• Mattenörd

Hur vet man om bebis är för kall?

Är lite osäker på om vi klär bebis för kallt på barnvagnspromenaderna. Hittils har han haft vanliga kläder (fodrade byxor), stickad tröja, mössa och vantar i ull, fårskinnstossor och sen ner i quadroliften i liggvagnen. I liften ligger också en lammfäll. När jag läst här verkar folk ha både extrakläder, overall och åkpåsar på barnen. Hur vet man om de är för kallt klädda? Nu har vi ca 5-10 minusgrader.

• Svar på tråden Hur vet man om bebis är för kall?
  • LeaveMeAlone

Av min erfarenhet så säger barn lättare ifrån om de är för kalla än för varma. Känn efter på kroppen(i nacken eller så) om barnet är varmt eller kallt. Känn på fötter och händer också. Hur gammalt är barnet?

• phillipha

Hur gammal är ditt barn?

När min son var liten (förra vintern) och låg i liggvagnen hande jag fårskinn i botten sen åkpåse i. På honom hade jag vanliga mjuka kläder, en overall i fleece, mössa, mjuka vantar, tossor. Sen la jag han i åkpåsen och när jag kom ut satte jag på "locket" till liggvagnen.

Han var alltid varm o go!    

• Mattenörd

Han är 8 veckor. Har aldrig sagt ifrån utan brukar somna. Tycker han brukar kännas varm när vi kommer tillbaka förutom om kinderna som är lite svala. Fötter och kropp är varmt, händerna kan bli kalla om han drar fram de ur liften. Gillar inte alltd att ha de instoppade. Men det är ju min upplevelse att han är varm. Han är ju konstant varmare än mig så det är svårt att veta hur mycket varmare han brukar vara.

• isolande

Vi hade lammfäll i liggdelen. På barnet mjukisbrallor, långärmad body, vanliga strumpor och hemstickade raggsockar. kofta och vinteroverall med luvan över en stickad mössa alternativ bävernylonmössa med täckjacksstoppning. På det en filt och sen det där "locket" till liggdelen. Hade så ner till 15 minus och hon sov ute då oxå :). Med suflett uppe och filt för öppningen då.

Vår BVC sa att det är ytterst sällan barn som ligger i barnvagn blir för kalla, skillnad om man sitter i bärsele med näsan framåt och det blåser.... 

• Poppalisa

Lägg en termometer i åkpåsen eller vad den ligger i så får du svar på hur varmt det är. Supersmidigt det körde jag med när min var 4-7månader på vintern

Svar på tråden Hur vet man om bebis är för kall?