• Anonym

Bostadsrättsförening

Jag vet inte om det är rätt rum men jag har ett problem med min förening. I augusti har varit ett företag här i lght för att justera element eftersom föreningen håller på byta värmesystem. Sedan de har varit här endast 4 st av 10 st element fungerar. Idag har vi 20 grader i köket och 17 i sovrummet.

Vi har gjort ett flertal felanmälan sedan augusti, fastighetsskötaren har varit här och luftade element men inget blev bättre. Igår var min man och pratade med ordförande som lånat ut en värmeapparat som drar mycket energi.

Nu är jag trött på detta och vill gå vidare men hur? Var kan man klaga?

• Svar på tråden Bostadsrättsförening
  • Anonym

Nu vet jag inte om samma regler gäller för bostadsrätt som för hyresrätt, men i allmänhet gäller väl 18 grader i sovrum och 20 i övriga rum?

• Anonym

Alltså, klaga blir svårt. Du äger en del av fastigheten precis som alla andra som bor där. Det du kan göra är att prata med ordföranden som du gjort och se till att styrelsen löser problemet (tar ut en reparatör som fixar elementen).

Du är ju inte hyresgäst utan ägare och styrelsen är ju inte hyresvärdar utan bara folkvalda förvaltare av fastigheten.

• Anonym

Är det ingen som vet vart man ska klaga om tvist i bostadsrätt?

• Anonym
    Tom Araya skrev 2012-12-07 08:41:20 följande:
    24 är väl högt men 22-23 bör det hålla. Inte fan ska normal människor behöva klä på sig inomhus. Byxor och t-shirt ska räcka om man inte är väldigt frusen av sig.
    Varför ska man inte behöva klä på sig inomhus? Det finns ingen naturlag som säger att byxa+t-shirt är rätt klädsel, utan det är högst normal att man under det kallare halvåret har ett par tjockare sockar eller en extra tröja. Varför värma upp hus när folk inte har vett att klä sig ordentligt?
  • Anonym

Idag har vi endast 19 grader. Styrelsen har bestämt att det ska vara 21 grader.

Vi bor i en Riksbbygen och  de anlitade en firma för att kontrollera element samt byta värmesystem, detta var i augusti och sedan dess har element slutat fungera. Endast 4 st av 10 st som fungerar. 

De har varit här 3 gånger och kolla luft, ända åtgärd!

Svar på tråden Bostadsrättsförening