• DjurgårdsRutan

Tröttsamma långdragna nattningar. Hjälp.....

Vår 2-åring har sen en månad tillbaka fått en växasäng. Innan dess var det aldrig några problem med nattningar. Hon har alltid legat i egen säng (spjälsäng). Hon har kommit till ro själv och oftast somnat fort. Men nu är det som förbytt. Trodde att det skulle vara nyhetens behag att gå upp ur sängen, men nu har detta pågått varje kväll i 1 månad. Det tar ca 2 timmar innan hon till slut somnar helt utmattad. Vi har alltid haft en rutin innan läggning med bad och välling. Hon går upp ur sängen så fort vi har gått ut ur hennes rum, det kan hon göra 100-200 ggr på en kväll. Vi har prövat att sitta i hennes rum, och utanför på en stol. Legat i hennes säng med henne, men inget fungerar. Hon kommer inte till ro. Någon som har haft liknande problem?

• Svar på tråden Tröttsamma långdragna nattningar. Hjälp.....
  • Natulcien

Vår son är också 2 år.
    Vi har aldrig haft några 2-timmarsnattningar, men 1 timme har det ju tagit ibland. Men vi ligger bara bredvid honom, och det funkar. Han är bara sprallig och ligger och snackar, men går aldrig upp ur sängen.
    Fast han har aldrig legat i spjälsäng heller, utan på madrass på golvet, så han har ju alltid haft tillgång till "friheten"...

Men ni kan ju se över dagsömnen, kanske? Hon kanske sover för mycket, eller för sent, på dagen och därför inte är trött på kvällen?

• DjurgårdsRutan

Hon sover bara 1 timme på dagen, och det är mellan 12-13.
    Jag hoppas att frihetskänslan ger med sig snart ;)
    Någon annan som har tips?  

• SpinderellaTarantella

Vi hade samma problem med vår dotter, som nu är tre år. I och för sig har hon alltid varit svårsövd, så tvåtimmarsnattningar har vi haft även innan hon flyttade från spjälsängen.
    Det som tillslut löste det hela för oss var att vid 2.5 års ålder ta bort dagsvilan helt, plus att vi gav upp alla försök med att få henne att somna på egen hand. Vi kapitulerade och ligger nu med henne i hennes säng och nattningen tar nu 20 min. 
    Tyvärr har det också då blivit så att hon vill sova med oss även på natten, och vaknar och kommer till oss. Nu när det är syskon på g så vill vi försöka "blli av med" detta, då det känns ohållbart för min nattsömn att ha två barn i sängen (om syskonent ska ammas nattetid) 

Svar på tråden Tröttsamma långdragna nattningar. Hjälp.....