• Eldna

Hjälp! Ska sy gardiner... TIPS sökes!!!

Tyckte jag gjorde ett riktigt klipp häromdagen då jag köpte 2 olika tyger 5 m vardera för 100kr. Ska sy nya gardiner till köket hade jag tänkt. Ett fönster. Men nu kan jag inte komma på hur jag vill ha dom!! Har nån nåt bra tips?
    Hade först tänkt ha två korta längder med en kappa men kom på att fönstret är för smalt för det utan att skaffa en gardinstång extra att ha kappan på utanpå längderna. Bara två korta längder vet jag inte om jag skulle vara nöjd med. Två långa enkla längder har jag redan. Vill ha nåt nytt häftigt! NÅN??

• Svar på tråden Hjälp! Ska sy gardiner... TIPS sökes!!!
  • JsN

JAg tycker inte om kappor eftersom det hindrar ljusinsläppet och gör rummet mörkare.

Snyggaste (tycker jag) är långa längder, eftersom förnstret är smalt skulle du kunna göra smala, raka längder (som du inte rynkar) alternativt bara ha en längd

• Eldna

EN längd? Okej, sååå smalt är inte fönstret... Det är väl 1,5*1,5 m...
    Funderar nog ändå på att göra enkla långa längder...

Några mer idéer?

• atopia

Panellängder verkar ju vara populärt, det kanske du skulle kunna prova.
    Två stänger och en längd på varje stång. Sen kan man ju välja att ha dem på samma sida om fönstret, lite omlott, eller ha dem på var sin sida.

• JsN

150 cm är ju ett ganska brett fönster... *ler* ("Normalt" är väl 90 eller 120)

Du ville ha förslag på vad man kunde göra och beroende på hur fönstret sitter i rummet så kan det vara snyggt med bara en längd

När nu fönstret är så brett så är det väldigt snyggt (tycker jag) med alldeles raka smala längder, gärna med tygnd i botten så att de hänger strikt rakt ned. HAr man dubbla gardinstänger kan man ha fler än två längder och variera väldigt enkelt.

• JsN

Ahhhh! PAnellängder var ordet jag letade efter!

• Eldna

Sorry JsN, var inte meningen att göra dig förnärmad, har bara aldrig nånsin sett att bara ha en längd!
    Smalt o smalt... nej de tär det kanske inte... Men för smalt för att få snygg kappa utan extrastång.

Kanske ska testa raka längder i alla fall då... Hmm... Ett av TVÅ fönster i hela hemmet som har såna där fula vita gardinstänger. Har svarta fina smidestänger i alla andra fönster. Kan man ha så om man har raka längder utan nåt som täcker resten av stången?
    Äh! Vad f*n, jag testar! Får köpa ny gardinstång om det inte funkar helt enkelt!

Tack för att ni svarar!

• JsN

(Du kan klä stången med ett smalt fodral i samma tyg som gardinerna, antingen slätt eller rynkat)

• Eldna

Okej. Jag går väl o sätter mig vid symaskinen då så får vi se vad det blir...

• Vintervila

Jag sydde panellängder till köket utan mönster. Kollade i en Elloskatalog vilka mått det var på ett par som fanns där, och sydde efter dem. Det blev lite för brett men jag drog bara av tyget så det blev lagom brett och sydde en söm. Hur enkelt som helst!!

• Monsa

jag tycker det är himla snyggt med hissgardiner eller rullar, bara en enkel rak kappa utan rynk och antingen syr du den så lång som den ska va eller längre och lägger en list eller nåt i botten och rullar upp.
    Antingen kan man sy omtag att hålla upp rullen med och knäppa ihop dom med tryckknappar eller sy dom hela eller så kan man ta ett natursnöre och binda upp med.
    Har du problem med att stången sitter för långt ut från väggen så sätt stången i stora krokar.
    Om krokarna är tex. silvriga och du har svart stång så måla med spritpenna.
    Gjorde en gardin till min dottern, du kan gå in å kolla i barnkammaren, lite skrynklig men synn inte annars*s*.
    Har strukit som en galning på den, djuren sitter i öljetthål.
    Även om man inte haft djuren där i så är det himla snyggt med gardinen med öljetterna dom dekor på den.
    Lycka Till!

• Eldna

Vilken bra idé Monsa!! En hissgardin/rullgardin ska jag göra i Linus rum! I köket blev det vanliga tråkiga långa längder...

• silvia

*ler* Jag blev inspirerad till att sy av den här tråden! Jag som inte har sytt nåt på tre-fyra år!! Så nu har jag sytt soffkuddar av överblivet gardintyg och håller som bäst på att förvandla ett par gamla jeans till en väska att ha tvättmedel och sköljmedel i.
    Kul!!!

• firhilwen

En kort gardinstång som hänger lodrät och sedan draperingskrok på andra sidan, då räcker det med en längd och det blir som både kappa och längd samtidigt... (beroende på tygstyckets längd då)

Draperingskrokar i båda ändar av fönstret och sedan bara "lägga i" tyget i dessa... (blir både kappa och längd, men du får kanske sy ihop tygbitarna)

mvh kramizza

Svar på tråden Hjälp! Ska sy gardiner... TIPS sökes!!!