• Habbi

Är det bra att svenska språket ständigt förändras?

Jag håller på i min svenska rapport på att skriva om engelska i svenska språket och jag skulle vilja fråga er på Familjeliv en fråga, jag kommer använda era svar i min rapport. Det vore JÄTTE snällt om så många som möjligt kunde svara!

Min fråga är: Tycker ni att det är bra eller dåligt att svenskan ändras under tidens gång pga bla engelskan? Förklara gärna ditt svar, varför du tycker som du tycker. TACK!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det bra att svenska språket ständigt förändras?
  • lykantrophona

Alltså, jag tycker att vissa låneord är onödiga, men det är ju jävligt svårt att förhindra ändringar i ett språk. Ett språk som inte utvecklas dör ju. Däremot önskar jag att låneord snabbare anpassades till svenskans uttal och grammatik. Kan inte direkt svara ja eller nej...

• Excentriskan

Är inte speciellt förtjust i att vissa uttryck normaliseras.

Tv-spelsprat och uttryck börjar dyka upp.

Seiva det där så går vi och käkar sen..
    Sluta whina och ryck upp dig!
    Vilken noob du är!
    Ha ha vilken fail!
    Han är en riktig looser.
    Du loosa! 
    Vi ska bara chilla lite.  

Fast än värre är direkt översättningar
    Gu va fett bra det där blev då!
    osv..

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • lövet2

Bra att språket förändras med tiden, men dåligt för det mesta när det kommer snabba förändringar influerade av ett främmande språk. Ett exempel som gör mig alldeles galen, är ordet "lämna". På engelska kan det betyda både att man lämnar något (en bok, en nyckel t ex) och att man åker i från någon/något. På svenska ska alltid ordet följas av en definition av vem/vad man lämnar.
    Han lämnade tävlingen, han lämnade sin fru, hon lämnade hemmet, hon lämnade mobilen i väskan ...
    Man får bara inte säga att Nu lämnar han!

• johanna5678

Som sagt så ändrar sig språk och utvecklas över tid. På senare år har vi fått extremt många nya ord i svenskan i och med datorn och mobiltelefonen.  Ibland när man söker ett svenskt ord så kommer ett engelskt i stället. Om det finns något negativt så skulle det väl vara eventuellt att äldre har svårt att hänga med. De unga idag har "gått om" de äldre på ett helt annat sätt än det var förr. Idag har ingen mor/far-förälder ett dugg att lära sina barnbarn (när ungarna fyllt tre) utan det blir tvärtom. Jag överdriver lite men det finns säkert massor med treåringar som försöker lära farfar "googla"

• mrsStatham
    Miss Behave skrev 2012-12-04 11:30:07 följande:
    Fast än värre är direkt översättningar
    Gu va fett bra det där blev då!
    osv..

Nu länner jag mig riktigt trög, men vad är det en direktöversättning från?
    Bara två saker är oändliga
  • Excentriskan
    mrsStatham skrev 2012-12-04 12:16:39 följande:
    Nu länner jag mig riktigt trög, men vad är det en direktöversättning från?
    Tänkte nog mer på "Dissa" från ordet disrespect och eng diss-dissing osv.

Fet-Fett är bara obegripligt faktiskt. Om det inte kommer från "feta däck" när det gäller bilar som då har en positiv betydelse. 
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • mrsStatham
    Miss Behave skrev 2012-12-04 12:30:39 följande:
    Tänkte nog mer på "Dissa" från ordet disrespect och eng diss-dissing osv.

Fet-Fett är bara obegripligt faktiskt. Om det inte kommer från "feta däck" när det gäller bilar som då har en positiv betydelse. 
    Fet och Fett har jag för mig kommer från Danmark. Eller om det är från turkiskans cok, eller engelskans phat?
    Bara två saker är oändliga
  • AnooYoo

Det är väldigt bra. Annars skulle vi inte kunna beskriva nya saker. Språk skulle inte ens finnas om vi inte hade förmågan och viljan att utveckla det.

• idontlikeyou

Jag gillar förändringar

• themia

Kan inte att rösta, ett alternativ saknas. Att språket förändras är varken bra eller dåligt, det är oundvikligt. Språket förändras för att samhället förändras.

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Lufsan

Alla språk förändras ständigt och svenskan har otroligt många låneord sen urminnestider. 

En dag i sänder.
Svar på tråden Är det bra att svenska språket ständigt förändras?