• Anonym (frånskild?)

Bara en underskrift

Min man talade om att han lämnat in ansökan om skilsmässa, jag har inte skrivit på något så jag undrar hur går detta till när bara den ena skrivit under och lämnat in?
    Får jag hem något från tingsrätten eller kommer det att ta den tid det tar?
    Han måste ju förnya ansökan när 6 månader gått om jag har uppfattat det rätt, om jag inte skriver på då heller, hur lång tid kan en skilsmässa ta?
    Kan tala om att det är en livskris han gått igenom och inte är sig själv just nu och han vägrar dessutom att kontakta kurator eller psykolog så vi sitter i ett moment 22.

• Svar på tråden Bara en underskrift
  • Anonym (?)

Du anser alltså att du avgör om han vill skiljas eller ej? Genom att inte skriva under så ska han ångra sig och ni lever lyckligt vidare?
    Jag är ledsen, men oavsett om han går igenom en livskris eller inte så är han en vuxen människa och gör sina egna val, det får du acceptera. Gör du det inte blir det krångligare, dyrare och mer omständigt.
    Om du inte skriver under blir det en stämningsansökan  tillsammans med skilsmässoansökan. Tingsrätten behandlar ärendet och det är väl olika hur lång tid det tar innan det går igenom. 

Du kan dock inte förhindra skilsmässan genom att inte skriva under. 

• Kjell2

Skriver du inte på tar det drygt sex månader under förutsättning att han bekräftar sin ansökan då. Skriver du på, och ni inte har barn, tar det en vecka eller två.

Sen kan han begära bodelning direkt. Vilker i praktiken gör att ni separerar ekonomiskt.

• Anonym (frånskild?)

Hur får man till en bodelning nu direkt då?

• Anonym
    Anonym (frånskild?) skrev 2012-12-04 17:12:23 följande:
    Hur får man till en bodelning nu direkt då?

Du vill förhindra en skilsmässa men göra snabb bodelning? Bodelning görs när ni är skilda och ska dela alla era tillgångar och lån
  • BioBonus

I Sverige är det ju som så att giftermål inte är ett livslångt åtagande, och på samma sätt som en misshandlad person ska kunna ta sig ur ett destruktivt förhållande så ska en person kunna ta sig ur ett olyckligt.... Skulle lagen vara formad som du tydligen önskar att den vore, så skulle en part kunna motsätta sig en skilsmässa genom att anse sig veta vad som är bäst för sin maka/make i alla lägen eller hur? Du är olycklig, men det är inte din sak att bestämma - jag vill fortfarande vara gift med dig och då bestämmer jag....

Det behövs bara en parts önskan i Sverige för att en skilsmässa skall gå igenom. Det är enbart och endast en tidsfråga.  Om det nu är så att du vill ha din make kvar så skulle jag inte tippa på att vara motsträvig är det bästa sättet, utan att lyssna och vara lyhörd och ta det därifrån.

Svar på tråden Bara en underskrift