lasavi skrev 2012-12-05 04:26:03 följande:
Tack för alla super tips och smurfina....det var något nytt jag lärt mig tack!
Jag undrar om löss sprider sig via otvättade soffor eller möbler av textil? Jag stortvättar allt de varit i kontakt med så gott jag vet. I så fall skolor borde tvätta även sina. På dagis sa en lärare att de överlever i 3 månader och därför de återkommer...kan det stämma?! I s f blir jag ju inte av med dem alls! Tråkigt att alla dessa medel inte går på recept vore billigare. Ska vi vuxna utan symtom behandla oss med lössmedel i förebyggande syfte eller blir löss resistenta?
Tacksam för svar.
Nej som andra redan svarat så överlever lössen MAX några timmar utanför huvudet. Jag har läst att en lus som lämnat hårbotten /huvudet är en skadad lus och då dör de oftast snabbt. Textiloch soffor behöver du alltså inte oroa dig för. Det verkar som om den där läraren är dåligt insatt.
Jag hade samma problem som du tidigare, så fort lapparna om löss kom upp så fick min dotter det. Kände mig helt förtvivlad och det var jobbigt att ständigt tvinga henne att bli luskammad och behandlad. Jag fick ett tips om tea tree oil som jag köpte på hälsokostaffären. Jag tvättar håret på henne som vanligt men häller 4-5 droppar av oljan i schampot, direkt i handflatan och blandar ihop med fingret. Doften är ganska genomträngande och det sägs att lössen avskyr den. Sedan jag började med detta för ca ett år sedan har hon inte fått tillbaka lössen en endaste gång, kan ju vara en slump men jag vågar absolut inte sluta med det :)
Det verkar som om en del barn har mer benägenhet att få löss än andra har jag märkt, dvs att lössen trivs bättre i vissa hårtyper men detta är min egen personliga teori. I dotterns klass är det fler som sluppit helt, men vissa har fått det gång på gång.
Ett problem är att många föräldrar idag är så stressade att de inte hinner luskamma genast då lapparna kommer upp, vilket gör att det tyvärr hinner spridas och det blir en ond cirkel. Man måste dessutom ofta behandla en gång till efter 14 dagar eftersom det kan finnas ägg (s.k. gnetter) kvar i håret som kläckts sedan den första behandlingen. På de flesta medel står det att det bara behövs en kur, men jag tycker inte alltid det stämmer!
Lycka till! Hoppas ni blir av med dem nu.