• 1979sandy

3 mån vaggas till sömns...?

Hej! Hur många av er måste vagga era 3-4 mån till sömns. Dag som kvällt? Min lilla kille kan då inte somna själv och vaknar ofta i 30 min skarvarna. Jag jagar sömn varje dag med honm så han mår bra och blir gladare. Men jag måste alltid vira in honom i hans täcke och sätta mig i vår gungande fotölj ( bästa köpet!!) då somnar han på 5 röda. Efter 40 min törs jag lägga ned honom så han inte vaknar o har jag tur sover han vidare en timme. Vagnen funkar ute men inte alltid man vill ut... Har läst så mkt att man inte ska göra såhär, för han vänjer sig... Ni som vaggat era mkt i början, blev det svårt sen att få dem att somna? Och... Växer de ifrån dessa sömnskarvar nån gång? Vill njuta av honom inte jaga sömntimmar hela tiden:(.....

• Svar på tråden 3 mån vaggas till sömns...?
  • Danjella

Jag har vaggat henne till söms i 5½ månad så nu har jag börjar lägga henne i hennes säng. dag som kväll. och klappat henne på benet eller guppat henne lite på rumpan. börjar hon skrika så går jag ut från rummet. då brukar hon få skrika nån minut. sen går jag in igen och klappar/guppar henne o så tok somnar hon. på dagen sover hon 1½- 2 timmar .
    på kvällen brukar hon soma efter nån minut bara.
    nu är hon 6månader. så inte hållt på så länge. men har gett mig fan på att hon skall somna själv och sova.
    och vaknar hon nån gång o skriker så klappar ja henne bara lite så somnar hon om

• TheLightOfMyLife

Har vaggat min son dag och natt sen han föddes. Nu är han 11 månader och jag vaggar fortfarande. Han vill somna i min famn och känna sig trygg, ser inget fel i det. :)

• vattumannen81

Vi vaggade eller ammade yngste sonen till sömns tills han var 5 månader ca. Nu är han snart 8 mån och somnar med nappen i vår säng (dag och natt). Vi ligger jämte tills han somnar. Vi har inte "bråkat" med honom om detta utan vi testade någon gång och så funkade det. Han vaknar dock också lätt vid sömnskarvarna. Men ligger man kvar jämte honom ibland så kan han sova längre.

• Donum

Så små barn behöver ju närhet. Det är inte "normalt" att spädbarn skiljs från sina föräldrar på det viset. Det är liksom därför de skriker... Det är ingen merit att barn slutar skrika för att de kapitulerar när de inte får gensvar från sina föräldrar. 

Vi har samsovit, haft fri tillgång till närhet och han sover som en stock. 

• indiemorsa

Vi vaggade vår son till sömns fram till han var ungefär 6 månader. Då började jag känna av att det gjorde ont i ryggen av allt vaggande så vi testade att låta honom somna själv i sängen och det fungerade! Han var väl helt enkelt mogen vid 6 mån för att somna på egen hand.  Så nej, bara för att man vaggar mycket i början behöver det inte påverka insomningen sen!
    Lycka till! 

• Pippilångstrump

Jag bar eller ammade till sömns. Sedan hände något magiskt vid 12-18 månader och barnen har somnar själva i egna sängar alt i vår säng. De är nu 7 och 5 och lättare ungar finns inte att få att somna och alla är förvånade över att jag kan säga. Nu ska ni gå och lägga er och så gör de det.

Trygga barn blir trygga

• 1979sandy

Ok:)...
    Har läst att många buffar osv när de vaknar till...måste prova. Men känns som om han kommer vakna mer eller bli "störd"om jag gör det...

• Natulcien

Vi hjälpte sonen att somna upp till ca 1 års ålder.
    Vi har ammat, vaggat, buffat, vagnat, burit etc. till sömns. Och nej, det blev inte svårt att få honom att somna själv när han var redo, d.v.s vid 1 års ålder.

Och ja, de växer ifrån sömnskarvarna. På nätterna sov sonen bra redan från födseln. Men på dagarna sov han exakt 30 min per sovpass från ca 3 månader upp till 8 månader. Men vid 8 månader hade han växt ifrån det, och sov då 1-2 timmar på dagen.

Så vagga på du. Somnar han på fem röda på det sättet så är det ju inget att tveka över. Och sluta lyssna på alla olyckkorpar som kraxar, eller skriver dumheter...

