätt upp, låt dom inte gå med utsläppt hår vid lusepidemi.

Nja jag har klippt dem nu kort kort :(
Svar på tråden hvvudlöss/hårlöss