• annakarin75

Om du inte vill sitta stilla rekommenderar jag att testa sjal, im du inte redan gjort det. I sjalen somnar min son lättast och sover lätt 2 timmar. Jag har två händer fria hela tiden och kan plocka i hemmet, luta mig tillbaka i soffan och slumra lite eller läsa eller vad jag vill. Mycket bekvämt. Man kan borsta tänderna och äta med honom sovandes i sjalen också. Perfekt tycker jag, min son är inte särskilt nöjd att ligga själv, så då är sjal ett bra sätt att ha honom nöjd, men att jag får tid att äta och allt sånt. 

• 1979sandy

Tack Ska ni ha!
    Hur gör ni när ni är borta? Samma sak?ex hemma hos vänner mm?

Han växer, äter och skrattar så jag kanske ska sluta jaga sömntimmar.. Han sover ok på natten 8-9 Tim , men idag bara tre 1 Tim pass.. Ser att han borde sova mer men han vaknar så lätt och så svår att söva om, därav mitt jagande efter sömn...blir att jag tappar bort honom i allt jagande liksom:(

• annakarin75

Tjat om sjalen, men när jag är borta har jag sjalen med mig för då vet jag helt hundra att han kan somna precis som vanligt. Jag var ingen sjalmänniska tills jag köpte denna. Den har räddat många kvällar här  :) 

• 1979sandy

Har en sjal.. Som jag inte kan knyta hans hals krummas liksom ihop i den. Halsen blir liksom böjd, så han får hakan pressad mot bröstet?... Sen har jag stora bröst, han klämmer liksom in dom, eller hur jag ska säga, haha

• mikroE

Ja, min dotter som är 5 månader måste också ammas eller vaggas till sömns och sover heller inte långa stunder på dagen. På natten sover hon dock bra och har alltid gjort så jag tycker det är helt OK. Jag vaggar och gosar henne för jag märker ju hur mycket hon tycker om det. Sjal eller ergonomisk sele är bra redskap om man vill göra andra saker också men jag tycker också att man har 'rätt' att sitta och hålla sitt barn när det är litet om  man vill.

• Liverithe

Vår dotter vaggades också till sömns. Vid ca 6 månader började det bli tungt och då hade vi henne i sängen och buffade och klappade istället. Blev gradvis bättre och vid 1 år somnade hon mkt lättare.

• Natulcien
    1979sandy skrev 2012-12-04 16:46:03 följande:
    Tack Ska ni ha!
    Hur gör ni när ni är borta? Samma sak?ex hemma hos vänner mm?
    Japp. Jag ammade till sömns även borta. Eller tog en runda med vagnen... Det löste sig alltid bara man var lite flexibel. Glad
    1979sandy skrev 2012-12-04 16:46:03 följande:
    Han växer, äter och skrattar så jag kanske ska sluta jaga sömntimmar.. Han sover ok på natten 8-9 Tim , men idag bara tre 1 Tim pass.. Ser att han borde sova mer men han vaknar så lätt och så svår att söva om, därav mitt jagande efter sömn...blir att jag tappar bort honom i allt jagande liksom:(
    Verkar han må bra, så skulle jag inte jaga så mycket, utan bara följa hans rytm...
    Sömnbehovet är ju så olika hos olika barn.

• Pippilångstrump

Samma sak borta. Jag har alltid ansätt att vi gör allt med barn. Och de somnar av att ammas eller bäras även borta.

Sedan tycker jag det brukar vara att antingen sover de bra på natten eller dagen. Sover han hela natten menar du? Wow det är ju toppen ifs.

Men du, vilken sjal har du? Knyter du för löst? Sitter han upp eller har du honom i vagga? Skulle säga att ha honom sittandes i sjalen. Och sedan tror jag du ska knyta hårdare. Bebisens huvud ska lätt gå att pussa på men samtidigt ej vara iväg för din nackrörelse.

• 1979sandy

Pippi; ne han sover inte hela tyvärr, tre amningar på det,,, hmm, kanske knyter för löst? Jag har honom i vagga de ggr jag provat. Har aldrig provat sittandes. Bara i baby björn och den tycker jag huvudet vinglar i liksom...

• annakarin75

Jag har min son alltid i grodställning i sjalen, aldrig testat vaggan. Han gillar det i alla fall. 

Svar på tråden 3 mån vaggas till sömns...?